Druk 3D w krystalografii – wsparcie polskiego zespołu badawczego w SOLEIL
25 września 2020

Zespół współpracowników Prof. Krzysztofa Woźniaka z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego (UW): dr hab. Anna Makal, dr Roman Gajda, dr Marcin Stachowicz i mgr Szymon Sutuła, realizując udaną aplikację Prof. Woźniaka, przez trzy dni przeprowadzał badania, mające na celu śledzenie zmian rozkładu gęstości elektronowej w różnych cząsteczkach. Aplikacja Prof. Woźniaka została zaakceptowana do realizacji w międzynarodowym konkursie i otrzymała szansę skorzystania z jednego z najlepszych synchrotronów na świecie. Urządzenie tego typu znajduje się we Francji, pod Paryżem, w SOLEIL. Prace badawcze naukowców zostały w kryzysowym momencie wsparte przez technologię druku 3D i szybki wydruk niezbędnej części, która została stworzona w Sygnis New Technologies. Celem badań było pierwsze na świecie wyznaczenie eksperymentalnych, ilościowych rozkładów gęstości elektronowej w minerałach pod ciśnieniem.

Grupa Prof. Woźniaka z Uniwersytetu Warszawskiego regularnie przeprowadza badania w zagranicznych ośrodkach badawczych, tak zwanych „large scale facilities” w DESY (Hamburg), BESSY (Berlin), Diamond (UK), Spring8 (Japonia), APS (Chicago, USA) czy ILL (Grenoble). Tym razem przez trzy doby mogli korzystać z narzędzi krystalograficznych na synchrotronie w Soleil (Paryż). Wszystkie ich starania oraz skrupulatnie zaplanowane badania mogły zostać zniweczone przez techniczny problem z niewielkim adapterem, który nie pasował do urządzeń na stacji pomiarowej. Ze swoim problemem zwrócili się do firmy Sygnis New Technologies. Sygnis w ekspresowym tempie wydrukowało brakujący element. Dzięki procesom szybkiego prototypowania, technolodzy zaplanowali, zaprojektowali i dostarczyli niezbędny adapter.

 

Rysunek 1 Synchrotron SOLEIL
Źródło: L. Persin – CAVOK Productionction

 

Co Ci naukowcy właściwie robią?

Synchrotron w SOLEIL (Source optimisée de lumière d’énergie intermédiaire du LURE) jest źródłem promieniowania – dzięki jego konstrukcji można otrzymać promieniowanie elektromagnetyczne w szerokim zakresie: od podczerwieni do bardzo twardego promieniowania rentgenowskiego. Jego konstrukcję można sobie wyobrażać w ten sposób: elektrony poruszające się po bardzo dużym okręgu (o długości nawet kilkuset metrów) zostają rozpędzone do prędkości bliskich prędkości światła, dzięki czemu zaczynają one emitować interesujące nas promieniowanie, wykorzystywane w zbudowanych wokół okręgu stacjach pomiarowych dedykowanych do różnego typu eksperymentów. W Europie jest kilkanaście takich obiektów – różnią się pomiędzy sobą możliwą do uzyskania długością fali (wyjaśnimy sobie to za chwilę), m.in.: „Diamond” na Wyspach Brytyjskich, „PETRA” w Niemczech, „MAX IV” w Szwedzkim Lund, a także „SOLARIS” w Polsce. Natomiast, jeden z najlepszych synchrotronów na Świecie, „Advanced Photon Source”, znajduje się w Chicago, USA.

Na synchrotronie w SOLEIL można przeprowadzać szeroką gamę eksperymentów, np. spektroskopowe – czyli sprawdzanie składu materiału, oraz krystalograficzne – możemy badać strukturę wewnętrzną materiału, to w jaki sposób układają się atomy w krysztale i jak struktura zmienia się pod wpływem czynników zewnętrznych. Podgrupa eksperymentów takich, jak te przeprowadzane przez zespół badawczy z UW, nazywana krystalografią pod wysokim ciśnieniem, sprowadza się do tego, że materiały są poddawane ciśnieniu od kilku do kilkudziesięciu gigapaskali [GPa] (1 gigapaskal odpowiada 10 tysiącom atmosfer[1]). Komory ciśnieniowe użyte podczas opisywanych badań są w stanie osiągnąć kilkanaście [GPa]. Jest to ciśnienie porównywalne z tym, jakie na obiekt oddziaływałoby na dnie rowu Mariańskiego albo jeszcze głębiej w powłoce Ziemi.

Synchrotron w SOLEIL jest układem stacji badawczych, a każda z nich jest dedykowana do innego rodzaju badań, np. materiałowych. W laboratoriach na UW również znajdują się urządzenia zwane dyfraktometrami, na których można wykonywać pomiary, ale występują ograniczenia w zakresie długości możliwej do uzyskania fali. Jeśli dysponujemy, np. lampą molibdenową, długość promieniowania wynosi 0,73 Å (angstrema)[2]. Z kolei przy źródle srebrowym możemy uzyskać 0,56 angstrema. Im krótsza fala, tym większa rozdzielczość i z tym większą dokładnością możemy mierzyć interesujące nas parametry. Na Synchrotronie jest bardzo wysokoenergetyczna wiązka, która ma 30 tysięcy keV (kiloelektronowoltów), co przekłada się na 0,41 angstrema. To pozwala uzyskiwać wyniki o bardzo dużej rozdzielczości[3]. Przez analogię – przed lotem sondy kosmicznej New Horizons, astronomowie dysponowali zdjęciami Plutona, które miały 6 pikseli. Dzięki fotografiom wykonanym przez sondę, mogli zobaczyć obraz powierzchni planety w HD – to znaczy, że te zdjęcia miały już 2 miliony pikseli. Jednym słowem, dzięki wyprawie do Synchrotronu możemy zobaczyć więcej i dokładniej.

[1] „Atmosfera” – odpowiada średniemu ciśnieniu atmosferycznemu na poziomie morza na Ziemi.

[2] Jednostka długości równa 10−10 m. Nie jest jednostką układu SI. Służy do liczbowego wyrażania wartości bardzo małych długości, porównywalnych z rozmiarami atomów. Często stosowany w chemii i fizyce przy opisywaniu obiektów i zjawisk zachodzących w skali atomowej, gdzie posługiwanie się jednostkami układu SI wymagałoby używania ułamków (1 Å = 0,1 nm).

[3] Rozdzielczość w tym przypadku możemy interpretować jak rozdzielczość monitora. Im większa jest ta wartość, tym drobniejsze szczegóły w kontekście struktury krystalograficznej, czyli struktury cząsteczki i rozkładu gęstości elektronowej, jesteśmy w stanie zobaczyć. Pozwala to określić nie tylko gdzie znajdują się atomy, ale też jak wyglądają wiązania pomiędzy nimi.

 

Rysunek 2 Adapter drukowany w 3D
Źródło: Sygnis

 

Adapter potrzebny od zaraz

Synchrotron w SOLEIL to niezależna francuska instytucja badawcza. Zespoły z całego świata aplikują o czas pomiarowy w tym ośrodku w procedurze konkursowej.  Projekty oceniane są przez zespół niezależnych naukowców. Im bardziej innowacyjny, nowatorski i „wyzywający” projekt, tym większe ma szanse na wygraną. Prof. Woźniakowi z UW się to udało, dostał 3 dni czasu pomiarowego na jednej ze stacji badawczych – CRISTAL. Wyzwaniem dla nas było to, żeby w 72 godziny wykonać jak najwięcej eksperymentów. Liczyliśmy się z sytuacją, w której po przyjeździe na stację musielibyśmy czekać pół dnia, aż personel na stacji przygotowałby nam stosowną przejściówkę, tym bardziej, że nasz przyjazd wypadał na 9-11 listopada, czyli nie dość, że na weekend, to w dodatku w święto narodowe – wspomina dr Anna Makal.

Na synchrotronie w SOLEIL, na stacji pomiarowej CRISTAL, możliwe są pomiary rentgenograficzne pod zwiększonym ciśnieniem. Podwyższone ciśnienie uzyskiwane jest dzięki zamknięciu próbki (np. monokryształ badanej substancji) w tzw. komorze ciśnieniowej z kowadełkami diamentowymi (Diamond Anvil Cell). Wytwarzanie wysokiego ciśnienia sprowadza się do tego, że wspomnianą próbkę ściska się pomiędzy dwoma diamentami. Proces nie wpływa na temperaturę. Komora zbudowana jest w taki sposób, że istnieje możliwość jej umocowania na goniometrze znajdującym się na linii pomiarowej. Goniometr ten jednak różni się znacząco od narzędzia używanego przez zespół z UW gdzie badacze korzystają w laboratorium z tzw. dyfraktometru czterokołowego.

Komory dostępne na miejscu nie odpowiadały naszym badaczom, w związku z czym chcieli skorzystać ze swojej. Niestety, komora nie była dostosowana do tego, co mogła zaoferować stacja pomiarowa, co wymusiło użycie adaptera pomiędzy komorą badaczy, a stanowiskiem eksperymentalnym. Właśnie w tym momencie pomoc druku 3D oraz technologów z Sygnis New Technologies okazała się bezcenna. W bardzo krótkim czasie adapter niezbędny do poprawnego działania urządzeń został zaprojektowany i wydrukowany w technologii FDM. Materiałem, z którego wykonano przdmiot było PLA (polilaktyd) w kolorze złotym i srebrnym. Cała praca została wykonana z niezwykłą dokładnością – dzięki szybkiemu prototypowaniu i kilkukrotnej iteracji modelu udało się wesprzeć naukowców UW. Przy produkcji zostały wykorzystane maszyny Flashforge. Wydruk został stworzony w oparciu o plany i projekty stworzone przez Sygnis w taki sposób, żeby pasował do zaplanowanych doświadczeń. Dzięki wsparciu Sygnis , grupa badaczy mogła w pełni wykorzystać czas, jaki dostali w SOLEIL. Druk 3D pozwolił ekspresowo zaprojektować, sprototypować i dostarczyć element, którego wyprodukowanie w inny sposób w tak krótkim czasie, nie byłoby możliwe.

Ktoś nie śpi, aby spać mógł ktoś

Był to pierwszy taki wyjazd naszej grupy badawczej. Był on ważny z tego względu, że miał na celu sprawdzenie czy interesujący nas typ eksperymentu da się przeprowadzić na tej konkretnej stacji. Byłoby to wygodne z kilku względów – stacja znajduje się we Francji, a więc stosunkowo niedaleko, dojazd jest łatwy, w prosty sposób można w krótkim czasie zorganizować i przeprowadzić tam eksperyment. Podzieliliśmy się na grupy i maksymalnie wykorzystaliśmy oferowany nam czas, wyznaczając dwuosobowe zmiany 12-godzinne. Bardzo nam zależało na tym, żeby nasze próby mogły się odbyć – opisuje dr Makal.

Teraz zespół badawczy z UW jest w trakcie planowania kolejnych eksperymentów. Wyniki ostatnich badań zostały właśnie opublikowane w czasopiśmie naukowym IUCrJ pod tytułem „Experimental Charge Density of Grossular Under Pressure – a Feasibility Study”. Z wynikami eksperymentów pojawią się również na konferencjach międzynarodowych, np. konferencji Europejskiej Unii Krystalograficznej i Międzynarodowej Unii Krystalograficznej. – Pierwszy wyjazd pokazał nam, że stacja badawcza w SOLEIL spełnia nasze potrzeby. Następnym razem przejdziemy do badań konkretnych materiałów, np. granatów. Planujemy znów pojechać w cztery osoby. To najbardziej optymalny układ – dodaje dr Anna Makal.

 

Źródło(c) V. Moncorgé – Synchrotron SOLEIL

 

Patrz trochę szerzej

Doktorzy Anna Makal oraz Roman Gajda z grupy badawczej prof. Krzysztofa Woźniaka prowadzą tzw. badania podstawowe. Żeby uzmysłowić sobie znaczenie ich pracy, można przytoczyć przykład badań ciśnieniowych[4], mających na celu sprawdzenie czy dana substancja farmaceutyczna będzie się nadawała do umieszczenia w tabletkach. Tego typu testy dają również podstawy dla wytwórstwa różnego rodzaju czujników. Inny dział badań, którymi w ostatnim czasie zajmuje się dr Anna Makal, obejmuje materiały fluorescencyjne. Jej badania koncentrują się nad tym, jak emisja światła się zmieni, jeśli te substancje zostaną poddane zmiennemu ciśnieniu. W SOLEIL naukowcy zajmowali się śledzeniem przepływu ładunku, nie za pomocą interpretacji danych spektroskopowych, ale w taki sposób, by móc rozrysować dokładną mapę wędrówki elektronów. Właśnie do tego potrzebna jest wysoka rozdzielczość.

W dłuższej perspektywie, badanie przepływu elektronów wpływa na podstawy produkcji diod, elementów światłoczułych, ogniw fotowoltaicznych i odnawialnych źródeł energii. Tego typu eksperymenty, przeprowadzane m.in. przez warszawski zespół naukowców, wpływając na rozwój innowacji w Polsce, przyczyniają się do przełomów w nauce, a w efekcie końcowym do zmiany otaczającego nas świata.

[4]                     Badania ciśnieniowe sprawdzają w jaki sposób struktura materiału reaguje na ciśnienie. Tym razem były to pierwsze, udane, eksperymentalne badania zmian rozkładu gęstości elektronowej w minerale Grossular pod ciśnieniem.

 

Źródło: www.sygnis.pl


Doktorancki Festiwal Otwartej Nauki
24 września 2020

W dniach 24-25 września odbędzie się Doktorancki Festiwal Otwartej Nauki (DFON). Wydarzenie organizowane jest przez Samorząd Doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego. Celem Festiwalu jest popularyzacja wyników badań prowadzonych przez młodych naukowców. DFON odbędzie się w przestrzeni wirtualnej za pośrednictwem platformy Google Meet.

Doktorancki Festiwal Otwartej Nauki to wydarzenie, którego celem jest popularyzacja badań naukowych młodych badaczy i badaczek, jak również przybliżanie świata nauki osobom, które pasjonuje poszerzanie wiedzy. Festiwal odbędzie się w przestrzeni wirtualnej (na platformie Google Meet) w dniach 24-25 września. Organizatorem wydarzenia jest Samorząd Doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego.

Wydarzenie adresowane jest do doktorantów UW oraz pozostałych uczelni sojuszu 4EU+: Uniwersytetu Karola (Czechy), Uniwersytetu w Heidelbergu (Niemcy), Uniwersytetu Sorbońskiego (Francja), Uniwersytetu w Kopenhadze (Dania) i Uniwersytetu w Mediolanie (Włochy).

Program wydarzenia obejmuje wykłady plenarne zaproszonych gości oraz wystąpienia doktorantów w 4 sekcjach tematycznych:

  • nauk humanistycznych,
  • nauk społecznych,
  • nauk ścisłych i przyrodniczych,
  • interdycyplinarnych.

Prelegenci (którzy aktualnie są w trakcie kształcenia doktoranckiego) w ciągu 5-10 minut będą prezentować wybrany przez siebie temat. Podczas wydarzenia istnieje możliwość zadawania pytań i prowadzenia dyskusji z prelegentami. Doktorancki Festiwal Otwartej Nauki odbędzie się w języku polskim i angielskim.

Linki do spotkań odbywających się za pośrednictwem Google Meet oraz więcej informacji na temat wydarzenia znajduje się pod adresem: http://www.doktoranci.uw.edu.pl.

Dodatkowe informacje dostępne są także na stronie Samorządu Doktorantów na Facebooku.

Szczegółowy program wydarzenia >>

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Postępowanie w przypadku podejrzenia o zakażeniu COVID-19

(więcej…)


Spotkanie online z prof. Sławomirem Żółtkiem – prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia
21 września 2020

– Jesteśmy ogromnym uniwersytetem, mamy ponad 40 tys. studentów, 24 wydziały oraz inne jednostki zajmujące się dydaktyką. Specyfika tych jednostek jest bardzo różna. O tym, które zajęcia powinny być prowadzone stacjonarnie, a które zdalnie oraz o infrastrukturze lokalowej, najlepiej wiedzą osoby kierujące dydaktyką, na wydziałach będą to dziekani oraz prodziekani ds. studenckich – powiedział podczas spotkania online prof. Sławomir Żółtek, prorektor UW ds. studentów i jakości kształcenia.

18 września odbył się pierwszy live z prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia, zorganizowany przez samorząd studentów UW. Podczas spotkania online poruszone zostały kwestie dotyczące m.in. organizacji nowego roku akademickiego, dydaktyki, spraw studenckich, w tym legitymacji, opłat za czesne, stypendiów czy praktyk. Wydarzenie miało formę Q&A. Poniżej przedstawiamy trzy wybrane zagadnienia, o których mówił profesor Sławomir Żółtek.

Tryb prowadzenia kształcenia w semestrze zimowym

Zarządzenie rektora UW z 7 września określa zasady organizacji kształcenia w najbliższym semestrze. W § 2 i 3 wskazano, że zajęcia dydaktyczne prowadzone są w trybie zdalnym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Prorektor Żółtek zaznaczył, że jest to przepis wyjściowy. W §3 ust. 1-3, mowa jest o przypadkach, w których kształcenie może być prowadzone stacjonarnie. W przypadkach wymagających bezpośredniego kontaktu z uczestnikami zajęć, jak również w przypadku konieczności zachowania właściwego toku kształcenia, sugerowane jest podjęcie nauczania stacjonarnego w obiektach Uniwersytetu Warszawskiego. Zajęcia mają odbywać się z zachowaniem wytycznych i zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego i innych przepisów, które związane są z zachowaniem bezpieczeństwa. Prorektor Żółtek podkreślił, że dotyczy to zajęć o charakterze laboratoryjnym, terenowym, integrującym studentów pierwszego roku czy praktyk zawodowych.

– Na niektórych kierunkach można zadecydować o tym, że zajęcia będą odbywały się w sposób modułowy ciągły, czyli dzień po dniu i skończą się po miesiącu. Taka możliwość nie była wcześniej praktykowana, a zarządzenie na to pozwala. Do 21 września jednostki dydaktyczne podadzą informacje, jak będą prowadzone zajęcia – które odbywać się będą zdalnie, a które stacjonarnie. Na pewno zdalnie prowadzone będą ogólnouniwersyteckie lektoraty z języków obcych nowożytnych oraz wykłady ogólnouniwersyteckie – powiedział prof. Sławomir Żółtek.

Opłaty za czesne

Czesne na studiach płatnych służy pokryciu kosztów, które z tymi studiami się wiążą. Są to przede wszystkim koszty osobowe – pensje pracowników, wykładowców akademickich, które są niezależnie od formy kształcenia (stacjonarnego czy zdalnego).

Prof. Sławomir Żółtek będzie zachęcał wydziały do rozkładania czesnego na raty i niepobierania odsetek za opóźnienia w płatnościach, a także do podejmowania indywidualnych decyzji w sprawie wniosków o obniżenie czesnego. Podobnie było w poprzednim semestrze, każdy przypadek analizowany był osobno.

Legitymacje studenckie/status studenta

Zapytany o kwestię legitymacji studenckich i nabycia statusu studenta prof. Sławomir Żółtek podkreśił: – Legitymacje powinny być wydawane jak najszybciej. Zachęcam także do zakładania legitymacji cyfrowej poprzez portal mObywatel – szereg studentów już z tego rozwiązania korzysta. Rok akademicki rozpoczyna się 1 października i tego dnia studenci nabywają prawa studenckie. 15 października rozpoczynają się zajęcia akademickie.

Live został zorganizowany przez Zarząd Samorządu Studentów UW. Wydarzenie transmitowała telewizja studencka Uniwerek.TV.

Zapis spotkania online z prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia

 

 Źródło: www.uw.edu.pl


Ostatni tydzień bezpłatnych testów

Do 25 września pracownicy i doktoranci UW mogą wykonać bezpłatne testy na obecność przeciwciał przeciw wirusowi SARS-CoV-2. Kto powinien je wykonać? Czego można się dzięki nim dowiedzieć? W jaki sposób odbywa się badanie?

Testy przeprowadza Laboratorium Analiz Genetycznych Warsaw Genomics. Badanie ma na celu identyfikację osób, które przebyły zakażenie koronawirusem SARS-CoV-2. Testy wykonywane są w dwóch klasach: IgM oraz IgG, metodą, która gwarantuje ponad 98,5% poprawność wyników. W odróżnieniu od szybkich testów „kasetkowych” badanie w laboratorium charakteryzuje się wysoką czułością i swoistością, i jest jedynym rekomendowanym badaniem serologicznym. Dla kogo przeznaczone jest badanie?  – Po pierwsze dla osób, które jakiś czas temu przeszły infekcję i chciałyby wiedzieć, czy to był COVID-19 – odpowiada dr hab. n. med. Anna Wójcicka, współzałożycielka Warsaw Genomics.

IgG i IgM

Obecność przeciwciał IgG w krwi oznacza, że osoba chorowała na COVID-19, a tym samym nabrała odporność. Przeciwciała IgM wskazują na niedawny kontakt z wirusem. Ujawniają się ok. 10 dni po kontakcie z osobą zarażoną. Jeśli w surowicy występują przeciwciała IgM istnieje duże prawdopodobieństwo, że pacjent jest zarażony koronawirusem i może zarażać innych. W razie dodatniego wyniku testu zalecony jest kontakt z lekarzem i wykonanie testu RT‑PCR w celu wykluczenia aktywnego zakażenia.

Jak zapisać się na badanie?

  • pobrać kod na bezpłatne badania ze strony cowid.uw.edu.pl,
  • zarejestrować zlecenie na badanie na stronie warsawgenomics.pl,
  • na podany adres mailowy zostanie wysłany link do zapisu na konkretny dzień i godzinę badania.

Dokładna instrukcja znajduje się na stronie: warsawgenomics.pl/badaniadlauw.

Jak przygotować się na badanie?

Do wykonania badania potrzebna jest próbka 2 ml krwi. Punkt pobrań znajduje się na Kampusie Ochota, w budynku Centrum Sportu i Rekreacji, w osobnym pomieszczeniu, z niezależnym wejściem. Na pobranie należy przyjść zdrowym, bez objawów infekcji. Konieczne jest zasłonięcie ust i nosa. Trzeba zabrać ze sobą dokument tożsamości oraz numer zlecenia badania, który zostanie wygenerowany w trakcie rejestracji. Nie trzeba być na czczo. Wynik testu dostępny będzie na stronie: wyniki.warsawgenomics.pl w ciągu czterech dni od pobrania.

Informacje na temat testów na koronawirusa (pdf) >>
Jak zapisać się na bezpłatne testy na koronawirusa (pdf) >>

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Rektor UW przewodniczącym Komisji KRASP

Prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW został przewodniczącym Komisji ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich w kadencji 2020-2024.

Komisja ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką jest stałą komisją Konferencji. Jest powoływana przez Prezydium KRASP, które wyznacza także jej zadania. Komisja zajmuje się analizą i opiniowaniem aktów prawnych, rozpatruje wnioski i przygotowuje projekty uchwał. W poprzedniej kadencji (2016-2020) Komisja ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką zaopiniowała 21 projektów ustaw i rozporządzeń, w tym m.in. projekt ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce” oraz projekt ustawy o Sieci Badawczej: Łukasiewicz.

Prof. Alojzy Z. Nowak objął stanowiska rektora Uniwersytetu Warszawskiego 1 września. W latach 2006-2012 pełnił funkcję dziekana Wydziału Zarządzania. Następnie, przez 4 lata był prorektorem UW ds. badań naukowych i współpracy. W 2016 roku został ponownie wybrany dziekanem Wydziału Zarządzania. Więcej na temat kariery prof. Alojzego Z. Nowaka znaleźć można na stronie www.uw.edu.pl/uniwersytet/rektor.

Lista stałych i doraźnych komisji KRASP jest dostępna na stronie Konferencji: www.krasp.org.pl/pl/o_krasp/komisje

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Spis przedmiotów prowadzonych w kontakcie lub hybrydowo w semestrze zimowym 2020/2021
20 września 2020

Na stronie Wydziału Chemii jest już dostępna lista zajęć prowadzonych w tym roku akademickim w kontakcie z prowadzącym lub w sposób hybrydowy (część zajęć w kontakcie a część zdalnie) wskazanych zgodnie z rozporządzeniem Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 7.09.2020 w sprawie organizacji kształcenia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021.

Zakładka: Studenci > Hybrydyzacja zajęć rok 20/21 (sekcja: Sposób prowadzenia zajęć)

http://archiwum.chem.uw.edu.pl/studenci/hybrydyzacja-zajec-rok-20-21/

 


Hybrydyzacja zajęć 2020/20121

Na stronie Wydziału Chemii jest już dostępna lista zajęć prowadzonym w tym roku akademickim w kontakcie z prowadzącym lub w sposób hybrydowy (część zajęć w kontakcie a część zdalnie) wskazanych zgodnie z rozporządzeniem Rektora Uniwersytetu Warszawskiego dnia 7.09.2020 w sprawie organizacji kształcenia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021

http://archiwum.chem.uw.edu.pl/studenci/hybrydyzacja-zajec-rok-20-21/


Rekomendacje dla nauczycieli i kierowników jednostek dot. zajęć zdalnych
18 września 2020

Na podstawie ankiet i wywiadów wśród studentów, dyskusji rad dydaktycznych oraz konsultacji z nauczycielami, kierownikami jednostek i samorządem studentów postały rekomendacje dot. zajęć zdalnych w semestrze zimowym 2020/2021. Materiał został opracowany w ramach programu ZIP. W pracach nad rekomendacjami uczestniczyły trzy zespoły reprezentujące nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki społeczne oraz nauki humanistyczne.

Dokument jest odpowiedzią na wątpliwości związane z jakością kształcenia w trybie zdalnym, wprowadzonym w wyniku pandemii COVID-19. Rekomendacje mają stanowić wsparcie dla kierowników jednostek dydaktycznych i nauczycieli planujących zajęcia w roku akademickim 2020/2021.

W rekomendacjach porównano dwie formy zdalnego nauczania: asynchroniczną (w ramach której studentom udostępnia się przygotowane wcześnie materiały) i synchroniczną (oznaczającą prowadzenie zajęć za pomocą łączenia na żywo). Autorzy wskazali wady i zalety obydwu form. W przypadku zajęć asynchronicznych przeanalizowali też różnice pomiędzy udostępnianiem zajęć na platformach (Kampus, Moodle, Google Classroom), nagraniami audio i video, przesyłaniem prezentacji, tekstów i zadań drogą mailową.

Rekomendacje zawierają też szczegółowe zalecenia dotyczące poszczególnych typów zajęć: wykładów (skoncentrowanych na przekazywaniu wiedzy), seminariów, konwersatoriów, warsztatów, ćwiczeń i laboratoriów (skoncentrowanych na kształceniu umiejętności i kompetencji społecznych).

W dokumencie znaleźć też można wskazówki dotyczące sylabusów, dyżurów i konsultacji oraz wsparcia dla studentów i nauczycieli, które mogą zaoferować biblioteki.

Rekomendacje dla nauczycieli i kierowników jednostek dot. zajęć zdalnych

Rekomendacje powstały w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP) finansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dokument został opracowany przez 3 zespoły: dla nauk ścisłych i przyrodniczych (prof. Beata Krasnodębska-Ostręga z Wydziału Chemii, prof. Anna Wysocka z Wydział Geologii, prof. ucz. Krzysztof Turzyński z Wydział Fizyki, dr Piotr Borsuk z Wydziału Biologii); dla nauk społecznych (prof. ucz. Agnieszka Jasiewicz z Wydział Filozofii i Socjologii, dr Justyna Godlewska-Szyrkowa z Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych, prof. Grzegorz Karasiewicz z Wydziału Zarządzania, prof. ucz. Sławomir Żółtek z Wydziału Prawa i Administracji, dr hab. Andrzej Rynkiewicz z Wydziału Psychologii); dla nauk humanistycznych (prof. ucz. Monika Rekowska z Wydziału Historycznego, dr hab. Maciej Smuk z Wydziału Neofilologii, dr Marta Widy-Behiesse z Wydziału Orientalistycznego, dr Łukasz Książyk z Wydziału Polonistyki).

Zespoły wykorzystały materiały zgromadzone w toku konsultacji z nauczycielami akademickimi, kierownikami jednostek dydaktycznych i organami samorządu studenckiego. Przeanalizowały wyniki ankiet studenckich i ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli akademickich realizujących zajęcia zdalne w semestrze letnim 2019/2020. Pod uwagę wzięto również dane pozyskane dzięki wywiadom grupowym z udziałem studentów i wnioski płynące z dyskusji rad dydaktycznych. Członkowie zespołów wykorzystali także własne doświadczenie dydaktyczne.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Rozstrzygnięcie konkursu o stypendium dla studenta-stypendysty w projekcie SONATA 13 NCN

Komisja konkursowa ds. oceny wniosków o przyznanie stypendium dla studenta-stypendysty w projekcie SONATA 13 Narodowego Centrum Nauki pod kierownictwem dr Joanny Juhaniewicz-Dębińskiej: „Badanie wpływu gangliozydów, insuliny i jonów cynku na oddziaływania amyliny z błonami biomimetycznymi” ogłasza, że konkurs wygrała Pani Daria Gąska.

Serdecznie gratulujemy!