Druk 3D w krystalografii – wsparcie polskiego zespołu badawczego w SOLEIL
25 września 2020Zespół współpracowników Prof. Krzysztofa Woźniaka z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego (UW): dr hab. Anna Makal, dr Roman Gajda, dr Marcin Stachowicz i mgr Szymon Sutuła, realizując udaną aplikację Prof. Woźniaka, przez trzy dni przeprowadzał badania, mające na celu śledzenie zmian rozkładu gęstości elektronowej w różnych cząsteczkach. Aplikacja Prof. Woźniaka została zaakceptowana do realizacji w międzynarodowym konkursie i otrzymała szansę skorzystania z jednego z najlepszych synchrotronów na świecie. Urządzenie tego typu znajduje się we Francji, pod Paryżem, w SOLEIL. Prace badawcze naukowców zostały w kryzysowym momencie wsparte przez technologię druku 3D i szybki wydruk niezbędnej części, która została stworzona w Sygnis New Technologies. Celem badań było pierwsze na świecie wyznaczenie eksperymentalnych, ilościowych rozkładów gęstości elektronowej w minerałach pod ciśnieniem.
Grupa Prof. Woźniaka z Uniwersytetu Warszawskiego regularnie przeprowadza badania w zagranicznych ośrodkach badawczych, tak zwanych „large scale facilities” w DESY (Hamburg), BESSY (Berlin), Diamond (UK), Spring8 (Japonia), APS (Chicago, USA) czy ILL (Grenoble). Tym razem przez trzy doby mogli korzystać z narzędzi krystalograficznych na synchrotronie w Soleil (Paryż). Wszystkie ich starania oraz skrupulatnie zaplanowane badania mogły zostać zniweczone przez techniczny problem z niewielkim adapterem, który nie pasował do urządzeń na stacji pomiarowej. Ze swoim problemem zwrócili się do firmy Sygnis New Technologies. Sygnis w ekspresowym tempie wydrukowało brakujący element. Dzięki procesom szybkiego prototypowania, technolodzy zaplanowali, zaprojektowali i dostarczyli niezbędny adapter.
Rysunek 1 Synchrotron SOLEIL
Źródło: L. Persin – CAVOK Productionction
Doktorancki Festiwal Otwartej Nauki
24 września 2020W dniach 24-25 września odbędzie się Doktorancki Festiwal Otwartej Nauki (DFON). Wydarzenie organizowane jest przez Samorząd Doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego. Celem Festiwalu jest popularyzacja wyników badań prowadzonych przez młodych naukowców. DFON odbędzie się w przestrzeni wirtualnej za pośrednictwem platformy Google Meet.
Doktorancki Festiwal Otwartej Nauki to wydarzenie, którego celem jest popularyzacja badań naukowych młodych badaczy i badaczek, jak również przybliżanie świata nauki osobom, które pasjonuje poszerzanie wiedzy. Festiwal odbędzie się w przestrzeni wirtualnej (na platformie Google Meet) w dniach 24-25 września. Organizatorem wydarzenia jest Samorząd Doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego.
Wydarzenie adresowane jest do doktorantów UW oraz pozostałych uczelni sojuszu 4EU+: Uniwersytetu Karola (Czechy), Uniwersytetu w Heidelbergu (Niemcy), Uniwersytetu Sorbońskiego (Francja), Uniwersytetu w Kopenhadze (Dania) i Uniwersytetu w Mediolanie (Włochy).
Program wydarzenia obejmuje wykłady plenarne zaproszonych gości oraz wystąpienia doktorantów w 4 sekcjach tematycznych:
- nauk humanistycznych,
- nauk społecznych,
- nauk ścisłych i przyrodniczych,
- interdycyplinarnych.
Prelegenci (którzy aktualnie są w trakcie kształcenia doktoranckiego) w ciągu 5-10 minut będą prezentować wybrany przez siebie temat. Podczas wydarzenia istnieje możliwość zadawania pytań i prowadzenia dyskusji z prelegentami. Doktorancki Festiwal Otwartej Nauki odbędzie się w języku polskim i angielskim.
Linki do spotkań odbywających się za pośrednictwem Google Meet oraz więcej informacji na temat wydarzenia znajduje się pod adresem: http://www.doktoranci.uw.edu.pl.
Dodatkowe informacje dostępne są także na stronie Samorządu Doktorantów na Facebooku.
Szczegółowy program wydarzenia >>
Źródło: www.uw.edu.pl
Postępowanie w przypadku podejrzenia o zakażeniu COVID-19
Spotkanie online z prof. Sławomirem Żółtkiem – prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia
21 września 2020– Jesteśmy ogromnym uniwersytetem, mamy ponad 40 tys. studentów, 24 wydziały oraz inne jednostki zajmujące się dydaktyką. Specyfika tych jednostek jest bardzo różna. O tym, które zajęcia powinny być prowadzone stacjonarnie, a które zdalnie oraz o infrastrukturze lokalowej, najlepiej wiedzą osoby kierujące dydaktyką, na wydziałach będą to dziekani oraz prodziekani ds. studenckich – powiedział podczas spotkania online prof. Sławomir Żółtek, prorektor UW ds. studentów i jakości kształcenia.
18 września odbył się pierwszy live z prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia, zorganizowany przez samorząd studentów UW. Podczas spotkania online poruszone zostały kwestie dotyczące m.in. organizacji nowego roku akademickiego, dydaktyki, spraw studenckich, w tym legitymacji, opłat za czesne, stypendiów czy praktyk. Wydarzenie miało formę Q&A. Poniżej przedstawiamy trzy wybrane zagadnienia, o których mówił profesor Sławomir Żółtek.
Tryb prowadzenia kształcenia w semestrze zimowym
Zarządzenie rektora UW z 7 września określa zasady organizacji kształcenia w najbliższym semestrze. W § 2 i 3 wskazano, że zajęcia dydaktyczne prowadzone są w trybie zdalnym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Prorektor Żółtek zaznaczył, że jest to przepis wyjściowy. W §3 ust. 1-3, mowa jest o przypadkach, w których kształcenie może być prowadzone stacjonarnie. W przypadkach wymagających bezpośredniego kontaktu z uczestnikami zajęć, jak również w przypadku konieczności zachowania właściwego toku kształcenia, sugerowane jest podjęcie nauczania stacjonarnego w obiektach Uniwersytetu Warszawskiego. Zajęcia mają odbywać się z zachowaniem wytycznych i zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego i innych przepisów, które związane są z zachowaniem bezpieczeństwa. Prorektor Żółtek podkreślił, że dotyczy to zajęć o charakterze laboratoryjnym, terenowym, integrującym studentów pierwszego roku czy praktyk zawodowych.
– Na niektórych kierunkach można zadecydować o tym, że zajęcia będą odbywały się w sposób modułowy ciągły, czyli dzień po dniu i skończą się po miesiącu. Taka możliwość nie była wcześniej praktykowana, a zarządzenie na to pozwala. Do 21 września jednostki dydaktyczne podadzą informacje, jak będą prowadzone zajęcia – które odbywać się będą zdalnie, a które stacjonarnie. Na pewno zdalnie prowadzone będą ogólnouniwersyteckie lektoraty z języków obcych nowożytnych oraz wykłady ogólnouniwersyteckie – powiedział prof. Sławomir Żółtek.
Opłaty za czesne
Czesne na studiach płatnych służy pokryciu kosztów, które z tymi studiami się wiążą. Są to przede wszystkim koszty osobowe – pensje pracowników, wykładowców akademickich, które są niezależnie od formy kształcenia (stacjonarnego czy zdalnego).
Prof. Sławomir Żółtek będzie zachęcał wydziały do rozkładania czesnego na raty i niepobierania odsetek za opóźnienia w płatnościach, a także do podejmowania indywidualnych decyzji w sprawie wniosków o obniżenie czesnego. Podobnie było w poprzednim semestrze, każdy przypadek analizowany był osobno.
Legitymacje studenckie/status studenta
Zapytany o kwestię legitymacji studenckich i nabycia statusu studenta prof. Sławomir Żółtek podkreśił: – Legitymacje powinny być wydawane jak najszybciej. Zachęcam także do zakładania legitymacji cyfrowej poprzez portal mObywatel – szereg studentów już z tego rozwiązania korzysta. Rok akademicki rozpoczyna się 1 października i tego dnia studenci nabywają prawa studenckie. 15 października rozpoczynają się zajęcia akademickie.
Live został zorganizowany przez Zarząd Samorządu Studentów UW. Wydarzenie transmitowała telewizja studencka Uniwerek.TV.
Zapis spotkania online z prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia
Źródło: www.uw.edu.pl
Ostatni tydzień bezpłatnych testów
Do 25 września pracownicy i doktoranci UW mogą wykonać bezpłatne testy na obecność przeciwciał przeciw wirusowi SARS-CoV-2. Kto powinien je wykonać? Czego można się dzięki nim dowiedzieć? W jaki sposób odbywa się badanie?
Testy przeprowadza Laboratorium Analiz Genetycznych Warsaw Genomics. Badanie ma na celu identyfikację osób, które przebyły zakażenie koronawirusem SARS-CoV-2. Testy wykonywane są w dwóch klasach: IgM oraz IgG, metodą, która gwarantuje ponad 98,5% poprawność wyników. W odróżnieniu od szybkich testów „kasetkowych” badanie w laboratorium charakteryzuje się wysoką czułością i swoistością, i jest jedynym rekomendowanym badaniem serologicznym. Dla kogo przeznaczone jest badanie? – Po pierwsze dla osób, które jakiś czas temu przeszły infekcję i chciałyby wiedzieć, czy to był COVID-19 – odpowiada dr hab. n. med. Anna Wójcicka, współzałożycielka Warsaw Genomics.
IgG i IgM
Obecność przeciwciał IgG w krwi oznacza, że osoba chorowała na COVID-19, a tym samym nabrała odporność. Przeciwciała IgM wskazują na niedawny kontakt z wirusem. Ujawniają się ok. 10 dni po kontakcie z osobą zarażoną. Jeśli w surowicy występują przeciwciała IgM istnieje duże prawdopodobieństwo, że pacjent jest zarażony koronawirusem i może zarażać innych. W razie dodatniego wyniku testu zalecony jest kontakt z lekarzem i wykonanie testu RT‑PCR w celu wykluczenia aktywnego zakażenia.
Jak zapisać się na badanie?
- pobrać kod na bezpłatne badania ze strony cowid.uw.edu.pl,
- zarejestrować zlecenie na badanie na stronie warsawgenomics.pl,
- na podany adres mailowy zostanie wysłany link do zapisu na konkretny dzień i godzinę badania.
Dokładna instrukcja znajduje się na stronie: warsawgenomics.pl/badaniadlauw.
Jak przygotować się na badanie?
Do wykonania badania potrzebna jest próbka 2 ml krwi. Punkt pobrań znajduje się na Kampusie Ochota, w budynku Centrum Sportu i Rekreacji, w osobnym pomieszczeniu, z niezależnym wejściem. Na pobranie należy przyjść zdrowym, bez objawów infekcji. Konieczne jest zasłonięcie ust i nosa. Trzeba zabrać ze sobą dokument tożsamości oraz numer zlecenia badania, który zostanie wygenerowany w trakcie rejestracji. Nie trzeba być na czczo. Wynik testu dostępny będzie na stronie: wyniki.warsawgenomics.pl w ciągu czterech dni od pobrania.
Informacje na temat testów na koronawirusa (pdf) >>
Jak zapisać się na bezpłatne testy na koronawirusa (pdf) >>
Źródło: www.uw.edu.pl
Rektor UW przewodniczącym Komisji KRASP
Prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW został przewodniczącym Komisji ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich w kadencji 2020-2024.
Komisja ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką jest stałą komisją Konferencji. Jest powoływana przez Prezydium KRASP, które wyznacza także jej zadania. Komisja zajmuje się analizą i opiniowaniem aktów prawnych, rozpatruje wnioski i przygotowuje projekty uchwał. W poprzedniej kadencji (2016-2020) Komisja ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką zaopiniowała 21 projektów ustaw i rozporządzeń, w tym m.in. projekt ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce” oraz projekt ustawy o Sieci Badawczej: Łukasiewicz.
Prof. Alojzy Z. Nowak objął stanowiska rektora Uniwersytetu Warszawskiego 1 września. W latach 2006-2012 pełnił funkcję dziekana Wydziału Zarządzania. Następnie, przez 4 lata był prorektorem UW ds. badań naukowych i współpracy. W 2016 roku został ponownie wybrany dziekanem Wydziału Zarządzania. Więcej na temat kariery prof. Alojzego Z. Nowaka znaleźć można na stronie www.uw.edu.pl/uniwersytet/rektor.
Lista stałych i doraźnych komisji KRASP jest dostępna na stronie Konferencji: www.krasp.org.pl/pl/o_krasp/komisje
Źródło: www.uw.edu.pl
Spis przedmiotów prowadzonych w kontakcie lub hybrydowo w semestrze zimowym 2020/2021
20 września 2020Na stronie Wydziału Chemii jest już dostępna lista zajęć prowadzonych w tym roku akademickim w kontakcie z prowadzącym lub w sposób hybrydowy (część zajęć w kontakcie a część zdalnie) wskazanych zgodnie z rozporządzeniem Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 7.09.2020 w sprawie organizacji kształcenia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021.
Zakładka: Studenci > Hybrydyzacja zajęć rok 20/21 (sekcja: Sposób prowadzenia zajęć)
http://archiwum.chem.uw.edu.pl/studenci/hybrydyzacja-zajec-rok-20-21/
Hybrydyzacja zajęć 2020/20121
Na stronie Wydziału Chemii jest już dostępna lista zajęć prowadzonym w tym roku akademickim w kontakcie z prowadzącym lub w sposób hybrydowy (część zajęć w kontakcie a część zdalnie) wskazanych zgodnie z rozporządzeniem Rektora Uniwersytetu Warszawskiego dnia 7.09.2020 w sprawie organizacji kształcenia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021
http://archiwum.chem.uw.edu.pl/studenci/hybrydyzacja-zajec-rok-20-21/
Rekomendacje dla nauczycieli i kierowników jednostek dot. zajęć zdalnych
18 września 2020Na podstawie ankiet i wywiadów wśród studentów, dyskusji rad dydaktycznych oraz konsultacji z nauczycielami, kierownikami jednostek i samorządem studentów postały rekomendacje dot. zajęć zdalnych w semestrze zimowym 2020/2021. Materiał został opracowany w ramach programu ZIP. W pracach nad rekomendacjami uczestniczyły trzy zespoły reprezentujące nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki społeczne oraz nauki humanistyczne.
Dokument jest odpowiedzią na wątpliwości związane z jakością kształcenia w trybie zdalnym, wprowadzonym w wyniku pandemii COVID-19. Rekomendacje mają stanowić wsparcie dla kierowników jednostek dydaktycznych i nauczycieli planujących zajęcia w roku akademickim 2020/2021.
W rekomendacjach porównano dwie formy zdalnego nauczania: asynchroniczną (w ramach której studentom udostępnia się przygotowane wcześnie materiały) i synchroniczną (oznaczającą prowadzenie zajęć za pomocą łączenia na żywo). Autorzy wskazali wady i zalety obydwu form. W przypadku zajęć asynchronicznych przeanalizowali też różnice pomiędzy udostępnianiem zajęć na platformach (Kampus, Moodle, Google Classroom), nagraniami audio i video, przesyłaniem prezentacji, tekstów i zadań drogą mailową.
Rekomendacje zawierają też szczegółowe zalecenia dotyczące poszczególnych typów zajęć: wykładów (skoncentrowanych na przekazywaniu wiedzy), seminariów, konwersatoriów, warsztatów, ćwiczeń i laboratoriów (skoncentrowanych na kształceniu umiejętności i kompetencji społecznych).
W dokumencie znaleźć też można wskazówki dotyczące sylabusów, dyżurów i konsultacji oraz wsparcia dla studentów i nauczycieli, które mogą zaoferować biblioteki.
Rekomendacje dla nauczycieli i kierowników jednostek dot. zajęć zdalnych
Rekomendacje powstały w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP) finansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dokument został opracowany przez 3 zespoły: dla nauk ścisłych i przyrodniczych (prof. Beata Krasnodębska-Ostręga z Wydziału Chemii, prof. Anna Wysocka z Wydział Geologii, prof. ucz. Krzysztof Turzyński z Wydział Fizyki, dr Piotr Borsuk z Wydziału Biologii); dla nauk społecznych (prof. ucz. Agnieszka Jasiewicz z Wydział Filozofii i Socjologii, dr Justyna Godlewska-Szyrkowa z Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych, prof. Grzegorz Karasiewicz z Wydziału Zarządzania, prof. ucz. Sławomir Żółtek z Wydziału Prawa i Administracji, dr hab. Andrzej Rynkiewicz z Wydziału Psychologii); dla nauk humanistycznych (prof. ucz. Monika Rekowska z Wydziału Historycznego, dr hab. Maciej Smuk z Wydziału Neofilologii, dr Marta Widy-Behiesse z Wydziału Orientalistycznego, dr Łukasz Książyk z Wydziału Polonistyki).
Zespoły wykorzystały materiały zgromadzone w toku konsultacji z nauczycielami akademickimi, kierownikami jednostek dydaktycznych i organami samorządu studenckiego. Przeanalizowały wyniki ankiet studenckich i ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli akademickich realizujących zajęcia zdalne w semestrze letnim 2019/2020. Pod uwagę wzięto również dane pozyskane dzięki wywiadom grupowym z udziałem studentów i wnioski płynące z dyskusji rad dydaktycznych. Członkowie zespołów wykorzystali także własne doświadczenie dydaktyczne.
Źródło: www.uw.edu.pl
Rozstrzygnięcie konkursu o stypendium dla studenta-stypendysty w projekcie SONATA 13 NCN
Komisja konkursowa ds. oceny wniosków o przyznanie stypendium dla studenta-stypendysty w projekcie SONATA 13 Narodowego Centrum Nauki pod kierownictwem dr Joanny Juhaniewicz-Dębińskiej: „Badanie wpływu gangliozydów, insuliny i jonów cynku na oddziaływania amyliny z błonami biomimetycznymi” ogłasza, że konkurs wygrała Pani Daria Gąska.
Serdecznie gratulujemy!