Strona archiwalna. Zapraszamy do aktualnego serwisu > link
Spotkanie informacyjne dot. Akademii Liderów
15 stycznia 2020

21 stycznia odbędzie się spotkanie informacyjne dla przyszłych uczestników Akademii Liderów – programu rozwoju kompetencji skierowanego do pracowników administracji UW.

Wiosną tego roku rozpocznie się Akademia Liderów – program szkoleniowy dla kadry kierowniczej Uniwersytetu Warszawskiego. Zakończono prace nad programem szkoleń. Niebawem rozpocznie się rejestracja uczestników.

21 stycznia odbędzie się spotkanie informacyjne dla przyszłych uczestników Akademii Liderów, podczas którego zaprezentowane zostaną:

  • główne założenia programu szkoleniowego,
  • zakres merytoryczny szkoleń po uwzględnieniu efektów przeprowadzonych konsultacji, warsztatów, badania ankietowego i rekomendacji zespołu rektorskiego,
  • szczegółowe zasady udziału w Akademii Liderów, rejestracji uczestników i terminów szkoleń.

W spotkaniu weźmie udział zespół odpowiedzialny za program merytoryczny Akademii – dr hab. Mirosława Huflejt-Łukasik, dr Dorota Kobylińska, dr Piotr Pawłowski i dr Rafał Stefański.

Spotkanie odbędzie się 21 stycznia, w godz. 14:00-15:30 w auli A/B na parterze budynku Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych na Kampusie Ochota (ul. Żwirki i Wigury 101).

Rejestracja na spotkanie trwa do 19 stycznia do końca dnia i odbywa się za pośrednictwem platformy dostępnej pod adresem www.szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl.

Logowanie do platformy odbywa się za pomocą konta CAS – instrukcja logowania dostępna jest tutaj.

Platforma www.szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl. będzie narzędziem służącym do rejestracji uczestników Akademii Liderów, a docelowo także do komunikacji dla osób biorących udział w programie. Na platformie będą też zamieszczane materiały merytoryczne dotyczące szkoleń.

Więcej informacji o działaniach związanych z Akademią Liderów znaleźc można na stronie ZIP: www.zip.uw.edu.pl.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Biuro Rad Naukowych

Biuro Rad Naukowych zajmuje się administracyjną obsługą prac związanych z działalnością rad naukowych dyscyplin na UW. Właśnie uruchomiło swoją stronę internetową, na której można znaleźć informacje dotyczące m.in. składu, terminów posiedzeń oraz danych kontaktowych tych nowych uniwersyteckich organów.

Rady naukowe dyscyplin na UW zostały utworzone na mocy zarządzenia rektora z 11 września 2019 roku. Zgodnie z nowym Statutem, uchwalonym 26 czerwca 2019 roku, do ich kompetencji należy: nadawanie stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego, ustalanie kryteriów oceny osiągnięć naukowych nauczycieli akademickich, wybór członków rad dydaktycznych, wyznaczanie przedstawicieli rady do składu komisji konkursowych, prowadzenie postępowania nostryfikacyjnego. Rady będą także koordynowały działania związane z przygotowaniem ewaluacji działalności naukowej UW w ramach danej dyscypliny oraz przedstawiały Senatowi ocenę poziomu badań w danej dyscyplinie w odniesieniu do standardów międzynarodowych.

Powstały 22 rady, mimo że na Uniwersytecie prowadzone są 24 dyscypliny. O wspólną radę wnioskowali przedstawiciele matematyki i informatyki, jak również nauk o polityce i administracji oraz nauk o bezpieczeństwie.

Administracyjną obsługą prac tych organów zajmuje się Biuro Rad Naukowych. Na jego stronie internetowej (radynaukowe.uw.edu.pl) można znaleźć informacje dotyczące m.in. siedziby i danych kontaktowych BRN, a także składu czy terminów posiedzeń poszczególnych rad.

Siedziba Biura znajduje się w budynku BUW (ul. Dobra 56/66) na II piętrze części biurowej (tzw. „rogal”). Koordynatorem prac BRN jest dr Dominik Wasilewski, koordynator ds. wdrożenia zmian wynikających z wprowadzenia nowej ustawy.

Rady naukowe dyscyplin – materiał opracowany przez zespół rektorski UW

Rady naukowe dyscyplin-opracowanie

Rady naukowe dyscyplin-prezentacja

 

Kontakt do Biura Rad Naukowych:
tel. 22 55 22 153
e-mail: rnd@uw.edu.pl

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Warsztaty o równości
14 stycznia 2020

W dniach 29-30 stycznia odbędą się warsztaty równościowe, skierowane do kadry administracyjnej UW. Zajęcia są organizowane w ramach kampanii „Równoważni” i finansowane ze środków Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP).

Podczas dwudniowego szkolenia uczestnicy będą mogli poszerzyć wiedzę o stereotypach, uprzedzeniach, dyskryminacji, a także o ich źródłach oraz konsekwencjach psychologicznych, społecznych i prawnych.

Zastosowanie aktywnych i zróżnicowanych metod uczenia umożliwi nabycie nowych umiejętności rozpoznawania dyskryminacji i przeciwdziałania jej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu pracy w środowisku akademickim. Ponadto, będzie można poznać komunikacyjne narzędzia reagowania na przejawy dyskryminacji.

Na warsztaty obwiązują zapisy (instrukcja poniżej). Organizatorzy przewidzieli cykl takich zajęć. W lutym planowane jest uruchomienie warsztatów dla nauczycieli akademickich. Pierwsze warsztaty odbędą się w dniach 29-30 stycznia w godzinach 9.30-15.45 w sali 200 w budynku Samorządu Studentów UW (ul. Krakowskie Przedmieście 24). Pytania ws. warsztatów można kierować pod adres szkolenia.prac@adm.uw.edu.pl lub telefonicznie: (22) 55 24 241.

Rejestracja

W celu rejestracji na warsztaty należy:

  1. wejść na platformę szkoleniową www.szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl i zalogować się (prosimy o zapoznanie się z instrukcją logowania http://ckc.uw.edu.pl/instrukcja-logowania-na-platformie-dla-pracownikow-administracji.pdf);
  2. wybrać kategorię „Szkolenia dla administracji i obsługi”, a następnie „Szkolenia z kompetencji miękkich”;
  3. wybrać kurs „Warsztat rozwoju postaw równościowych w administracji UW” i dokonać zapisu;
  4. wysłać w ciągu dwóch dni kalendarzowych od daty rejestracji skan „Zobowiązania do uczestnictwa w szkoleniu” podpisanego przez przełożonego na adres: szkolenia.prac@adm.uw.edu.pl . W tytule wiadomości prosimy wpisać nazwę szkolenia.

Termin przesyłania zgłoszeń wraz ze zgodą przełożonego upływa 26.01.2020.

Warsztaty są realizowane w ramach kampanii „Równoważni”. Więcej informacji o kampanii znajduje się pod adresem: www.rownowazni.edu.pl. Kampania to m.in cykl filmów informujących o różnych przejawach i typach dyskryminacji. Wszystkie są dostępne na kanale Uniwersytetu Warszawskiego na YouTube.

„Równoważni” – obejrzyj spot kampanii

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Rusza projekt ENSEMBLE3 dotyczący nowych materiałów fotonicznych
13 stycznia 2020

Kierownik Zakładu Materiałów Funkcjonalnych ITME dr hab. Dorota Anna Pawlak (3P), wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz Marcin Kraska (L), Dziekan Wydziału Chemii UW dr hab. Andrzej Kudelski, prof. ucz. (3L), podsekretarz stanu w MNiSW prof. dr hab. Grzegorz Wrochna (1P), sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Wojciech Murdzek (3P) podczas konferencji prasowej MNiSW i Sieci Badawczej „Łukasiewicz” nt. „Centrum Doskonałości ENSEMBLE3 – inauguracja projektu”, 13 bm. w Centrum Nowych Technologii UW w Warszawie. Fot. PAP/Wojciech Olkuśnik 13.01.2020

 

Nowe materiały fotoniczne o szczególnych właściwościach i zastosowaniach – m.in. w medycynie, optoelektronice, telekomunikacji, konwersji energii – będą opracowywać naukowcy w ramach konsorcjum ENSEMBLE3. W poniedziałek w Warszawie zainaugurowano projekt.

„Historia tego centrum [ENSEMBLE3 – PAP] zaczyna się ponad 100 lat temu z prof. Janem Czochralskim” – powiedziała w rozmowie z dziennikarzami szefowa konsorcjum ENSEMBLE3 prof. Dorota Pawlak z Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych – Sieci Badawczej Łukasiewicz i Uniwersytetu Warszawskiego. Przypomniała, że prof. Czochralski (1885-1953) opracował pierwszą metodę wzrostu kryształów. Obecnie jest ona nadal wykorzystywana do produkcji tranzystorów, które używane są w różnego rodzaju elektronice.

„To, co my chcemy zrobić w projekcie – to użyć tych metod wzrostu kryształów, wymyślić nowe, opracować nowe metodologie i użyć już nie do elektroniki, ale fotoniki” – podkreśliła prof. Pawlak. Mogą mieć one zastosowania w różnych dziedzinach, m.in. medycynie, telekomunikacji czy optoelektronice.

Na stworzenie Centrum Doskonałości ENSEMBLE3 przeznaczone są środki uzyskane w ramach programu Teaming for Excellence Komisji Europejskiej (Horyzont 2020) oraz Międzynarodowych Agend Badawczych Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Uwzględniając wsparcie Ministerstwa Nauki Szkolnictwa Wyższego budżet centrum wyniesie niemal 30 mln EUR.

„Pieniądze mamy zagwarantowane na siedem lat, ale cel jest taki, żeby centrum po tych siedmiu latach było w stanie się utrzymać i nadal stanowiło znany na całym świecie ośrodek” – dodała jego liderka.

W projekcie uczestnicy też Wydział Chemii UW. Dziekan prof. Andrzej Kudelski powiedział w rozmowie z dziennikarzami, że celem projektu – oprócz opracowania nowych materiałów – jest prowadzenie podstawowych badań naukowych. „One oczywiście mogą z czasem znaleźć zastosowanie praktyczne” – podkreślił. Jako trzeci cel wskazał kształcenie studentów i doktorantów i na nim skupiać się będzie Uniwersytet Warszawski.

W skład konsorcjum projektowego wchodzą też partnerzy zagraniczni: Sapienza University of Rome (Włochy), Karlsruhe Institute of Technology (Niemcy), oraz Cooperative Research Center nanoGUNE Consolider (Hiszpania).

W ramach centrum działać będzie dziewięć grup badawczych, do których naukowcy będą rekrutowani w czasie otwartego konkursu. W sumie w centrum zatrudnienie znajdzie około 100 osób. Zarobki mają być porównywalne z pensjami na Zachodzie Europy. „Mamy nadzieję ściągnąć jak najlepszych naukowców” – powiedziała prof. Pawlak.

Oprócz naukowców w ramach projektu zatrudniony będzie też personel administracyjny, który ma pomóc badaczom m.in. pisać projekty, patentować pomysły i przeprowadzać transfer wiedzy do przemysłu.

Siedzibą centrum ENSEMBLE3 Centre of excellence for nanophotonics, advanced materials and novel crystal growth-based technologies (Centrum doskonałości w dziedzinie nanofotoniki, zaawansowanych materiałów i nowatorskich technologii opartych na wzroście kryształów) będzie Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych – Sieć Badawcza Łukasiewicz.

 

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

 


Nauka w BUW do pierwszego porannego autobusu

28 stycznia rozpoczyna się sesja egzaminacyjna. Żeby studenci mogli się do niej przygotować, Biblioteka Uniwersytecka po raz kolejny organizuje akcję „BUW dla sów”. Od 20 do 31 stycznia będzie czynna do godziny 5 rano.

Koniec semestru studenci spędzają na przygotowaniach do kolokwiów i egzaminów. Biblioteka Uniwersytecka po raz kolejny wyszła naprzeciw oczekiwaniom wszystkich nocnych marków i przedłużyła godziny otwarcia do 5 rano, czyli do pierwszego porannego autobusu.

Akcja „BUW dla sów” odbędzie się od 20 do 31 stycznia. W tym czasie wszyscy posiadacze ważnych kart bibliotecznych będą mogli wejść do biblioteki i skorzystać z księgozbioru do wczesnych godzin porannych. Wyjątkiem są weekendy. W sobotę 25 stycznia, BUW będzie otwarty w godzinach od 9.00 do 21.00, zaś w niedzielę 26 stycznia w godz. od 15.00 do 20.00.

Czytelnicy z ważnymi kartami bibliotecznymi skorzystają z Informatorium, Czytelni Ogólnej oraz Wolnego Dostępu (na poziomach 1, 2, 3). Płaszcze i kurtki będzie można zostawić w szatni przy stoisku Costa Coffee.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie BUW >>

 

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Badanie jakości usług oferowanych przez BUW – ankieta

Od 3 stycznia pod adresem https://buw.webankieta.pl/ dostępna jest ankieta Badanie jakości usług oferowanych przez BUW. Skierowana jest do użytkowników BUW, ale również do tych osób, które z pewnych względów nie odwiedzają biblioteki na Dobrej. Chcielibyśmy poznać te powody.

W dniach 13-19 stycznia będzie możliwość wypełnienia ankiety w wersji papierowej w BUW. Będzie rozdawana przez studentów – wolontariuszy oraz dostępna w Informatorium, Wypożyczalni i Czytelniach.

Oddział Promocji, Wystaw i Współpracy
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie


Informacja prorektor ds. studentów w sprawie stypendiów rektora

Pismo prof. Jolanty Choińskiej-Miki, prorektor UW zawiera aktualne informacje na temat stypendiów wypłacanych na podstawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego w bieżącym roku akademickim.

Pismo w sprawie stypendiów (pdf)

Źródło: www.uw.edu.pl


Akcja UW dla WOŚP zakończona

Uniwersytet po raz kolejny wesprze Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Środki przekazane w związku z 28. finałem WOŚP pochodzą z pięciu aukcji zorganizowanych przez UW. Łącznie zebrano 5437 złotych. W tym roku WOŚP gra dla zapewnienia najwyższych standardów diagnostycznych i leczniczych w dziecięcej medycynie zabiegowej.

Uniwersytet Warszawski zorganizował w tym roku pięć aukcji, z których dochód zostanie przekazany na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Wśród nich znalazły się:

  • poprowadzenie muzycznej audycji „Alternator” na antenie Radia Kampus 97,1 FM;
  • zwiedzanie Gabinetów Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersyteckiej;
  • warsztaty matematyczne z prof. Jerzym Tyszkiewiczem z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW;
  • sesja fotograficzna we wnętrzach i plenerach uniwersytetu;
  • weekend w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej UW w Chęcinach.

Łączny dochód ze wszystkich aukcji wyniósł 5437 złotych. Kwota ta wesprze 28. finał WOŚP, podczas którego zbierane były środki na rozwiązania zapewniające najwyższych standardów diagnostycznych i leczniczych w dziecięcej medycynie zabiegowej.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Podpisanie porozumienia w sprawie mLegitymacji studenckich
10 stycznia 2020

Mobilna legitymacja studencka to elektroniczna wersja tego dokumentu mająca taką samą moc prawną co jej tradycyjny odpowiednik. Dzięki niej student może potwierdzić swój status, wykorzystując ekran smartfona. Uniwersytet Warszawski podpisał porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji dotyczące wydawania mLegitymacji studenckich. Usługa ta pojawi się na UW w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Pod koniec grudnia między Uniwersytetem Warszawskim a Ministerstwem Cyfryzacji zostało podpisane porozumienie dotyczące wydawania mLegitymacji studenckich. To mobilna wersja dokumentu potwierdzająca status studenta i uprawniająca do korzystania z ustawowych ulg. Jej uruchomienie jest możliwe dzięki bezpłatnej, publicznej aplikacji mObywatel. Proces integracji tego systemu z Mobilnym USOS-em, funkcjonującym na UW od października 2018 roku, już się zakończył i przeszedł fazę testów.

Wydawanie mLegitymacji studenckich na UW rozpocznie się po połączeniu systemu uniwersyteckiego ze środowiskiem produkcyjnym mObywatel. Nastąpi to najprawdopodobniej w ciągu kilku najbliższych tygodni. Zamówienie, przedłużenie ważności albo unieważnienie mLegitymacji studenckiej będzie możliwe za pośrednictwem aplikacji Mobilny USOS. Powstał w niej specjalny moduł mLegitymacja. Poza ogólnymi informacjami na temat aplikacji mObywatel oraz samej mLegitymacji znajduje się tu też opcja pozwalająca na elektroniczne zamówienie, odebranie kodów dostępu i unieważnienie mLegitymacji oraz otwarcie aplikacji mObywatel.

O mobilną legitymację będą mogli się ubiegać studenci, którzy:

  • mają ważną Elektroniczną Legitymację Studencką (ELS);
  • posiadają numer PESEL i numer albumu;
  • na swoim koncie w USOS mają wgrane zdjęcie;
  • których fotografia/dane osobowe nie zmieniły się od czasu wydania ELS.

Zgłoszenia będą sukcesywnie przekazywane do systemu mObywatel za pośrednictwem USOS. Po ich zrealizowaniu w aplikacji Mobilny USOS pojawi się powiadomienie o możliwości pobrania mLegitymacji dzięki otrzymanemu kodowi QR i aktywacyjnemu. Jedna mLegitymacja będzie mogła być zainstalowana wyłącznie na jednym telefonie.

Mobilna legitymacja studencka, która jest pełnoprawnym odpowiednikiem plastikowej ELS, będzie też dostępna w angielskiej wersji językowej.

W pierwszej kolejności mLegitymacja będzie dostępna na urządzeniach z systemem Android.

Mobilny USOS to stworzony z myślą o użytkownikach smartfonów program, który ma poprawić funkcjonalność USOS jako systemu do obsługi toku studiów. Więcej informacji >>

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Konwersatorium im. Jerzego Pniewskiego-Wydział Fizyki 13.01.2020
09 stycznia 2020

W poniedziałek, 13 stycznia 2020 r. o godz 16.30 w sali 0.03 odbędzie się konwersatorium im. Jerzego Pniewskiego i Leopolda Infelda, na którym Prof. Rafał Demkowicz-Dobrzański z Wydziału Fizyki UW wygłosi wykład zatytułowany:

Quantum technologies A.D. 2020 – expectations vs. reality

Abstract:

Quantum computers, quantum cryptography, quantum sensors and quantum internet are just a couple of highlight concepts of the rapidly developing field of quantum technologies. We have made a long journey from the times when many physicists believed that we will never be able to manipulate, control and observe individual quantum systems. Nevertheless, we are still at the point were quantum devices are more a technological curiosity rather than practical and robust commercial products. There are a few challenges we still need to overcome to make the quantum technology dream come true and they seem… not to be completely hopeless.

Przed konwersatorium, od godz. 16, zapraszamy na nieformalne dyskusje przy kawie i ciastkach w holu przed salą 0.03