11 grudnia 1980 roku swoją działalność rozpoczął Samorząd Studentów Uniwersytetu Warszawskiego. O tym, jak wyglądały początki i dlaczego studencka samorządność jest ważna w życiu akademickim, pisze Marta Burzyńska, wiceprzewodnicząca Zarządu Samorządu Studentów UW. Więcej o jubileuszu w najbliższym numerze pisma uczelni „UW”.
Na początku podkreślano, że Samorząd Uniwersytetu Warszawskiego ma być reprezentantem naszego środowiska. Zgodnie z ustawową definicją stanowią go wszyscy studenci i studentki Uniwersytetu Warszawskiego. Potocznie oznacza wspólnotę osób działających w organach samorządu.
Jego struktura zmieniała się przez lata wielokrotnie. Obecnie funkcjonuje na poziomie centralnym (Przewodniczący, Zarząd, Parlament Studentów) i jednostkowym (Rady Samorządu). W 2020 roku w ramach tych struktur działa kilkaset osób.
Samorząd jako wyraz sprzeciwu
Za początek działalności Samorządu uznaje się 11 grudnia 1980 roku. Odbyło się wtedy inauguracyjne posiedzenie pierwszego Zarządu Samorządu Studentów UW. Samorząd powstał jako wyraz sprzeciwu studentów i studentek wobec wpływu opresyjnej władzy PRL na Uniwersytet. W listach założycielskich żądano m.in. wyegzekwowania niezależności uczelni od władz państwowych.
Kiedy udało się osiągnąć założone cele, misją Samorządu stało się dbanie o zapewnienie jakości kształcenia na jak najwyższym poziomie, a także o kwestie socjalno-bytowe. Już podczas spotkań jesienią 1980 roku wskazywano na potrzebę powstania zarówno Niezależnego Zrzeszenia Studentów, jak i Samorządu. Sama idea tego ostatniego nie była nowym pomysłem. Za jego pierwowzór można uznać bratniaki, czyli studenckie organizacje samopomocowe, tworzone od połowy XIX w. przy polskich uczelniach.
Początkowo, w latach 80. struktura Samorządu wyglądała zupełnie inaczej niż współcześnie. Obok Zarządu ważne było wtedy również Uczelniane Przedstawicielstwo Studentów UW (UPSUW), które było równocześnie pierwszym w historii Polski parlamentem studenckim. Jego przewodniczącym był Marcin Frybes.
Dlaczego Samorząd jest ważny?
Samorząd Studentów UW jest ważną częścią Uniwersytetu. Przedstawiciele studentów i studentek biorą udział w spotkaniach z władzami uczelni, zarówno na poziomie jednostek, jak i ogólnouniwersyteckim. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce gwarantuje studentom i doktorantom udział w wymiarze min. 20% składu Senatu. Osoba stojąca na czele Samorządu jest też członkiem Rady Uczelni.
Studenci i studentki uczestniczyli w pracach nad obecnym Statutem UW czy Regulaminem Studiów UW. Szczególnie ten drugi dokument powstał nie tyle we współpracy, co w ścisłej kooperatywie zainicjowanej przez prof. Jolantę Choińską-Mikę, prorektor UW ds. studentów i jakości kształcenia w kadencji 2016-2020. Warto podkreślić również ważną rolę, jaką odgrywają studenci działający w Komisjach Stypendialnych, bez których trudno byłoby sobie wyobrazić system pomocy materialnej na Uniwersytecie.
Jedną z osób, która zakładała Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, był Robert Pawłowski, aktywnie działający w naszym Samorządzie. To zresztą nie jedyny moment w historii, kiedy działacze Samorządu Studenckiego UW stworzyli ciało mające pomagać studentom i studentkom. Innym przykładem jest, stworzona w 1992 roku, Fundacja Universitatis Varsoviensis. Prowadzi ona m.in. Akademicką Poradnię Prawną i towarzyszy przez lata Samorządowi, współorganizując np. juwenalia.
Marta Burzyńska, wiceprzewodnicząca Zarządu Samorządu Studentów UW. Współpraca: Michał Goszczyński i Robert Pawłowski.
Wyniki tegorocznej edycji bilateralnego programu badań naukowych między Polską a Francją PHC Polonium.
Wśród wszystkich 20 projektów, które otrzymały finansowanie, jest także jeden złożony przez zespół badawczy z Uniwersytetu Warszawskiego, wspólnie z francuskim zespołem z Uniwersytetu Claude Bernard Lyon 1 / Ecole Normale Superieure de Lyon.
Osobą odpowiedzialną za ten projekt po stronie UW jest Pan dr Jan Stanek z Wydziału Chemii.
Tytuł projektu: „Hiperwymiarowość w badaniach dynamiki i struktury białek za pomocą spektroskopii jądrowego rezonansu magnetycznego z rotacją próbki pod kątem magicznym o częstości powyżej 100 kHz”.
9 grudnia odbędzie się webinar skierowany do nauczycieli akademickich dotyczący narzędzi wykorzystywanych podczas nauczania zdalnego. Spotkanie online organizowane jest przez Inkubator UW.
Inkubator UW organizuje cykl spotkań online „Edukacyjne webinary Inkubatora UW”, podczas których poruszane są tematy związane z wyzwaniami kształcenia i pracy zdalnej.
9 grudnia o godz. 18.00 odbędzie się webinar zatytułowany „Jak uczyć online? Wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu” skierowany do nauczycieli akademickich. Podczas spotkania omówione zostaną różnorodne narzędzia, komunikatory i platformy, których wykorzystanie zapewnia nowe możliwości prowadzenia zajęć online. Gośćmi webinaru będą eksperci w zakresie nowych technologii oraz e-learningu: dr Agnieszka Wąsik i dr Radosław Czahajda.
Cykl „Edukacyjne webinary Inkubatora UW” rozpoczął się 2 grudnia. Pierwsze wydarzenie zatytułowane „Jak działa mózg w obliczu zdalnej edukacji?” dotyczyło m.in. koncentracji podczas zajęć online. Jego gościem była prof. Krystyna Rymarczyk z Uniwersytetu SWPS.
16 grudnia o godz. 18.00 odbędzie się ostatnie spotkanie z cyklu „Edukacyjne webinary Inkubatora UW” – „Jak zachować zdrowie psychiczne i fizyczne online?”. Podczas wydarzenia psycholożka Anna Cyklińska oraz fizjoterapeuta Wojciech Jabłoński opowiedzą o często niezauważanych problemach związanych z samopoczuciem psychicznym i fizycznym oraz sposobach ich rozwiązywania.
Konkurs ma na celu wyłonienie autorów najlepszych prac licencjackich lub inżynierskich z chemii i jej pogranicza. Organizatorem konkursu jest Instytut Chemii Fizycznej PAN (IChF PAN) w Warszawie oraz firma DuPont. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęli: Polskie Towarzystwo Chemiczne, Komitet Chemii Analitycznej Polskiej Akademii Nauk, Polska Izba Przemysłu Chemicznego oraz prof. dr hab. Maciej Żylicz, prezes Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
„Chemia należy do tych dziedzin, w których Polacy mają silną markę. Tym bardziej warto wspierać zdolnych młodych badaczy, którzy już na tak wczesnym etapie kariery rozwijają ten obszar nauki. Fundacja na rzecz Nauki Polskiej wspiera najlepszych, aby stali się jeszcze lepsi. Liczę, że osoby wyróżnione Złotym Medalem Chemii będą w przyszłości laureatami naszych programów, na przykład programu START dla najzdolniejszych młodych uczonych.”
prof. Maciej Żylicz
Laureatem X Edycji Konkursu Złoty Medal Chemii 2020 został (wyróżnienie):
Pan Mateusz Fortunka, Wydział Chemii, Uniwersytet Warszawski Przemiany konformacyjne elektrostatycznych koagregatów biopolimerowych wywołane zamrażaniem
(opieka naukowa: prof. dr hab. Wojciech Dzwolak)
W związku z realizacją Programu Inicjatywa Doskonałości, Działanie I.3.4 „Stworzenie trzech zespołów naukowych inicjujących powstanie sieci prowadzących badania z zakresu chorób cywilizacyjnych, nowych typów zanieczyszczeń środowiska oraz gospodarki o obiegu zamkniętym” Uniwersytet Warszawski ogłasza konkurs na zatrudnienie pracownika badawczego, którego zadaniem będzie stworzenie nowego, interdyscyplinarnego zespołu naukowego. Będzie on pełnił funkcję Kierownika Projektu w myśl Zarządzenia nr 115 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 1 czerwca 2020 r. w sprawie realizacji programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor UW, poz. 246).
Zespół, pod kierunkiem laureata konkursu będzie zobowiązany do realizacji, zaproponowanego przez laureata konkursu i zaakceptowanego przez Uniwersytet Warszawski projektu badawczego w zakresie badań naukowych o przełomowym charakterze w obszarze badawczym „Gospodarka o obiegu zamkniętym – magazynowanie energii”.
Szczegółowe cele badań:
projektowanie i prototypowanie elektrochemicznych magazynów energii;
badanie biologicznych aspektów wytwarzania i magazynowania energii;
badanie fizycznych podstaw procesów zachodzących w nowoczesnych materiałach elektrodowych.
Centrum Kompetencji Cyfrowych UW udostępniło „Niezbędnik studencki”, w którym zebrano najważniejsze informacje na temat zdalnego nauczania na UW, w semestrze zimowym 2020/2021.
„Niezbędnik” został zaprojektowany w formie e-kursu, czyli interaktywnego samouczka online, dostępnego po zalogowaniu na ogólnouniwersyteckiej platformie Kampus. Studenci mogą również skorzystać z alternatywnej wersji w postaci pliku pdf.
„Niezbędnik studencki” ma ułatwić poruszanie się w środowisku e-learningowym (platformy Kampus, Kampus 2 i Kampus-egzaminy), który jest administrowany przez CKC UW. Studenci mogą też zapoznać się z pozostałymi narzędziami stosowanymi na UW w zdalnym nauczaniu.
Czego można dowiedzieć się z „Niezbędnika”?
jakie rozwiązania stosowane są na UW w ramach edukacji zdalnej,
jak na uczelni przebiega proces nauczania w formie synchronicznej i asynchronicznej,
jak w łatwy i szybki sposób znaleźć swoje e-kursy i e-egzaminy,
wszystko o kategoriach e-kursów, typach aktywnych zadań i formach sprawdzania wiedzy na platformie Kampus,
jak i gdzie sprawdzić e-oceny na Kampusie,
jak przygotować się do egzaminu pisemnego na platformie Kampus-egzaminy,
o czym pamiętać i na co zwracać uwagę podczas nauki online,
gdzie szukać pomocy technicznej.
To już trzeci przewodnik, który ma ułatwić korzystanie ze środowiska do e-nauczania. Wcześniej CKC UW udostępniło „Niezbędnik Prowadzącego” oraz „Niezbędnik Egzaminatora”. Obecnie trwają prace nad anglojęzyczną wersją „Niezbędnika studenckiego”.
Samorząd Studentów Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza serdecznie na Wirtualia Warszawskie.
Samorząd Studentów UW połączył siły ze studentami innych uczelni zrzeszonych w Porozumieniu Uczelni Warszawskich, by wspólnie celebrować swoje coroczne święto!
W najbliższy piątek za darmo i z domu będzie można obejrzeć koncerty transmitowane w sieci prosto z Klubu Stodoła. Line-up wydarzenia zasilą Natalia Przybysz, Mery Spolsky oraz Clock Machine!
Transmisja live wydarzenia rozpocznie się w piątek 4 grudnia o godz. 19:30 na stronie Juwenaliów Warszawskich na Facebook’u[https://www.facebook.com/Juwenaliawwa].
Z uwagi na obowiązujące obostrzenia, coroczne muzyczne święto studentów, jakim dla każdej uczelni są juwenalia, w tym roku nie mogło odbyć się w tradycyjnej formie, dlatego też środowisko warszawskich studentów postanowiło przenieść całe wydarzenie do sieci, zapraszając do udziału w nim wszystkich zainteresowanych! Jak zapowiadają studenci, będzie energetycznie, różnorodnie i radośnie!
Prof. dr hab. Andrzej Czerwiński – za dokonania naukowe i nowatorski dorobek aplikacyjny w dziedzinie elektrochemii nowych źródeł energii
Pani Elżbieta Piotrowska – za wzorowe kilkudziesięcioletnie prowadzenie finansów i księgowości Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego
Lek. med. Anna Wieczyńska – za wszechstronną i wieloletnią opiekę nad zdrowiem pracowników Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego
Mgr Adam Myśliński – za wieloletnią pracę, w tym prowadzenie dokumentacji fotograficznej życia naszego Wydziału, a także za poświęcenie w tworzeniu i utrzymywaniu w pełnej sprawności unikalnej aparatury pracowni dydaktycznej Zakładu Technologii Chemicznej
Nagrody dydaktyczne:
Nagroda dydaktyczna im. Arkadiusza Piekary (nagroda Rektora I stopnia) – prof. dr hab. Magdalena Pecul-Kudelska
Nagroda dydaktyczna I stopnia (nagroda Rektora II stopnia) – dr hab. Robert Szoszkiewicz, prof. ucz.
Nagroda dydaktyczna II stopnia (nagroda Rektora III stopnia)
dr Agnieszka Dąbrowska
prof. dr hab. Paulina Dominiak
dr hab. Piotr Piątek
dr Dagmara Tymecka
Nagrody naukowe:
Nagroda naukowa im. Wiktora Kemuli (nagroda Rektora II stopnia) – dr hab. Michał Chmielewski
Nagroda naukowa im. Kołosa za wyróżniony doktorat (nagroda Rektora II stopnia) – dr Jan Krajczewski
Nagroda naukowa I stopnia (nagroda Rektora II stopnia) – prof. dr hab. Krystyna Jackowska i prof. dr hab. Paweł Krysiński
Nagroda naukowa II stopnia (nagroda Rektora III stopnia)
dr hab. Michał Bystrzejewski, prof. ucz.
dr hab. Marcin Karbarz
dr Anna Kisiel-Kwiatek
dr Jan Stanek
Nagroda naukowa im. Antoniego Grabowskiego dla pracownika – dr Emilia Stelmach
Nagroda organizacyjna (zespołowa nagroda Rektora III stopnia):
dr Ewa Biaduń
dr Michał Dobrowolski
dr Marta Fiedoruk-Pogrebniak
dr hab. Piotr Garbacz
dr Agata Kowalczyk
dr Barbara Kowalewska
prof. dr hab. Adam Krówczyński
prof. dr hab. Krzysztof Maksymiuk
dr Joanna Matraszek
mgr Michał Michalec
dr Dorota Nieciecka
dr hab. Anna Nowicka
dr Magdalena Osial
dr Iwona Paleska
dr Piotr Piotrowski (technologia)
dr Maciej Ratyński
dr hab. Iwona Rutkowska
dr Agnieszka Siporska
prof. dr hab. Zbigniew Stojek
dr hab. Krzysztof Stolarczyk
dr Joanna Szawkało
dr Rafał Wieczorek
dr inż. Beata Wileńska
dr Anna Zawadzka
dr Sylwia Żołądek
Nagrody dla pracowników administracyjnych, pracowników inżynieryjno-technicznych i pracowników obsługi:
Nagrody Fundacji na rzecz Nauki Polskiej są uznawane za najważniejsze wyróżnienie naukowe w Polsce. W tym roku wręczono je po raz dwudziesty dziewiąty, ale po raz pierwszy wydarzenie to odbywa się w formule on line.
Zapraszamy do obejrzenia transmisji uroczystości-wywiadu z uroczystego wręczenia Nagród Fundacji na rzecz Nauki Polskiej 2020.
Nagrodę w obszarze nauk chemicznych i o materiałach, za otrzymanie materiałów ciekłokrystalicznych o strukturze chiralnej zbudowanych z niechiralnych molekuł otrzymała prof. Ewa Górecka. O osiągnięciu mówi sama laureatka oraz jej współpracownicy.
Zachęcamy również do przeczytania wywiadów z laureatami, które znajdują się pod poniższym linkiem: Nagroda FNP 2020
Prof. Ewa Górecka_fot.Magdalena Wiśniewska-Krasińska_Archiwum FNP