Strona archiwalna. Zapraszamy do aktualnego serwisu > link
Ponad 12 tys. mLegitymacji
18 marca 2021

Z mLegitymacji korzysta już ponad 12 tys. studentów Uniwersytetu Warszawskiego. Dzięki mobilnej wersji dokumentu można potwierdzić status studenta i korzystać z ustawowych ulg.

Usługa mLegitymacja to mobilna wersja legitymacji potwierdzająca status studenta oraz uprawniająca do korzystania z ustawowych ulg i zniżek. Jej obsługa odbywa się bez udziału administracji wydziałowej. Studenci mogą samodzielnie zamówić, przedłużyć oraz unieważnić mLegitymację za pośrednictwem aplikacji Mobilny USOS oraz serwisu USOSweb. 

Jej działanie jest możliwe dzięki aplikacji mObywatel, po wcześniejszym zintegrowaniu systemu z aplikacją Mobilny USOS. Szczegółowe informacje oraz instrukcja instalacji znajdują się w serwisie USOSweb, w aplikacji Mobilny USOS oraz aplikacji mObywatel. 

Ponowna instalacja

W celu ponownego zainstalowania mLegitymacji na nowym urządzeniu należy wejść w zakładkę „mLegitymacja” w serwisie USOSweb lub w aplikacji Mobilny USOS i wybrać opcję „Unieważnij mLegitymację”. Funkcja ta jest też przydatna w sytuacji, gdy kod aktywacyjny został zamówiony jakiś czas temu, a aplikacja mObywatel komunikuje błąd o treści: „mLegitymacja nie istnieje”.
Nie ma konieczności osobistego stawiennictwa na uczelni w celu aktywacji, przedłużenia ważności czy unieważnienia elektronicznej legitymacji.

Mobilna legitymacja studencka jest pełnoprawnym odpowiednikiem plastikowej ELS. Nie oznacza to jednak, że znika obowiązek posiadania tradycyjnego dokumentu. mLegitymacja pełni funkcję uzupełniającą.

Ważność Elektronicznych Legitymacji Studenckich (ELS) została przedłużona w systemie USOS z dat 31.01.2021 oraz 31.03.2021 na 30.06.2021.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Spotkania Sekcji Dydaktycznej Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Chemicznego

Dnia 13 kwietnia br. w godz. 18:00-19:00 odbędzie się kolejne spotkanie online dotyczące pracy z uczniami na lekcjach chemii.
Podczas spotkania omawiane będą zagadnienia związane ze stereochemią związków organicznych, w tym wykorzystania programów do wizualizacji struktury tychże związków.
Naszym ekspertem będzie dr Anna Zawadzka z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, doświadczony nauczyciel akademicki, zajmujący się zagadnieniami syntezy organicznej.

Zapraszamy na to spotkanie nauczycieli nie tylko z Oddziału Warszawskiego.

Ze względu na ograniczenia związane z liczebnością uczestników spotkania, w celu otrzymania linku wejściowego, prosimy o napisanie wiadomości na adres e-mail: nauczyciele@chem.uw.edu.pl.


Powołanie zespołu rektorskiego ds. ekologii oraz kryzysu klimatycznego
17 marca 2021

Prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW, powołał zespół rektorski do spraw ekologii oraz kryzysu klimatycznego na kadencję 2020-2024. Do jego zadań będzie należeć integracja działań proekologicznych prowadzonych na uczelni, diagnoza potrzeb i opracowanie dobrych praktyk na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Prace nowo powstałego zespołu rektorskiego będą koncentrowały się na przygotowywaniu dla jednostek organizacyjnych UW stanowisk i rekomendacji dotyczących działań i rozwiązań proekologicznych. Istotne będzie wypracowanie z przedstawicielami: środowiska naukowego, społeczności akademickiej, biznesu, organizacji pozarządowych oraz władz wspólnych rozwiązań na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Z końcem października 2020 r. zakończył działalność poprzedni zespół doradczy ds. kryzysu klimatyczno-ekologicznego, funkcjonujący pod nazwą „Uniwersytet Warszawski dla klimatu”, który zajmował się prowadzeniem i koordynowaniem działań zapobiegających kryzysowi związanemu ze zmianami klimatu.

Do tej pory na Uniwersytecie Warszawskim podjęto inicjatywy przybliżające społeczności akademickiej tematykę zmian klimatycznych. Były to m.in. kursy online dla studentów, doktorantów oraz wszystkich pracowników uczelni, dla których kwestia klimatu jest ważna. Uczestnicy mieli okazję do zadawania pytań ekspertom i podjęcia dyskusji o przyczynach zachodzących zmian oraz konsekwencjach globalnego ocieplenia.

Badacze z UW przygotowali też interdyscyplinarny podręcznik na temat zmiany klimatu, który może być pomocą dydaktyczną dla nauczycieli w szkołach średnich oraz na uczelniach. Powstał jako odpowiedź naukowców na potrzebę powszechnej edukacji o kryzysie klimatyczno-ekologicznym. „Klimatyczne ABC…” pod redakcją naukową dr Magdaleny Budziszewskiej z Wydziału Psychologii UW, dr Aleksandry Kardaś z Wydziału Fizyki UW oraz Zbigniewa Bohdanowicza z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW to praca zbiorowa 16 ekspertów, którzy specjalizują się w zakresie: fizyki, chemii, biologii, ekologii, geografii, ekonomii, psychologii, wiedzy o społeczeństwie oraz inżynierii. Książkę przygotowali wspólnie naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Chemii Fizycznej PAN oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. „Klimatyczne ABC…” jest dostępne w wersji elektronicznej, a wkrótce ukaże się w wersji papierowej.

Skład zespołu:

prof. dr hab. Ewa Krogulec – prorektor UW do spraw rozwoju, przewodnicząca zespołu;
dr hab. Agata Dziewulska – Centrum Europejskie UW, zastępczyni przewodniczącej;
dr Katarzyna Bielińska-Kowalewska – Wydział Filozofii;
dr hab. Cezary Błaszczyk – Wydział Prawa i Administracji;
dr Magdalena Budziszewska – Wydział Psychologii;
dr Anna Buncler – Wydział Neofilologii;
Cezary Cichocki – Dział Gospodarki Materiałowej;
dr hab. Magdalena Dąbrowska – Wydział Lingwistyki Stosowanej;
prof. dr hab. Tomasz Gierczak – Wydział Chemii;
Robert Grey – dyrektor do spraw Komunikacji i Relacji Zewnętrznych;
dr Małgorzata Kaczorowska – Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych;
prof. dr hab. Marek Konarzewski – Wydział „Artes Liberales”;
dr Magdalena Kozłowska – Wydział Historii;
prof. dr hab. Szymon Malinowski – Wydział Fizyki;
dr Christine Martinez – Wydział Lingwistyki Stosowanej;
Magdalena Nowakowska – Wydział Archeologii;
dr Weronika Parfianowicz – Wydział Polonistyki;
dr Jan Rogala – Wydział Orientalistyczny;
dr hab. Paweł J. Rydelek – Wydział Geologii;
dr Dorota Sobierańska – Wydział Pedagogiczny;
dr hab. Ewa Stachowska – Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji;
dr Grzegorz Tchorek – Wydział Zarządzania;
dr hab. Jacek Wasilewski – Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii;
dr hab. Agnieszka Wiszniewska-Matyszkiel – Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki;
dr  Mariola Zalewska – Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem;
dr hab. Marcin Zych, prof. ucz. – Wydział Biologii;
dr hab. Elwira Żmudzka, prof. ucz. – Wydział Geografii i Studiów Regionalnych;
Natalia Greniewska – przedstawicielka doktorantów;
Marta Burzyńska – przedstawicielka studentów.

Sekretarzem zespołu jest Małgorzata Podstawa z Biura ds. Wspomagania Rozwoju UW.

Potrzebne są nam świadome i skoordynowane działania oparte o rzetelne badania naukowe w zakresie ochrony środowiska, ale każdy z nas może swoimi decyzjami, wyborami i rozwiązaniami wpłynąć na ochronę i poprawę jakości wszystkich komponentów środowiska.

prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW

W uzgodnieniach europejskich podkreślono „Woda nie jest produktem handlowym, lecz wspólnym dobrem i ograniczonym zasobem, który należy chronić i wykorzystywać w zrównoważony sposób, zarówno pod względem jakości, jak i ilości”.

prof. Ewa Krogulec, prorektor UW ds. rozwoju

 

Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 15 marca 2021 r. w sprawie powołania zespołu rektorskiego do spraw ekologii oraz kryzysu klimatycznego na kadencję 2020-2024.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Prof. dr hab. Ewa Bulska powołana na funkcję Przewodniczącego Komitetu Technicznego PKN

Na podstawie art. 23 ust. 7 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (t.j. Dz. U. z 2015., poz. 1483) oraz § 3 ust. 1 oraz § 5 ust. 4 Zarządzenia Nr 23 Prezesa PKN z dnia 9 października 2019 r. (z późniejszymi zmianami), dnia 3 marca 20021 roku Polski Komitet Normalizacyjny powołał Prof. dr hab. Ewę Bulską (reprezentującą członka KT Uniwersytet Warszawski) na funkcję Przewodniczącego Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nr 322 ds. Materiałów Odniesienia.

Jednocześnie PKN powołał Panią Profesor na członka Rady Sektorowej Sektora Zagadnień Podstawowych i Systemów Zarządzania.

 

Serdecznie gratulujemy!


Wyróżnienie w konkursie popularyzatorskim w IPPT PAN
15 marca 2021

Z przyjemnością informujemy o wynikach konkursu na najlepszy artykuł popularnonaukowy w IPPT PAN. Konkurs skierowany był do pracowników Instytutu, doktorantów, a także do osób zewnętrznych, współpracowników lub sympatyków Instytutu. Celem konkursu było uhonorowanie osób lub zespołów osób, które przygotowały najciekawszy artykuł popularnonaukowy, opisujący badania naukowe prowadzone w IPPT PAN.

WYRÓŻNIENIE:

dr Agnieszka Pręgowska, dr Magdalena Osial,
za artykuł pt.: „Sieć sieci nierówna, czyli mózg a sztuczna sieć neuronowa”

Więcej informacji na temat konkursu można uzyskać na stronie www.

 

 

Źródło: www.ippt.pan.pl


Program ZIP w czasie pandemii

W 2020 roku z działań Programu ZIP skorzystało prawie 3 tys. osób. Przez ostatni rok kluczowe działania obejmowały: wsparcie dydaktyki i kształcenia zdalnego studentów oraz doktorantów, wsparcie pracowników uczelni i miękkiego HR oraz rozwój narzędzi IT do zarządzania uczelnią w obszarze dydaktyki.

Program zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP) jest jedną ze strategicznych inicjatyw UW. Rozpoczął się 2 kwietnia 2018 roku i potrwa do końca 2022 roku. Dzięki programowi finansowane są m.in. nowe kierunki studiów, stypendia na wyjazdy zagraniczne, szkolenia i szkoły letnie, a także rozwój systemów informatycznych uczelni. ZIP ma przyczynić się do podniesienia jakości nauczania, wzbogacenia oferty studiów doktoranckich, rozwoju kompetencji studentów i pracowników, usprawnienia i unowocześnienia zarządzania.

W ramach Programu podjęto nowe działania, stanowiące odpowiedź na wyzwania wynikające z sytuacji zagrożenia epidemicznego i konieczności przejścia na kształcenie zdalne.

Kluczowe obszary działań Programu ZIP w czasie pandemii:

Wsparcie dydaktyki i kształcenia zdalnego

Wsparcie studentów i doktorantów

  • Kontynuacja realizacji 19 programów studiów II stopnia w języku polskim i angielskim.W odpowiedzi na potrzebę wzmocnienia indywidualnego wsparcia studentów w formule kształcenia zdalnego uruchomiono programy tutoringu.
  • Kontynuacja programu rozwoju kompetencji w obszarze przedsiębiorczości i realizacja zajęć w tym zakresie, takich jak m.in. psychoedukacja, service learning, skills box, spin off academy, match IT, klinika kariery, kurs języka polskiego dla obcokrajowców, warsztat z orientacji kulturowej, sieci kobiet dla kobiet (program rozwoju przedsiębiorczości studentek), warsztaty z komunikacji/orientacji wielokulturowej, warsztaty antydyskryminacyjne/równościowe.
  • Kontynuacja interdyscyplinarnego programu kształcenia doktorantów Quantitative Psychology and Economics, realizowanego w Międzydziedzinowej Szkole Doktorskiej UW.
  • Organizacja zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów, podnoszących m.in. ich kompetencje miękkie oraz umiejętności dydaktyczne, popularyzatorskie, ogólnoakademickie, atakże kompetencje językowe.
  • Kontynuacja realizacji programu stypendialnego dla doktorantów, w ramach którego pierwsi doktoranci obronili swoje rozprawy doktorskie.
  • Kontynuacja realizacji programu wykładowców wizytujących na Uniwersytecie Warszawskim – zakończenie II tury konkursu. W ramach programu 12 uczonych z różnych kontynentów prowadziło wykłady otwarte, seminaria i zajęcia ogólnouniwersyteckie, co przyczyniło się do umiędzynarodowienia studiów, zapoznania studentów z różnorodnymi kulturami świata i stylami nauczania, poszerzenia naszej oferty dydaktycznej o nowe specjalności naukowe, a także stworzenia studentom dodatkowych możliwości doskonalenia umiejętności językowych.
  • Rozpoczęto przygotowania do realizacji programu „Studenci dla otoczenia”, którego celem jest kształcenie kompetencji praktycznych studentów, istotnych na zmieniającym się dynamicznie post-pandemicznym rynku pracy, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Program przyczyni się do lepszego przygotowania studentów do podjęcia zatrudnienia, a jednocześnie będzie okazją do doskonalenia metod i narzędzi dydaktycznych odpowiednich dla rozwijania kompetencji praktycznych w warunkach kształcenia zdalnego lub hybrydowego.

Wsparcie pracowników uczelni i rozwoju miękkiego HR

Rozwój narzędzi IT wspierających zarządzanie uczelnią w obszarze kształcenia

  • Wzmocnienie wykorzystania uniwersyteckich baz danych w zarządzaniu dydaktyką.

Przygotowano pierwszą wersję Systemu Analizy Danych (SAD) dydaktycznych,pozwalającą na poprawę wykorzystania istniejących na uczelni baz danych (USOS, IRK etc.) do planowania strategicznego, monitorowania i ewaluacji procesów związanych z zapewnieniem jakości kształcenia i zarządzania dydaktyką na UW. Korzyści z jej wdrożenia to m.in.:szybki dostęp do aktualnych wskaźników dydaktycznych, zarówno rekrutacyjnych, jak i dotyczących toku studiów, czy też losów absolwentów,oraz wsparcie dla planowania dydaktyki i rekrutacji z poziomu jednostki. SAD był testowany przez pierwszą grupę użytkowników.

  • Techniczne wsparcie nauczania zdalnego na UW.

Uruchomienie platformy Kampus-pracownik – platformy e-learningowej skierowanej do pracowników dydaktycznych i administracyjnych UW. Na platformie odbywają się kursy i szkolenia adresowane do kadry uniwersyteckiej, udostępniane są materiały szkoleniowe, prowadzone bilanse kompetencji oraz zapisy na szkolenia pracownicze. W 2020 r. zostały na niej uruchomione 192 przestrzenie dla szkoleń; wzięło w nich udział 2212 uczestników (każdy z nich średnio uczestniczył w ponad 2 szkoleniach).

W ramach Programu ZIP podejmowane są starania w zakresie dostosowania bieżącej oferty do aktualnych potrzeb odbiorców działań. Aktualne informacje w tym zakresie są  dostępne na stronie: https://www.zip.uw.edu.pl/. 

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Szkolenia dla nauczycieli akademickich w marcu
12 marca 2021

Zapraszamy na kolejne, marcowe szkolenia przygotowane dla nauczycieli akademickich w ramach Działania V.3.1 „Rozwój kompetencji pracowników”.

Ankieter – wprowadzenie do systemu

  • kategoria: szkolenia z obsługi narzędzi informatycznych
  • termin szkolenia: 6.03.2021, 10:00-13:15
  • termin rekrutacji: tylko dla grupy dedykowanej

Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora i doktora habilitowanego

  • kategoria: zarządzanie nauką
  • termin szkolenia: 15.03 i 19.03.2021, 10:00-13:30
  • termin rekrutacji: tylko dla grupy dedykowanej

Budowa aktu prawnego na przykładzie uchwał rad naukowych dyscyplin

  • kategoria: zarządzanie nauką
  • termin szkolenia: 24.03.2021, 8:30-11:45
  • termin rekrutacji: tylko dla grupy dedykowanej

Marketing wyników badań

  • kategoria: szkolenia specjalistyczne
  • termin szkolenia: 25.03.2021, 11:00-14:15
  • termin rekrutacji: od 8.03.2021, 10:00 do 22.03.2021, 12:00

W celu rejestracji na wybrane szkolenie oraz zapoznania się ze szczegółami oferty, zapraszamy na platformę http://szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl/. Po wejściu w kategorię „Szkolenia dla nauczycieli akademickich” prosimy o:

  1. wybranie kategorii szkolenia widocznej w powyższym harmonogramie;
  2. wyszukanie szkolenia wg terminu i nazwy, i dalej postępowanie zgodnie z informacjami w opisie szkolenia.

Prosimy też o zwrócenie uwagi na terminy rekrutacji.

Powyższy harmonogram może ulec zmianie – zapraszamy do śledzenia informacji na stronie https://inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl/rozwoj/ oraz w panelu „Informacje organizacyjne dla nauczycieli akademickich” na platformie http://szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl/

 

Źródło: www.inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl


Wykład specjalny dla UW nt. cyfrowej transformacji uczelni badawczej [IDUB] 18.03.2021
11 marca 2021

Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) Uniwersytetu Warszawskiego, zaprasza na XVI spotkanie poświęcone informatyce i naukom obliczeniowym w ramach cyklu Virtual ICM Seminars in Computer and Computational Science. Spotkania są kontynuacją corocznej konferencji Supercomputing Frontiers Europe, która w 2021 r. odbędzie się w dniach 19-23 lipca.

Wirtualne Seminarium ICM z Valerie E. Polichar, University of California San Diego
Tytuł: „Wizja Uniwersytetu Cyfrowego: Planowanie następnej generacji wsparcia technologicznego badań”

Data: Czwartek, 18 marca 2021, godz. 16:00
Język wykładu: Angielski

Bezpłatna rejestracja: https://supercomputingfrontiers.eu/2021/seminars/


___Abstrakt

W 2009 roku Uniwersytet Kalifornijski w San Diego opublikował Blueprint for a Digital University, szeroką wizję badań technologicznych, które wyznaczyły kierunek działań UC San Diego na następne dziesięć lat i doprowadziły do powstania wielu usług kampusowych (cyber-infrastruktura), a także pierwszego na uniwersytecie zespołu badawczego zajmującego się usługami IT i selekcją danych badawczych. Pod koniec 2019 roku, aby odświeżyć strategię i uaktualnić ją o zapotrzebowania nowej dekady, rozpoczęliśmy wieloletni proces, aby spojrzeć na następne dziesięć lat i wyobrazić sobie nowy zakres danych badawczych i usług wsparcia obliczeniowego. Podczas wykładu, omówimy nasz proces (UCSD) i niektóre wczesne tematy wyłaniające się z dyskusji na temat cyfrowej transformacji. Uczestnicy zapoznają się z podejściem, które można zastosować w dowolnej instytucji badawczej, aby wprowadzić w życie wizję Cyfrowego Uniwersytetu oraz opracować własną strategię zmian.

#CyfrowyUniwersytet #strategia #research #ITServices #innowacje

___ Valerie E. Polichar jest starszym dyrektorem ds. akademickich usług technologicznych i starszym specjalistą ds. technologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego. Jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie psychologii poznawczej oraz posiada doktorat w psychologii eksperymentalnej. W 2010 r. zaangażowała się w kampusowe wysiłki mające na celu zbudowanie zespołu zajmującego się cyber-infrastrukturą, równolegle pracując w grupie sieci danych, a jej zaangażowanie doprowadziło do funkcji lidera w Zespole Zintegrowanej Infrastruktury Cyfrowej, gdzie zajmuje się nowymi technologiami wspierającymi rozwój badań.


Wirtualne Seminaria ICM są kontynuacją corocznej konferencji Supercomputing Frontiers Europe, która w 2021 r. odbędzie się podczas akademickiej przerwy wakacyjnej. Od marca 2020 r. w wirtualnych spotkaniach ICM (SCFE20 + 15 seminariów) wzięło udział przeszło 2400 osób z niemal wszystkich stref czasowych, a stronę supercomputingfrontiers.eu z bibliotekami nagrań prelegentów odwiedziło ponad 15 tys. gości ze 122 krajów.

Ważne daty:

  • Konferencja Supercomputing Frontiers Europe: 19-23 lipca 2021
  • Termin składnia prac (Call For Papers) do: 16 maja 2021

Konkurs na wykładowców wizytujących
10 marca 2021

Do 5 maja jednostki dydaktyczne mogą zgłaszać kandydatury badaczy z zagranicy na wykładowców wizytujących UW w semestrze zimowym, w roku akademickim 2021/2022. To trzecia tura przyjmowania aplikacji.

Kandydatury mogą zgłaszać jednostki dydaktyczne Uniwersytetu Warszawskiego. Do 12 czerwca zostanie opublikowana lista zagranicznych naukowców, którzy zostaną zakwalifikowani do zatrudnienia na stanowisku wykładowcy wizytującego.

Do tej pory na UW przyjechało 20 dydaktyków. Liczba miejsc zależy od długości pobytu, jaki zadeklarują naukowcy. O przydziale miejsc decyduje komisja, mająca do rozdysponowania konkretną pulę, którą może podzielić na więcej przyjazdów krótszych lub mniej dłuższych. Wykładowcy wizytujący pracują z Warszawy, w takiej samej formie jak pozostali pracownicy wydziałów ─ online i hybrydowo. Na UW są zatrudniani na okres od dwóch do pięciu miesięcy.

Zatrudnianie badaczy z zagranicy ma przyczynić się do umiędzynarodowienia studiów, zapoznania studentów z różnorodnymi kulturami świata i stylami nauczania, poszerzenia oferty dydaktycznej UW o nowe specjalności naukowe, a także stworzenia studentom dodatkowych możliwości doskonalenia umiejętności językowych.

Szczegółowe informacje na temat zgłaszania kandydatur i zasad zatrudniania wykładowcy wizytującego znajdują się na stronie Zintegrowanego programu rozwoju.

Kontakt w sprawie programu: visiting[at]uw.edu.pl, tel.: 22 55 24 080.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Dzień Odkrywców zdalnie 13 marca 2021
05 marca 2021

Co liczba pi ,,robi’’ w najpiękniejszym wzorze matematyki? Jakie wielkie i małe odkrycia zostały dokonane całkiem przypadkiem? Czy koło musi mieć okrągły kształt? Czy częste mycie skraca życie? Odpowiedzi na te i inne pytania będzie można poznać 13 marca, podczas szóstej edycji Dnia Odkrywców Kampusu Ochota UW. Wydarzenie odbędzie się online.

Dzień Odkrywców Kampusu Ochota Uniwersytetu Warszawskiego 2021 to wspólne przedsięwzięcie Wydziałów: Biologii, Chemii, Fizyki, Geologii, Matematyki, Informatyki i Mechaniki oraz jednostek współpracujących: Centrum Nowych Technologii, Środowiskowego Laboratorium Ciężkich Jonów, Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych, jak i Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych. Wydarzenie jest skierowane przede wszystkim do młodzieży ostatnich klas szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.

Tegoroczna edycja przypada w przeddzień Międzynarodowego Dnia Liczby Pi, dlatego podczas Dnia Odkrywców Kampusu Ochota UW będzie można wiele razy usłyszeć o liczbie pi i jej nieoczekiwanych zastosowaniach.

Co piszczy na Ochocie?

Transmisja ze studia DOKO rozpocznie się 13 marca o godz. 10:00 panelem interdyscyplinarnym „Co piszczy na Ochocie?”. Przedstawiciele wydziałów, które znajdują się na Ochocie, opowiedzą w jakich dziedzinach można natknąć się na liczbę pi. I tak uczestnicy panelu dowiedzą się, dlaczego liczba pi pojawia się w rozwiązaniach problemów fizycznych, w których na pierwszy rzut oka nie ma nic „okrągłego”. Biolog przedstawi 3,14 zastosowań masy perłowej, a od chemika będzie można usłyszeć, czym są wiązania pi, orbitale pi i oddziaływania pi. Geolog opowie o kuli ziemskiej i o tym, dlaczego warto zatrudnić go do kopania studni w Afryce. Wreszcie matematyk, który o pi powinien wiedzieć najwięcej, przyzna się, bez wstydu, czego o tej liczbie wcale nie wie i być może nigdy wiedzieć nie będzie! Odbędzie się także quiz ,,Mistrz mowy naukowej’, podczas którego będzie można zmierzyć się z naukowym „żargonem”.

Kostka w 3D, ekomydło i elektronika

Jak co roku, choć w innej formie, uczestnicy DOKO będą mogli wysłuchać wykładów popularnonaukowych, a także wziąć udział w warsztatach i pokazach. Jedną z wielu ciekawych propozycji są warsztaty online „Inventor – I stwórz coś z niczego!”. Ich uczestnicy poznają program Autodesk Inventor, przeznaczony do tworzenia modeli 3D, a następnie zaprojektują autorskie kostki do gry, które zostaną wydrukowane na drukarkach 3D. Gotowe modele będzie można odebrać na Wydziale Fizyki UW.

Podczas wirtualnych warsztatów będzie okazja, by poznać sekrety prądu. Uczestnicy wykonają w domu podstawowe układy elektroniczne ze specjalnie przygotowanego zestawu. Miłośnicy ekologicznych rozwiązań dowiedzą się od ekspertów z Wydziału Biologii UW, jak własnoręcznie zrobić naturalne kosmetyki i urozmaicić codzienną pielęgnację.

Wirtualny kampus

Uczestnicy DOKO będą mogli „podejść” do wirtualnych stoisk wydziałów oraz jednostek UW i z pierwszej ręki uzyskać informacje o studiach prowadzonych na wydziałach Kampusu na Ochocie. Swoje jednostki w studiu prezentować będą dziekani i prodziekani. Podczas spotkań będzie można zadawać pytania.

Program Dnia Odkrywców Kampusu Ochota UW:

10:00-13:00 – studio DOKO,
10:00–11:00 – panel interdyscyplinarny „Co piszczy na Ochocie?”,
11:00–11:30 – rozmowy z dziekanami cz.1,
11:30–12:00 – quiz „Mistrz mowy naukowej’’ (na platformie Kahoot) – przygotujcie telefony i bawcie się z nami całą rodziną!,
12:00–13:00 – rozmowy z dziekanami cz.2,
13:00–17:00 – wykłady popularnonaukowe, pokazy i warsztaty online, wirtualne stoiska informacyjne wydziałów i jednostek UW,
17:00–18:00 – premiera nagranych wcześniej filmów.

Szczegółowy program, aktualności i opisy zajęć znajdują się na stronie wydarzenia doko.mimuw.edu.pl i na facebook.com/DOKOUW
Na niektóre zajęcia obowiązują zapisy, rejestracja potrwa do wyczerpania limitu miejsc.

 

Bazar chemiczny

Film, Prowadzący: koordynator: dr Sylwia Żołądek

Na wirtualnych straganach chemicznych uczestnicy będą mogli obejrzeć niezwykłe doświadczenia chemiczne. Zobaczycie jaka chemia może być piękna, kolorowa i zaskakująca! Świetna zabawa gwarantowana!

 

Źródło: www.uw.edu.pl