Komunikat w sprawie świadczeń dla studentów i doktorantów
23 kwietnia 2020

Prof. Jolanta Choińska-Mika, prorektor UW ds. studentów i jakości kształcenia wydała 22 kwietnia komunikat dotyczący wniosków o stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych lub zapomogę – form i sposobu składania oraz zasad ich przyznawania. Komunikat adresowany jest do studentów oraz doktorantów.

Prof. Jolanta Choińska-Mika, prorektor ds. studentów i jakości kształcenia wydała 22 kwietnia komunikat dotyczący formy i sposobu składania wniosków o świadczenia oraz zasad ich przyznawania. Przedstawiamy wybrane informacje zawarte w komunikacie. Pełna treść znajduje się tutaj >>

Zmiany dotyczące zasad ubiegania się i przyznawania świadczeń dla studentów i doktorantów wynikają z wejścia w życie ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-COV-2 oraz zarządzenia nr 78 rektora UW z 22 kwietnia 2020 r. w sprawie formy i sposobu składania wniosków o świadczenia dla studentów i doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego.

Składanie wniosków

Do 30 września 2020 r. obsługa wniosków o stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych i zapomogę prowadzona jest przez USOSweb oraz mailowo. Zniesiona zostaje konieczność dostarczania papierowych dokumentów (w tym podpisanego własnoręcznie wniosku i załączników) do odpowiednich jednostek. Dotyczy to również wszystkich wniosków składanych zgodnie z procedurą opisaną w komunikacie prorektora ds. studentów i jakości kształcenia z 18 marca 2020 r.

Wniosek należy zarejestrować w USOSweb, pobrać PDF wniosku i wysyłać go z adresu w domenie uniwersyteckiej (wraz z wymaganymi załącznikami) na adres mailowy:

studenci:

doktoranci:

Terminy

Terminarze wnioskowania o świadczenia zamieszczone są w USOSweb w zakładce Wnioski.

Zmiany dotyczące zapomogi

O zapomogę mogą ubiegać się studenci i doktoranci, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej spowodowanej m.in. utratą stałego i głównego źródła dochodu, nagłą chorobą (także członka najbliższej rodziny), śmiercią dziecka, małżonka lub rodzica (jeśli wnioskodawca pozostawał na utrzymaniu rodzica). Ustawa z 16 kwietnia 2020 r. wprowadziła następujące zmiany w dotychczasowych przepisach, które mają także zastosowanie do spraw wszczętych i niezakończonych przed jej wejściem w życie (tj.18 kwietnia 2020 r.):

  • zawieszenie do 30 września 2020 r. stosowania przepisu ograniczającego prawo do otrzymywania zapomóg dla studentów, którzy studiują dłużej niż 6 lat – studenci, którzy posiadają status studenta dłużej niż łącznie 72 miesiące, mogą otrzymać zapomogę;
  • w okresie ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni zniesienie limitu dwóch zapomóg, które można otrzymać w danym roku akademickim – nadal jednak zapomoga nie przysługuje drugi raz z powodu tego samego zdarzenia.

Szczegółowe pytania dotyczące zasad ubiegania się o zapomogę można kierować na adres: zapomogi@samorzad.uw.edu.pl, (studenci), stypendia.usos@uw.edu.pl (doktoranci).

Stypendium socjalne

Do wniosku o stypendium socjalne konieczne jest załączenie oświadczenia o dochodach (wygenerowanego z USOSweb) oraz dokumentów potwierdzających wysokość deklarowanego dochodu. Informacja o wymaganych załącznikach znajduje się w module Wnioski w USOSweb i zał. nr 2 do regulaminu świadczeń. Ustawa z 16 kwietnia 2020 r. wprowadziła następujące zmiany, które mają także zastosowanie do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia ustawy w życie (tj. 18 kwietnia 2020 r.):

  • zawieszenie do 30 września 2020 r. obowiązku przedstawiania zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej, jeśli dochód na osobę w rodzinie jest niższy niż 528 zł – osoby ubiegające się o przyznanie stypendium socjalnego nie muszą dostarczać zaświadczenia o sytuacji majątkowej i dochodowej (niezależnie od wysokości dochodu na osobę w rodzinie) oraz dokumentować źródeł utrzymania rodziny. Nadal jednak trudna sytuacja materialna jest jednym z obligatoryjnych warunków otrzymania stypendium socjalnego, obok posiadania dochodu nieprzekraczającego 1 050 zł na osobę w rodzinie;
  • zawieszenie do 30 września 2020 r. stosowania przepisu ograniczającego prawo do otrzymywania stypendium dla studentów, którzy studiują dłużej niż 6 lat – studenci, którzy posiadają status studenta dłużej niż 72 miesiące, mogą otrzymać stypendium socjalne;
  • zmianę definicji dochodu utraconego – bardzo ważne jest, by poinformować koordynatora ds. stypendialnych o wszystkich zmianach w dochodach rodziny, szczególnie tych, które miały miejsce w ostatnim czasie i przedstawić potwierdzające je dokumenty. Umożliwi to poprawne obliczenie dochodu na osobę w rodzinie.

Szczegółowe pytania dotyczące stypendium socjalnego należy kierować mailowo do koordynatorów ds. stypendialnych (studenci) lub na adres stypendia.usos@uw.edu.pl (doktoranci).

Stypendium dla osób niepełnosprawnych

Podobnie jak w przypadku zapomogi i stypendium socjalnego ustawa z 16 kwietnia 2020 r. zawiesiła do 30 września 2020 r. stosowanie przepisu ograniczającego prawo do otrzymywania stypendium dla studentów, którzy studiują dłużej niż 6 lat.

Szczegółowe pytania dotyczące konkretnych sytuacji należy kierować na adres bon@uw.edu.pl (studenci i doktoranci).

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Podróże służbowe i zakup biletów w związku ze stanem epidemii
22 kwietnia 2020

Zakup służbowych biletów na wyjazdy członków społeczności UW odbywające się do 30 czerwca jest zawieszony. To samo dotyczy biletów na podróże do 31 sierpnia dla krajowych i zagranicznych uczestników wydarzeń otwartych organizowanych przez Uniwersytet. Więcej informacji na ten temat znajduje się w komunikacie.

W związku z zarządzeniem nr 69 rektora UW z 7 kwietnia 2020 roku wszystkie służbowe wyjazdy zagraniczne oraz udział w krajowych konferencjach pracowników, doktorantów, studentów i słuchaczy studiów podyplomowych Uniwersytetu zostały zawieszone do 30 czerwca. Do tego czasu wstrzymano też przyjazdy gości zagranicznych. Do 31 sierpnia natomiast nie mogą się odbywać wydarzenia o charakterze otwartym organizowane przez UW lub podmioty zewnętrzne na terenie UW.

Na tej podstawie podjęto decyzje dotyczące m.in. zakupu służbowych biletów dla członków społeczności UW i uczestników organizowanych przez Uniwersytet wydarzeń:

  • zawieszono kupno służbowych biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych komunikacji krajowej i międzynarodowej oraz biletów promowych, na okres podróży do 30 czerwca 2020 roku;
  • zawieszono kupno biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych komunikacji krajowej i międzynarodowej oraz biletów promowych, na okres podróży do 31 sierpnia 2020 roku, dla krajowych i zagranicznych uczestników wydarzeń otwartych organizowanych przez Uniwersytet;
  • w przypadku biletów lotniczych już zakupionych na podróże zaplanowane do 30 czerwca 2020 roku oraz w związku z koniecznością ich anulowania pasażer lub osoba zlecająca ustali z przewoźnikiem za pośrednictwem Biura WhyNotTravel (WNT) warunki zwrotu kosztów biletu lub warunki zmian i terminu ważności biletu. 

Szczegółowe informacje na temat podróży służbowych i zakupu biletów, dotyczące m.in. anulowania biletu, postępowania w przypadku już zakupionych lub planowanych do zakupu biletów na podróże odbywające się po 30 czerwca czy opłacania faktur za bilety, znajdują się w komunikacie.

Pytania dotyczące kupna biletów oraz ich rozliczeń należy kierować do Biura Współpracy z Zagranicą na adres: Anna.Jarczewska@adm.uw.edu.pl.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Rekrutacja wykładowców wizytujących przedłużona do 6 maja

Do 6 maja jednostki dydaktyczne UW mogą zgłaszać naukowców, którzy mieliby przyjechać na UW w roku akademickim 2020/2021, głównie w celach dydaktycznych. Jest to druga tura konkursu na wykładowców wizytujących w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego.

Do zgłaszania kandydatur uprawnione są jednostki dydaktyczne Uniwersytetu Warszawskiego, które mogą zaproponować dowolną liczbę osób. Zagraniczni goście będą zatrudniani na okres od 2 do 5 miesięcy. We wszystkich trzech turach konkursu przyjedzie na UW łącznie co najmniej 33 naukowców z zagranicy.

Komisja konkursowa będzie brała pod uwagę kandydatury osób nieposiadających obywatelstwa polskiego lub posiadających obywatelstwo polskie, ale co najmniej od 3 lat zatrudnionych na zagranicznej uczelni lub w zagranicznej instytucji badawczej.

Zatrudnienie naukowców z zagranicy ma na celu m.in.: intensyfikację międzynarodowego transferu wiedzy naukowej, poszerzenie oferty dydaktycznej o nową tematykę i specjalności, doskonalenie umiejętności językowych studentów.

Szczegółowe informacje >>
Regulamin konkursu, wymagane dokumenty >>

 

Źródło: www.uw.edu.pl


(więcej…)


Nagrody Komitetu Chemii Analitycznej PAN w konkursie na najlepsze prace doktorskie (edycja 2020)
21 kwietnia 2020

Prezydium Komitetu Chemii Analitycznej Polskiej Akademii Nauk rozpatrzyło wnioski nadesłane na konkurs „Najlepsze prace doktorskie ‘2020”. Do konkursu można było zgłaszać prace doktorskie obronione w latach 2018 i 2019. Wnioski do konkursu mogli składać członkowie KChA, promotorzy i recenzenci prac doktorskich oraz dziekani wydziałów, na których odbyła się obrona pracy doktorskiej.

Nagrody ufundowało sześć firm wiodących na polskim rynku analitycznym:

Anchem – za najlepszą rozprawę doktorską w dziedzinie spektrometrii mas
LGC Standards – za najlepszą pracę doktorską dotyczącą wprowadzania zasad metrologii w pomiarach chemicznych
MS Spektrum – za najlepszą pracę z analitycznej spektrometrii
Perlan Technologies – za najlepszą pracę związaną z rozwojem technik rozdzielania
Polygen – za najlepszą rozprawę z chemii analitycznej
Witko – za osiągnięcia w zakresie rozwoju i stosowania technik przygotowania próbek do analiz

Laureatami tegorocznej edycji konkursu Komitetu Chemii Analitycznej PAN zostali (w nawiasach nazwiska Promotorów):

  • Justyna Aszyk (prof. Agata-Kot Wasik, PG), Analityka składu płynów do e-papierosów i wytwarzanych z aerozoli (nagroda Anchem)
  • Mateusz Kowalcze (dr hab. Małgorzata Jakubowska, AGH), Zastosowanie metod chemometrycznych w woltamperometrycznym badaniu wybranych pochodnych tlenowych terpenów pierścieniowych (nagroda LGC Standards)
  • Marta Fiedoruk-Pogrebniak (prof. Robert Koncki, UW), Przepływowe detektory optoelektroniczne do oznaczania jonów fosforanowych i ich zastosowania analityczne (nagroda MS Spektrum)
  • Agnieszka Żuchowska (prof. Zbigniew Brzózka, PW), Badania nad zastosowaniem pochodnych grafenu w terapii przeciwnowotworowej z wykorzystaniem przepływowych systemów typu Lab-on-a-Chip (nagroda Perlan Technologies)
  • Joanna Smajdor (dr hab. Robert Piech, AGH), Wysokoczułe oznaczenia hormonów i sterydów metodami woltamperometrycznymi (nagroda Polygen)
  • Karolina Czarny (prof. Sławomira Skrzypek, UŁ), Wpływ hormonów na fitoplankton oraz metody ich oznaczania w środowisku wodnym (nagroda Witko)

 

Źródło: www.kcha.pan.pl


(więcej…)


Wyniki konkursu POLNOR 2019
20 kwietnia 2020

W ramach, ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, konkursu POLNOR 2019 na polsko-norweskie projekty badawcze Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego jako członek konsorcjum (Warszawski Uniwersytet Medyczny – lider projektu, Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, University of Bergen, Norwegian Institute for Air Research oraz NorGenoTech AS) uzyskał wsparcie finansowe projektu „Theranostic Exosomes in Personalized Cancer Nanomedicine TEPCAN”.

Na czele zespołu stanie prof. dr hab. Ireneusz Grudziński z Katedry Toksykologii Stosowanej Wydziału Farmaceutycznego, a liderem grupy z WCh UW jest dr hab. Anna M. Nowicka.

Wartość projektu to 6 475 770,11 zł.

POLNOR 2019 to konkurs finansowany w ramach III edycji Funduszy Norweskich i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) na lata 2014-2021 z programu „Badania stosowane”. Jego operatorem jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Obszary tematyczne, które objął konkurs to: zdrowie i opieka społeczna; przemysł i technologie informacyjne; energia, transport i klimat; żywność i zasoby naturalne; rozwój społeczny i gospodarczy oraz pojazdy bezzałogowe.
W konkursie do dofinansowania rekomendowano 38 spośród 74 zgłoszonych projektów, na łączną kwotę 49 745 454 euro.

POLNOR – Lista rankingowa wniosków rekomendowanych do dofinasowania

 

Więcej informacji: www.ncbr.gov.pl


Mikrogranty IDUB UW

Jednym z najważniejszych zadań Uniwersytetu Warszawskiego jako uczelni badawczej jest wspieranie swoich pracowników w realizacji projektów naukowych oraz prezentacji ich wyników. Służy temu m.in. system wewnętrznych grantów, uruchomiony właśnie w ramach „Inicjatywy Doskonałości”.

– System grantów wewnętrznych okazał się dużym sukcesem, dlatego też odtwarzamy go w „Inicjatywie Doskonałości”. Warunki są jeszcze bardziej przyjazne grantobiorcom. I – co bardzo ważne – wszystko odbywa się zdalnie. Zachęcamy do składania wniosków – mówi dr hab. Maciej Duszczyk, prorektor UW ds. naukowych. 

W październiku 2019 roku Uniwersytet Warszawski zajął pierwsze miejsce w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (IDUB). Wniosek uniwersytetu zawierał opis pięciu priorytetowych obszarów badawczych oraz 70 działań zaplanowanych na lata 2020-2026, dzięki którym uniwersytet chce stać się uczelnią badawczą mocniej rozpoznawalną na arenie międzynarodowej. Realizacji zadań w ramach tej inicjatywy służyć będzie zwiększona o 10% subwencja (ok. 70 mln złotych rocznie).

Częścią IDUB jest wewnętrzny system grantowy, którego główny cel stanowi wspieranie rozwoju i wzrostu potencjału pracowników naukowych zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim oraz doktorantów. W jego ramach realizowane są dwa działania: Mikrogranty oraz Wspomaganie aktywności publikacyjnej w modelu open access.

– Program „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” pozostaje priorytetem Uniwersytetu Warszawskiego. Musimy utrzymać aktywne wspieranie badaczy, którzy planują złożenie grantu czy opublikowanie tekstu w czasopiśmie lub monografii – mówi prorektor Maciej Duszczyk.

Ze wsparcia IDUB można skorzystać dwukrotnie w ciągu roku, jednak nie wcześniej niż po pozytywnym rozliczeniu poprzednio realizowanego zadania. Warunkiem udzielenia wsparcia jest uzyskanie zgody dziekana lub kierownika jednostki podstawowej UW na realizację projektu finansowanego w ramach „Inicjatywy Doskonałości”. W przypadku projektów dotyczących organizacji konferencji przez UW, dofinansowania wydawania publikacji, wizyt studyjnych lub badań wstępnych konieczny jest także wkład własny jednostki, ale wynosi on teraz 25% wartości grantu. Do tej pory było to minimum 50%. W pozostałych projektach wkład własny jednostki nie jest oczekiwany. W porównaniu z dotychczas funkcjonującym systemem grantów wewnętrznych zostały podniesione maksymalne kwoty, jakie można otrzymać na realizację projektów. Przykładowo przy zakupie opcji open access finansowanie zostało zwiększone z 8 do 15 tys. złotych.

Mikrogranty IDUB UW skierowane są do doktorantów i pracowników planujących następujące działania:

  • aktywny udział w konferencjach i seminariach organizowanych przez sieci zrzeszające pracowników naukowych;
  • organizacja konferencji przez UW;
  • kwerendy w zagranicznych instytucjach naukowych lub wspierających naukę (archiwa, biblioteki, bazy danych itp.);
  • wydanie publikacji w wydawnictwie mającym prawo umieszczania swoich tytułów w Scopus (w ramach mikrograntu IDUB finansowana jest różnica w kosztach wydania publikacji oraz planowanego zwrotu ze sprzedaży);
  • wyjazdy studyjne do prestiżowych zagranicznych instytucji naukowych, w tym uniwersytetów w celu rozpoczęcia lub intensyfikacji współpracy naukowej;
  • badania wstępne mające na celu przygotowanie projektu grantu, który byłby prowadzony na UW oraz finansowany ze źródeł zewnętrznych;
  • korekta językowa tekstu naukowego przyjętego do opublikowania w czasopiśmie lub rozdziału w monografii przez native speakera.

Szczegółowe zasady wnioskowania i formularz wniosku są dostępne tutaj >>

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Prof. Andrzej Tarlecki o nowych rozwiązaniach w zakresie spraw pracowniczych

16 kwietnia została wydana ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Znalazły się w niej regulacje dotyczące m.in. zdalnych egzaminów i obron. O tym, co dla uczelni, pracowników, doktorantów i studentów UW wynika z przepisów ustawy oraz z najnowszych zarządzeń rektora, opowiada prof. Andrzej Tarlecki, prorektor ds. kadrowych i polityki finansowej.

Poza ustawą, pojawiły się nowe akty wewnątrzuczelniane. Zarządzenia rektora z 17 kwietnia regulują m.in. kwestie zatrudniania nauczycieli akademickich na część etatu, nominowania na stanowiska uczelniane i przyznawania wynagrodzenia uzupełniającego.

 

 

„Właśnie wchodzi w życie nowa ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa (…). Między innymi, ustawa realizuje wcześniejszą zapowiedź wydłużenia okresu ewaluacji. Ocena parametryczna uczelni w poszczególnych dyscyplinach odbędzie się w 2022 roku, obejmując okres pięcioletni – lata 2017-2021. Daje to nam wszystkim kolejny rok, by jeszcze wzmocnić i powiększyć nasz naukowy dorobek, ewentualne zaległości nadrobić i jak najlepiej przygotować się do tej ewaluacji (…). Zmiany dotyczą też przyznawania studenckich i doktoranckich stypendiów i zapomóg”.

„Także obszary niezwiązane bezpośrednio z obecną sytuacją wymagają decyzji i nowych rozwiązań, np. (…) uregulowane zostało przyznawanie statusu profesora, badacza lub wykładowcy afiliowanego przy Uniwersytecie Warszawskim, wyjaśniona też została formalnie sprawa zatrudnień nauczycieli akademickich na niewielką część etatu lub na krótki okres”.

„Wynagrodzenia uzupełniające, od wejścia w życie regulaminu wynagradzania, zastąpiły tzw. dodatki projektowe (…). Tutaj przyjmujemy rozwiązania, które są w moim przekonaniu korzystne przede wszystkim dla realizatorów i kierowników projektów”.

 

Odniesienia do aktów prawnych, o których mówi prof. Andrzej Tarlecki:

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Zmiana terminu wyborów do Senatu UW
17 kwietnia 2020

Ze względu na przedłużenie terminu trwania ograniczeń w pracy Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziałowa Komisja Wyborcza Wydziału Chemii ogłasza, iż termin składania do UKW dokumentów związanych z kandydowaniem w wyborach do Senatu UW dla kandydatów z grupy profesorów i profesorów uczelni, którzy będą wybierani na Wydziale Chemii, zostaje przesunięty na 5 maja 2020 r.

Termin wyborów zostanie ustalony i podany później, w zależności od rozwoju sytuacji związanej z ograniczeniami pracy Uniwersytetu.

Zgodnie z uchwałą UKW (http://www.ukw.uw.edu.pl/text.php?cat=14), członkowie Senatu muszą zostać wybrani do 30 czerwca 2020 r.

Z poważaniem
WKW Wydziału Chemii