Konkurs „Przedsiębiorca Roku Uniwersytetu Warszawskiego”
14 grudnia 2020

Osoby przedsiębiorcze związane z UW, które osiągnęły sukces w biznesie, mogą wziąć udział w rozpoczynającej się właśnie IV edycji konkursu „Przedsiębiorca Roku Uniwersytetu Warszawskiego”. Zgłoszenia przyjmowane są do 1 marca 2021 r. – Chcemy wyróżnić przede wszystkich tych, którzy mają pomysł na to, jak zmieniać świat wokół siebie poprzez tworzenie innowacji, zakładanie firm czy organizacji społecznych – podkreśla prof. Beata Glinka, pomysłodawczyni konkursu.

Konkurs jest skierowany do wszystkich członków społeczności akademickiej, zarówno studentów, doktorantów, absolwentów i pracowników UW. ─ Na Uniwersytecie mamy się czym pochwalić. Mamy wśród studentów, pracowników i absolwentów takich przedsiębiorców, którzy robią rzeczy arcyciekawe, ponadprzeciętne i naprawdę warto o nich mówić. Warto pokazać, że byli i są związani z naszą uczelnią ─ mówi prof. Beata Glinka z Wydziału Zarządzania UW, organizatorka konkursu.

Celem konkursu jest propagowanie działań przedsiębiorczych oraz przedstawienie dobrych praktyk i promowanie pozytywnych przykładów biznesowych wśród przedstawicieli społeczności UW, angażujących się w tworzenie i rozwijanie firm.

─ Szukamy tych, którzy faktycznie są ponadprzeciętni w sferze biznesu, w sferze kreacji nowych przedsięwzięć, innowacyjnych przedsięwzięć gospodarczych ─ mówi dr Remigiusz Lewandowski, członek kapituły konkursu.

Finaliści zostaną wyłonieni z co najmniej trzech, spośród czterech, kategorii konkursu:

  • Master of Business ─ wyróżnione zostanie przedsiębiorstwo założone przez studenta, absolwenta lub pracownika UW, które osiągnęło sukces i funkcjonuje na rynku więcej niż 4 lata.
  • Start-up Roku Uniwersytetu Warszawskiego ─ w tej kategorii przynajmniej jeden z założycieli Start-upu musi być studentem, absolwentem lub pracownikiem UW. Do udziału w konkursie mogą zostać zakwalifikowane tylko te start-upy, które zostały zgłoszone do rejestracji nie później niż 31 grudnia roku poprzedzającego edycję konkursu i działają nie dłużej niż 5 lat.
  • Innowacja/Innowator Roku ─ w tej kategorii rywalizować będą ze sobą przedsiębiorcy, którzy oferują innowacyjne produkty lub usługi, bądź też stosują nowoczesne rozwiązania organizacyjne.
  • Przedsiębiorca społeczny ─ nagrodzona zostanie organizacja, która wspiera działania na rzecz społeczeństwa i została założona przez studenta, absolwenta lub pracownika UW.

Zgłoszenia można przesyłać poprzez stronę www.przedsiebiorcaroku.uw.edu.pl.

Zgłoszenia mogą być dokonane w dwojaki sposób: samodzielnie przez uczestnika lub przez kogoś innego. W tym drugim przypadku potencjalny uczestnik musi wyrazić zgodę na udział. IV edycja konkursu „Przedsiębiorca Roku Uniwersytetu Warszawskiego” zostanie rozstrzygnięta wiosną 2021 r.

Komisji konkursowej przewodniczy Adam Niewiński, współzałożyciel funduszu OTB Ventures, a pracami Kapituły kieruje prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW. Koordynatorem konkursu jest Centrum Przedsiębiorczości Wydziału Zarządzania UW.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Nominacje do Kryształowej Brukselki 2020

(więcej…)


Nowy skład Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia

Zakończyły się wybory członków Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia na kadencję 2020-2024. Osoby te są odpowiedzialne za koordynowanie i monitorowanie działań strategicznych w obszarze kształcenia. Czuwają też nad realizacją bieżącej polityki Uniwersytetu w zakresie dydaktyki, rekrutacji i organizacji studiów. 

Zgodnie ze Statutem UW w skład rady wchodzi 20 osób: prorektor ds. studentów i jakości kształcenia, 6 osób wskazanych przez rektora, 6 reprezentantów samorządu studenckiego, 6 osób zaproponowanych przez Senat uczelni oraz przedstawiciel samorządu doktorantów. Pierwsze posiedzenie członków rady w nowej kadencji  odbędzie się w styczniu 2021 r.  

Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia, kadencja 2020-2024

  • dr hab. Sławomir Żółtek, prof. ucz.  prorektor ds. studentów i jakości kształcenia, przewodniczący URK

Osoby wskazane przez rektora:

  • dr Andrzej Bielecki – Wydział Prawa i Administracji
  • dr hab. Ewa Durska – Wydział Geologii
  • Natalia Greniewska – Samorząd Doktorantów UW
  • dr Agnieszka Janiak-Jasińska – Wydział Historii
  • dr Agnieszka Jasiewicz-Betkiewicz, prof. ucz. – Wydział Socjologii
  • dr hab. Monika Skorek – Wydział Zarządzania

Osoby wskazane przez Samorząd Studentów UW:

  • Dominika Kuna – Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych
  • Kamil Lebnicki – Wydział Socjologii
  • Jakub Obuchowski – Wydział Prawa i Administracji
  • Jan Wieczorek – Wydział Lingwistyki Stosowanej
  • Michał Zinowczyk – Wydział Zarządzania 
  • Patrycja Żukowska – Wydział Chemii

Osoby wskazane przez Senat UW:

  • dr Justyna Godlewska-Szyrkowa – Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
  • dr Łukasz Książyk – Wydział Polonistyki
  • dr hab. Magdalena Markowska – Wydział Biologii
  • dr hab. Aneta Pieniądz – Wydział Historii
  • dr hab. Krzysztof Jan Turzyński, prof. ucz. – Wydział Fizyki
  • Jolanta Urbanik – Szkoła Języków Obcych

 

  • mgr Damian Michalik – Wydział Fizyki, przedstawiciel Samorządu Doktorantów UW

Funkcję sekretarza URK pełni Maksymilian Sas z sekretariatu prorektora ds. studentów i jakości kształcenia.

Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia to podmiot kolegialny, który został wprowadzony na uczelnię w czerwcu 2019 r. Zadania URK zostały opisane w Statucie UW oraz Regulaminie studiów na UW. 

 

10 grudnia prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW, wydał obwieszczenie o ogłoszeniu nowego składu URK (Obwieszczenie nr 34 Rektora UW z 10 grudnia 2020 r. o ogłoszeniu składu Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia w kadencji 2020-2024).

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Wyróżnienie dla dra Bartosza Hamankiewicza w XII edycji konkursu „Innowator Mazowsza”

Sześciu laureatów i siedem wyróżnień to wyniki tegorocznej XII już edycji konkursu „Innowator Mazowsza”. Niewątpliwie tematyka większości zwycięskich prac w dużym stopniu odzwierciedla potrzebę, jaką jest zabezpieczenie odpowiedniej opieki nad osobami chorymi na COVID-19 oraz zapobieganie dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa.

Tegoroczna edycja była dużym wyzwaniem, po raz pierwszy jej przygotowanie i przeprowadzenie – od procesu aplikacji, przez ocenę, obrady Panelu Ekspertów, posiedzenie Kapituły, aż po spotkanie finałowe – przeniosło się do sieci.

30 listopada 2020 r. odbyło się spotkanie finałowe, podczas którego zostały ogłoszone wyniki konkursu, a laureaci zaprezentowali swoje innowacyjne rozwiązania.

W kategorii Innowacyjny Naukowiec (dla naukowców, którzy obronili pracę doktorską lub ukończyli przewód doktorski po 1 stycznia 2016 r. w jednostkach naukowych na terenie województwa mazowieckiego) wyłonionych zostało trzech laureatów oraz przyznane zostały cztery wyróżnienia.

Jedno z wyróżnień otrzymał dr Bartosz Hamankiewicz z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego – za pracę pt. „Właściwości elektrochemiczne modyfikowanego tlenku litowo-manganowego o strukturze spinelu jako nowego materiału katodowego w ogniwach litowo-jonowych”.

W kategorii Innowacyjna Firma (dla firm sektora MŚP, założonych i prowadzonych na terenie województwa mazowieckiego nie wcześniej niż od 1 stycznia 2014 r.) wyłonionych zostało trzech laureatów i przyznane zostały trzy wyróżnienia.

Konkurs od lat prowadzony jest przy współudziale Partnerów, którzy służą wsparciem, zarówno w kwestii rozpowszechniania informacji o konkursie, ale są także fundatorami nagród.

Serdecznie gratulujemy!

 

Źródło: www.innowacyjni.mazovia.pl


Rozstrzygnięcie konkursu na doktorantów-stypendystów NCN OPUS 17

Rozstrzygnięcie konkursu na stypendia doktoranckie w projekcie badawczym OPUS 17 finansowanym ze środków Narodowego Centrum Nauki „Bioanalityczny wgląd w życie populacji bakteryjnych – alternatywne podejście do monitorowania wzrostu mikrobiologicznego”.

Komisja Stypendialna po rozpatrzeniu nadesłanych wniosków przyznała dwa stypendia. Stypendia otrzymają: mgr Justyna Głowacka oraz mgr Justyna Skoczek.

Serdecznie gratulujemy!


Zagłosuj na Słowo Roku 2020

Do 31 grudnia można oddać głos w plebiscycie online na Słowo Roku 2020. Na stronie sloworoku.uw.edu.pl każdy może wybrać jedno z kilkudziesięciu podanych słów (m.in. koronawiruspandemia) lub przesłać własną propozycję. Trwa także głosowanie na Słowo Dekady.

Konkurs na najważniejsze słowo ostatnich dwunastu miesięcy organizowany jest przez Uniwersytet Warszawski już po raz dziesiąty. Głos w internetowym plebiscycie na Słowo Roku 2020 można oddać do 31 grudnia. W tym roku istnieje również możliwość zagłosowania na Słowo Dekady.

Zagłosuj na Słowo Roku 2020: http://sloworoku.uw.edu.pl/

Zagłosować może każdy, obowiązuje jednak dzienny limit pięciu głosów przypadających na jeden adres IP. Zwycięży słowo z największą liczbą zgłoszeń.

Plebiscyt internetowy i głosowanie kapituły

Uczestnicy plebiscytu mogą oddać swój głos na dwa sposoby – wybierając słowo albo wyrażenie z listy udostępnionej przez organizatorów lub poprzez zgłoszenie własnej propozycji. Proponować można rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki lub inne części mowy, a także krótkie zwroty i wyrażenia. Organizatorzy konkursu nie będą brali pod uwagę nazwisk, a także nazw własnych osób, miejsc i organizacji.

Katalog słów do wyboru powstaje na podstawie najbardziej kluczowych wyrazów z polskich dzienników, które są monitorowane w ramach projektów Słowa dnia i Słowa na czasie. Lista jest co miesiąc aktualizowana. W tym roku wśród propozycji znajdują się m.in. koronawiruspandemiamaseczka, a także np. strefawyborytarcza.

Niezależnie od głosowania internetowego, wyboru Słowa Roku dokonuje także kapituła konkursu. W zeszłym roku najważniejszym słowem wybranym przez kapitułę okazał się klimat. Internauci zagłosowali natomiast na akronim LGBT.

Słowa roku za granicą

Podobne plebiscyty na słowo roku odbywają się także w innych krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i w Czechach. Dominują w nich wyrazy związane z pandemią. Brytyjskie słowo słownika Merriam Webster to pandemic, słownika Collinsa –lockdown. Słowniki oksfordzkie nie wybrały jednego słowa, ale wśród opisanych nowości przeważa słownictwo dotyczące pandemii. Dziecięce słowo słowników oksfordzkich to coronavirus. Niemieckie słowo roku to Corona-Pandemie.

Organizatorem plebiscytu Słowo Roku jest zespół projektu UW „Słowa na czasie”, który monitoruje częstość pojawiania się słów w mediach. W skład kapituły plebiscytu wchodzą: prof. Jerzy Bartmiński (UMCS, Lublin), prof. Jerzy Bralczyk (UW), dr hab. Katarzyna Kłosińska (UW), prof. Ewa Kołodziejek (Uniwersytet Szczeciński), prof. Marek Łaziński (UW), prof. Andrzej Markowski (UW), prof. Jan Miodek (UWr), prof. Renata Przybylska (UJ) oraz prof. Halina Zgółkowa (UAM).

Więcej informacji oraz regulamin głosowania znajduje się na stronach: http://sloworoku.uw.edu.pl/ oraz http://www.slowanaczasie.uw.edu.pl/. Zestawienie najpopularniejszych słów danego dnia dostępne jest pod adresem: http://slowadnia.clarin-pl.eu/.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Wykład PTChem/wręczenie nagród im. Wojciecha Świętosławskiego 17.12.2020 on-line
11 grudnia 2020

W imieniu zarządu Oddziału Warszawskiego PTChem pragniemy serdecznie zaprosić na uroczystość wręczenia nagród im. Wojciecha Świętosławskiego oraz wykład pt. „Hierarchiczne struktury chiralne z niechiralnych molekuł”, który wygłosi Prof. Ewa Górecka (UW), tegoroczna laureatka Nagrody Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Uroczyste spotkanie z symbolicznym wręczeniem nagród odbędzie się w formule on-line w najbliższy czwartek 17 grudnia 2020 r.

Informacje o Laureatach Konkursu i wykładzie znajdziecie Państwo na załączonym plakacie.

Szczegółowe informacje dotyczące Laureatów, wykładu i samego spotkania zostaną zamieszczone na początku przyszłego tygodnia (tj. 14-15 grudnia) na stronie Oddziału Warszawskiego PTChem (https://ptchem.waw.pl).

 


Świąteczna kartka dla seniora

W okresie przedświątecznym Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu pomaga seniorom, którzy przebywają w Domu Pomocy Społecznej Towarzystwa Przytułku św. Franciszka Salezego w Warszawie. Ich cel to wywołanie uśmiechu na twarzach podopiecznych DPS-u. By go osiągnąć UCW zorganizowało „Misję: kartka świąteczna”, do której może przyłączyć się każdy chętny – student, doktorant, absolwent, aktywny lub emerytowany pracownik UW.

Jak można zaangażować się w akcję „Misja: kartka świąteczna”? Są trzy sposoby:

  • przesłać treść życzeń na adres mailowy UCW, które zostaną umieszczone na wirtualnej kartce świątecznej i przesłane do DPS,
  • samodzielnie przygotować wirtualną kartkę z życzeniami,
  • nagrać krótkie życzenia w formie video.

Życzenia można przesyłać na adres wolontariat@uw.edu.pl do 15 grudnia.

─ Przesłane życzenia zostaną wręczone i odczytane niemal 90 seniorom oraz wyświetlone na monitorach w DPS, tak by podopieczni czuli się otoczeni szczególną życzliwością i wsparciem w okresie świątecznym. Ze wszystkich wydrukowanych kartek przygotujemy łańcuch życzeń ─ mówi Małgorzata Wiśniewska z UCW. Dodaje również, że jeśli zgłoszą się osoby, które poza przesłaniem życzeń, chciałyby np. poprowadzić online prezentację na wybrany temat, by urozmaicić seniorom czas spędzany w DPS, to pracownicy UCW pomogą w uzgodnieniu szczegółów takiego wydarzenia.

Więcej informacji o „Misji: kartka świąteczna” można przeczytać na stronie UCW https://wolontariat.uw.edu.pl/.

Działające od 2013 r. Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu zajmuje się promocją idei wolontariatu, pomaga w realizacji nowych projektów zgłaszanych przez członków społeczności akademickiej, a także pośredniczy między chętnymi do pomocy a firmami i instytucjami, które tej pomocy potrzebują.

 

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Certyfikat Doskonałości Kształcenia dla kierunku chemia – studia I i II stopnia

Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej,

po zapoznaniu się z wnioskami zespołów działających w ramach dziedzin nauki i dziedziny sztuki, przyznał:

Certyfikat Doskonałości Kształcenia w kategorii

Doskonały kierunek – doskonałość w kształceniu kierunkowi

chemia na Uniwersytecie Warszawskim –

– studia pierwszego i drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim.

 

Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej stwierdza, że kierunek studiów chemia (studia I i II stopnia) otrzymał pozytywną ocenę programową na 6 lat popartą dobrymi praktykami w zakresie jakości kształcenia lub udokumentowanymi, regularnymi osiągnięciami studentów i absolwentów. Wnioski w sprawie przyznania certyfikatów złożyli przewodniczący zespołów działających w ramach dziedzin nauki i dziedziny sztuki, kierując się rekomendacją zawartą w opinii zespołu.


Science Embassy: młodzież uczy się popularyzacji nauki

Science Embassy, Ewa Klejman, Karol Kuryłek, Jan Dziewulski, materiały prasowe

O tym, jak trudno jest tłumaczyć w prosty sposób skomplikowane zagadnienia, przekonują się młodzi popularyzatorzy z „załogi” Science Embassy. Licealiści i studenci piszą w języku angielskim teksty popularnonaukowe dla czytelników spoza kręgu nauki, dla rówieśników, a nawet dla nauczycieli. Działania prowadzone są mimo pandemii.

Science Embassy to wspólny pomysł dr Magdaleny Osial z Wydziału Chemii UW, zaangażowanej dotąd w działania „Manufaktury Naukowców” i międzynarodowe warsztaty dla dzieci „Fluffy Science” i dr Agnieszki Pręgowskiej z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN. Ona zaangażowała młodzież do pisania artykułów popularyzujących naukę.

Wraz z początkiem pandemii okazało się, że nie będzie można prowadzić warsztatów fizycznych i chemicznych dla dzieci i młodzieży. Jednak udało się inaczej wykorzystać ogromny potencjał studentów i licealistów, którzy marzą o tym, żeby zostać naukowcami, a przy tym blogerami, youtuberami, słowem – celebrytami nauki. Młodzi pasjonaci zaczęli przygodę z pisaniem. Wskoczyli od razu na głęboką wodę, podejmując się popularyzowania nauki w języku angielskim, dla międzynarodowego grona odbiorców. Mentorki uzupełniały i poprawiały teksty, moderując pracę uczniów. Następnie każdy artykuł był recenzowany przez osobę, która nie znała wcześniej popularyzowanej tematyki. Młodzież miała nauczyć się pisać w taki sposób, żeby potencjalny czytelnik, niebędący specjalistą w danej dziedzinie, zrozumiał omawiany problem.

„Bardzo trudno jest pisać w prosty sposób o trudnych zagadnieniach, takich jak neuroprzekaźniki w mózgu. Choć recenzentem takiego tekstu był lekarz, to docelowym czytelnikiem artykułów są osoby, które nie są specjalistami” – tłumaczy dr Osial w rozmowie z serwisem Nauka w Polsce.

W ramach Science Embassy powstało już ponad 50 tekstów. Większość czeka na recenzję, opublikowanych zostało około 20. Można je przeczytać m.in. na stronie Technology.org poświęconej nowinkom naukowym, w United Academics Magazin, a nawet w czasopiśmie dla dzieci do 15 r.ż. Frontiers for Young Minds.

„W świecie internetu każdy może coś napisać na swojej stronie o jakimś doniesieniu naukowym. Często jednak w takich opisach brakuje źródeł, zdarza się, że pojawiają się skrzywione fakty i to generuje nowe mity. W ten sposób czytelnik może zostać wprowadzony w błąd. Dlatego uczymy młodzież odpowiedzialności społecznej i odpowiedzialności za treść” – mówi dr Osial.

Popularyzatorka podkreśla, że młodzi ludzie na „pokładzie” Science Embassy chcą zostać naukowcami. Jednocześnie – podobnie jak ich rówieśnicy – pragną być blogerami i youtuberami. Dlatego, zamiast od razu robić z nimi projekty badawcze, mentorki ze środowiska naukowego najpierw proszą, żeby spróbowali opisać wybrane badania w prosty sposób.

„Autorzy tekstów uczą się, że praca nauczyciela nie jest łatwa, bo temat trzeba nie tylko wytłumaczyć, ale też do niego zachęcić. Równie trudne jest pisanie blogów. Okazuje się, że wprawdzie samo napisanie artykułu zajmuje kilka dni, to praca nad jego ostateczną wersją, która będzie zrozumiała i zaakceptowana przez recenzentów, trwa miesiąc. Dlatego, kiedy wreszcie zobaczą swoją publikację na stronie internetowej, są z niej bardzo dumni” – ocenia dr Osial.

Dodaje, że uczniowie często pracują nad wspólnym tematem publikacji podobnie, jak interdyscyplinarne zespoły naukowe z wielu ośrodków – znając się z pozostałymi członkami grupy tylko przez internet. „Pokazujemy młodzieży, że teraz od współpracy z innymi dzieli nas tylko jedno kliknięcie klawisza enter przy wysłaniu maila” – mówi.

Koordynatorki planują również współpracę z młodzieżą piszącą po polsku, jednak – jak podkreśla dr Osial – „językiem nauki jest język angielski, a większość ekipy Science Embassy marzy o studiowaniu za granicą”. Do polskich wydawnictw został wysłany m.in. tekst na temat balona stratosferycznego („Młody Technik”). Zdaniem popularyzatorki przygotowując artykuły do takich pism, jak „Fizyka w szkole” czy „Chemia w szkole”, uczniowie patrzą na temat z punktu widzenia nauczycieli. Widzą, że choć artykuł ma zaledwie dwie strony, może powstawać kilka tygodni.

Doświadczenia zdobyte w ramach Science Embassy powinny – zdaniem dr Magdaleny Osial – przyczynić się do sprawniejszego pisania dobrych prac, zwłaszcza na kierunkach ścisłych. Młodzi popularyzatorzy będą mieli większą łatwość podczas egzaminów szkolnych i codziennych kontaktów z nauczycielami. W popularyzacji chodzi o to, żeby nie używać żargonu i języka książkowego. Umiejętność posługiwania się „własnymi słowami” w mówieniu o nauce jest przekonująca dla nauczycieli. Już teraz młodzi popularyzatorzy mają większe sukcesy w komunikacji z nauczycielami, łatwiej im przekonać profesorów, że naprawdę rozumieją temat.

W przyszłości pomoże to młodym naukowcom w przedstawianiu raportów czy wnioskowaniu o grant. W działaniach Science Embassy chodzi również o świadomość społecznej misji naukowca.

„Naszą misją jest pokazanie uczniom, że skoro się kształcą i otrzymują mentoring, to muszą też dać coś od siebie. Bycie naukowcem nie tylko polega na zamknięciu się w laboratorium i prowadzeniu badań. Zależy nam na tym, żeby ta wiedza wróciła do społeczeństwa – w przystępnej formie” – mówi dr Osial.

Wcześniejszą inicjatywą dr Magdaleny Osial było „Fluffy Science” – warsztaty dla dzieci prowadzone przez polskich i amerykańskich studentów w Stanach Zjednoczonych. W efekcie przygotowań do zajęć dla licealistów powstała broszura, udostępniona każdemu uczestnikowi warsztatów. Przedstawiono w niej polsko-amerykańskie ważne postaci nauki. Byli tam na przykład opisani naukowcy polskiego pochodzenia, którzy badania i wykłady prowadzili na uczelniach za granicą – niekoniecznie w USA.

„Fluffy Science” podczas pandemii działa w ograniczonym zakresie. Zajęcia zdalne prowadzone są co pewien czas w Polsce i w Stanach Zjednoczonych. Uczniowie otrzymują listę prostych materiałów, z których mogą samodzielnie korzystać. Przez półtorej godziny wykonuje się maksymalnie 5 doświadczeń, dzięki którym udaje się wyjaśnić pokazywane zjawiska podczas i wytłumaczyć pojęcia. Wcześniej warsztaty Fluffy Science były organizowane w centrach kultury, w ambasadzie i w fundacjach wspomagających kształcenie ubogich dzieci z rodzin z problemami. Projekt „Fluffy Science” powstał z okazji setnej rocznicy polsko-amerykańskich stosunków dyplomatycznych. Jest organizowany przez Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku we współpracy z Michigan State University i Uniwersytetem Warszawskim. Koordynatorem ze strony Michigan State University jest prof. Gary Blanchard.

Dr Osial, jurorka konkursu Popularyzator Nauki – działa również w Manufakturze naukowców. W mijającym roku – mimo pandemii – w ramach tej inicjatywy udało się zorganizować warsztaty w reżimie sanitarnym w bibliotekach w Warszawie i okolicach. Młodzież miała okazję przekonać się, jak wymagającymi odbiorcami są dzieci, jak trudno jest uzyskać kontrolę nad grupą i jaką satysfakcją jest inspirowanie najmłodszych. Warsztaty polegały m.in. na budowaniu dwumetrowych mostów z samych patyczków i klamerek, samodzielnym robieniu mydła i odróżnianiu składników naturalnych od syntetycznych.

Ambasadorzy nauki wciągają na pokład kolejnych młodych popularyzatorów, kolegów z klasy, poznanych na wakacjach pasjonatów rozmaitych dziedzin, a czasem członków rodziny. W ramach Science Embassy działa grupa chemiczna, medyczna, psychologiczna i astronomiczna. Koordynatorki mają nadzieję na utworzenie dodatkowego teamu inżynierskiego.

Więcej informacji na TEJ stronie.

 

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl