Strona archiwalna. Zapraszamy do aktualnego serwisu > link
Wesołych Świąt Wielkanocnych życzy Zespół Administracji Wydziału Chemii UW!
31 marca 2021

Komunikat ws. Pracowniczych Planów Kapitałowych na UW

Publikujemy komunikat prorektora ds. współpracy i spraw pracowniczych dotyczący Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) na Uniwersytecie Warszawskim.

Komunikat nr 2 Prorektora ds. współpracy i spraw pracowniczych z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) na Uniwersytecie Warszawskim

I. Zawarcie umowy z instytucją finansową o zarządzanie PPK na Uniwersytecie Warszawskim i uruchomienie PPK w UW

Uniwersytet Warszawski w dniu 26 marca 2021 r. zawarł umowę o zarządzanie pracowniczym planem kapitałowym z Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych PZU SA.

Fundusz ten będzie zarządzał środkami gromadzonymi przez uczestników PPK zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim.

Najpóźniej 10 kwietnia 2021 r. zostanie zawarta z funduszem umowa o prowadzenie PPK – wyłącznie w imieniu pracowników/zleceniobiorców UW (w wieku 18-54), którzy nie zrezygnowali z uczestnictwa w PPK oraz pracowników/zleceniobiorców (w wieku 55-70), którzy dobrowolnie przystąpili do programu.  

Pierwsze składki do PPK zostaną naliczone od wynagrodzeń wypłacanych po 10 kwietnia 2021 r.

TFI PZU zaprasza pracowników Uniwersytetu Warszawskiego:

Po podpisaniu umowy o prowadzenie każdy uczestnik PPK otrzyma list powitalny (dostęp do serwisu inPZU) na adres korespondencyjny wskazany pracodawcy i zaewidencjonowany w SAP (należy sprawdzić w ESS, czy adres korespondencyjny jest aktualny, jeżeli nie – należy zgłosić zmianę do BSP).

II.  Zmiana wysokości wpłat podstawowych finansowanych przez uczestnika PPK 

Uczestnik PPK może obniżyć w określonych okolicznościach wpłatę podstawową lub zrezygnować z wcześniej zadeklarowanej niższej wpłaty podstawowej. 

Obowiązkowa składka podstawowa finansowana przez uczestnika PPK może wynosić mniej niż 2% wynagrodzenia, ale nie mniej niż 0,5% wynagrodzenia, jeżeli wynagrodzenie uczestnika PPK, osiągane z różnych źródeł, w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 120% minimalnego wynagrodzenia. 

Składka podstawowa w wysokości określonej lub zmienionej w deklaracji obowiązuje od kolejnego miesiąca po miesiącu, w którym uczestnik złożył deklarację. Nie uwzględnia się deklaracji obniżenia wpłaty podstawowej, w każdym miesiącu, w którym wynagrodzenie uczestnika PPK osiągane w UW przekracza kwotę odpowiadającą 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia. W terminie wypłaty wynagrodzeń i obliczenia składek do PPK Dział Płac UW weryfikuje spełnienie warunku nieprzekroczenia 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia w przypadku pracowników, którzy złożyli w poprzednim miesiącu Deklarację w zakresie finansowania wpłat podstawowych do pracowniczych planów kapitałowych (ppk)/declaration on financing the basic payments into employee capital plans (ppk). Jeżeli wynagrodzenie uczestnika PPK jest równe lub niższe niż 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia, stosuje się do wyliczenia składki podstawowej wartość wskazaną w ww. deklaracji, jeżeli natomiast wynagrodzenie uczestnika PPK jest wyższe niż 1,2-krotność minimalnego wynagrodzenia – stosuje się do wyliczenia wpłaty podstawowej w danym miesiącu standardową wysokość 2%.

Uczestnik PPK może w formie zmiany deklaracji zmienić wysokość wpłaty podstawowej obniżonej lub zrezygnować z obniżenia wpłaty.

Deklaracja w zakresie finansowania wpłat podstawowych do pracowniczych planów kapitałowych (PPK)/declaration on financing the basic payments into employee capital plans (PPK) >>

III.  Dobrowolna składka dodatkowa finansowana przez uczestnika PPK 

Uczestnik PPK może zadeklarować dobrowolną wpłatę dodatkową – do 2% wynagrodzenia brutto. 

Uczestnik PPK może w każdej chwili:

  1. zadeklarować dobrowolną wpłatę dodatkową;
  2. zmienić wysokość wpłaty dodatkowej; 
  3. zrezygnować z dokonywania wpłaty dodatkowej.

Deklaracja w zakresie finansowania wpłat dodatkowych do pracowniczych planów kapitałowych (PPK)/declaration on financing the additional payments into employee capital plans (PPK) >>

prof. dr hab. Sambor Grucza

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Nowa infrastruktura badawcza UW
30 marca 2021

Łącznie 18 projektów dostanie dofinansowanie w ramach konkursów na zakup lub wytworzenie infrastruktury badawczej (oraz wdrożenie jej do użytku) trwale zwiększającej potencjał badawczy Uniwersytetu Warszawskiego.

Dwie komisje konkursowe pracujące w ramach Działań I.4.1 „Wzmocnienie potencjału Core Facility na Kampusie Ochota” oraz I.4.2 „Fundusz odnawiania i rozwoju infrastruktury badawczej”, uwzględniając sugestie złożone w ramach konsultacji ze społecznością UW, oceniły ponad 70 wniosków. Biorąc pod uwagę dużą wartość naukową złożonych projektów oraz ich ogromne znaczenie dla Kampusu Ochota i całego Uniwersytetu Warszawskiego, zdecydowano na zwiększenie budżetu na tę edycję konkursów i wskazanie do dofinansowania większej liczby wniosków niż pierwotnie zakładano.

Ostatecznie do dofinansowania wskazanych zostało:

  • 4 wnioski na łączną kwotę prawie 20 mln zł w ramach Działania I.4.1 oraz
  • 14 wniosków na łączną kwotę ponad 4,6 mln zł w ramach Działania I.4.2.

Wyniki w ramach Działania I.4.1 Wzmocnienie potencjału Core Facility na Kampusie Ochota

Wnioski zakwalifikowane do finansowania z Wydziału Chemii UW:

(kolejność alfabetyczna)

  • dr Agata Królikowska (Wydział Chemii, Wydział Geologii) – „Combined SEM-Raman microscopy platform for correlative advanced material characterization and high-resolution imaging” – kwota dofinasowania 4 923 498 zł
  • prof. dr hab. Krzysztof Woźniak (Wydział Chemii, Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych, Centrum Nowych Technologii) – „Infrastructure for Cryomicroscopy and Electron Diffraction Core Facility” – kwota dofinasowania 4 991 577,39 zł

Wyniki w ramach Działania I.4.2 Fundusz odnawiania i rozwoju infrastruktury badawczej

Wnioski zakwalifikowane do finansowania z Wydziału Chemii UW:

(kolejność alfabetyczna)

  • prof. dr hab. Renata Bilewicz (Wydział Chemii) – „PM-IRRA spectrometer for the measurements at the air—solution interface to study the interactions of biologically important species with model cell membranes.” – kwota dofinasowania 500 000 zł
  • dr hab. Robert Szoszkiewicz, prof. ucz. (Wydział Chemii) – „Custom built force spectroscopy puller to investigate conformational transitions within single biomolecules such as proteins, RNAs and DNAs, as well as their interactions with cells.” – kwota dofinasowania 176 199 zł
  • prof. dr hab. Krzysztof Woźniak (Wydział Chemii) – „Replacement of the CCD detector in single crystal X-ray diffractometer by HyPix-6000HE Hybrid Photon Counting (HPC) detector” – kwota dofinasowania 349 325 zł

 

Źródło: www.inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl


Raport PEJK o dydaktyce na UW w czasie pandemii
29 marca 2021

Prawie 1200 nauczycieli akademickich wzięło udział w badaniu Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego, dotyczącym nauczania w trakcie pandemii i perspektyw powrotu do normalności. Dydaktycy ocenili m.in. wsparcie jednostki dydaktycznej w zakresie pomocy technicznej czy przekazywania dobrych praktyk nauczania zdalnego, a także gotowość wznowienia zajęć w formie tradycyjnej.

W marcu minął rok od wprowadzenia kształcenia zdalnego na Uniwersytecie Warszawskim w warunkach pandemii COVID-19. By poznać opinie nauczycieli akademickich dotyczące pracy w trybie online i móc wprowadzić ewentualne ulepszenia w zakresie zdalnej dydaktyki, na UW przeprowadzono badanie „Nauczanie w dobie pandemii i perspektywa powrotu do normalności”. Zorganizowano je w formie anonimowej ankiety internetowej i poprzedzono serią wywiadów jakościowych.

Badanie trwało od 23 grudnia 2020 roku do 11 stycznia 2021 roku. Wzięło w nim udział niemal 1200 osób (spośród 3 945 nauczycieli akademickich UW, którzy otrzymali zaproszenie). 

Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia (PEJK) UW opublikowała raport z badania. Składa się on z pięciu części odnoszących się do poszczególnych zagadnień ujętych w ankiecie:

  • doświadczenia w pracy zdalnej, 
  • wyposażenie do pracy zdalnej, 
  • wsparcie jednostki dydaktycznej w nauce zdalnej, 
  • oceny różnych aspektów pracy zdalnej, 
  • oceny perspektyw powrotu do tradycyjnych zajęć.

„Badanie było próbą diagnozy opinii i doświadczeń naszego środowiska w sytuacji pandemii. Wątki podjęte w kwestionariuszu koncentrowały się wyłącznie na tych aspektach rzeczywistości, które odnoszą się do nowych ograniczeń i nowych, rozwijanych sposobów prowadzenia pracy dydaktycznej” – piszą autorzy we wprowadzeniu do raportu.

Wybrane główne wnioski z badania:

  • Przeważająca część nauczycieli akademickich wysoko ocenia swoje kompetencje w zakresie obsługi sprzętu i oprogramowania używanego w kształceniu na odległość.
  • Większość nauczycieli akademickich uznaje swoje warunki do pracy zdalnej za dobre.
  • Stosunkowo mała część nauczycieli akademickich miała doświadczenia w zdalnym nauczaniu przed pandemią – jedynie co piąty nauczyciel akademicki deklarował, że prowadził zajęcia w formie zdalnej. 
  • Przeważająca większość nauczycieli akademickich dysponowała i dysponuje sprzętem potrzebnym do pracy zdalnej. W momencie przejścia na nauczanie zdalne 75% miało dostęp do niezbędnego sprzętu, obecnie zaś 95% badanych twierdzi, ze dysponuje niezbędnym sprzętem do prowadzenia zajęć.
  • Badani oceniali prowadzone przez siebie zajęcia zdalne niżej niż zajęcia w formie tradycyjnej pod niemal wszystkimi względami.
  • Największą przewagę zajęć tradycyjnych nad zdalnymi wskazywano w ocenach kontaktu ze studentami podczas zajęć. 
  • Jedynym aspektem pracy dydaktycznej, w którym praca zdalna została oceniona lepiej niż praca w sali, jest efektywność dyżurów i konsultacji.  
  • Osoby oceniające swoje warunki do pracy zdalnej jako bardzo dobre wskazywały, że prowadzone przez nie zajęcia zdalne były podobnie skuteczne jak zajęcia w sali pod kątem zdobywania przez studentów kompetencji założonych w programie nauczania i możliwości śledzenia postępów studentów, ale mniej skuteczne pod względem poziomu zaangażowania studentów i kontaktu z nimi podczas zajęć, a także efektywności egzaminowania. 
  • W większości aspektów wsparcia ze strony jednostek Uniwersytetu Warszawskiego podjętych w badaniu, respondenci dawali umiarkowanie pozytywne oceny swoim jednostkom. Jedynie wsparcie w zakresie udostępniania pracownikom sprzętu komputerowego uzyskało podobne udziały pozytywnych i negatywnych ocen.
  • Zwolenników powrotu do tradycyjnych form prowadzenia zajęć (53%) jest więcej niż przeciwników (32%), jest też znacząca grupa (15%) niezdecydowanych. Czynniki, które mają znaczenie w tym kontekście wiążą się przede wszystkim z:

– warunkami do pracy zdalnej,
– zamieszkiwaniem z osobami z grupy ryzyka ciężkiego przebiegu COVID-19 ,
– samooceną kompetencji w obsłudze sprzętu i oprogramowania do zdalnego nauczania.

Pełny raport z badania „Nauczanie w dobie pandemii i perspektywa powrotu do normalności” znajduje się na stronie PEJK UW >>

Autorzy raportu:

  • dr Marek Bożykowski,
  • dr Albert Izdebski,
  • dr hab. Mikołaj Jasiński,
  • dr hab. Joanna Konieczna-Sałamatin.

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Dr Grzegorz Szczepaniak współautorem artykułu przeglądowego w Accounts of Chemical Research 2021
28 marca 2021

Polimeryzacja rodnikowa z przeniesieniem atomu (ATRP) w ciągu ostatnich 20 lat zrewolucjonizowała chemię polimerów. ATRP umożliwia kontrolowaną polimeryzację monomerów winylowych w łagodnych warunkach, zapewniając dostęp do strukturalnie zróżnicowanych polimerów. Jednak, podobnie jak w przypadku każdej innej polimeryzacji rodnikowej, ATRP zwykle wymaga warunków ściśle beztlenowych, co sprawia, że ta technika jest czasochłonna oraz skomplikowana dla osób niebędących ekspertami. W artykule pt. „Making ATRP More Practical: Oxygen Tolerance” autorzy pracy omówili różne podejścia, umożliwiające osiągnięcie tolerancji na tlen w ATRP, przedstawiając postęp w tej dziedzinie.

Praca powstała m.in. dzięki wsparciu stypendium „Mobilność Plus” MNiSW.

Grzegorz Szczepaniak, Liye Fu, Hossein Jafari, Kriti Kapil, Krzysztof Matyjaszewski, Making ATRP More Practical: Oxygen Tolerance. Acc. Chem. Res. 2021, ASAP.

https://doi.org/10.1021/acs.accounts.1c00032

 


Publikacja grupy Prof. Krzysztofa Woźniaka w ChemComm 2021
27 marca 2021

Badania prowadzone przez grupę Prof. Krzysztofa Woźniaka w ramach grantu poświęconego Krystalografii Kwantowej udowodniły, że stosując udokładnienie rutynowych niskokątowych danych rentgenowskich metodą atomów Hirshfelda, możliwe jest uzyskanie precyzyjnych i dokładnych pozycji atomów wodoru oraz anizotropowych czynników temperaturowych atomów wodoru, nawet w skomplikowanych strukturach wodorków metali ciężkich, jedynie na podstawie rutynowych danych rentgenowskich. Uzyskane wyniki, w szczególności długości wiązań atomów wodoru połączonych bezpośrednio z takimi atomami jak Fe, Ru czy Rh są porównywalne z długościami wiązań uzyskiwanymi metodami dyfrakcji neutronów. Udokładnienia wykonane zostały za pomocą oprogramowania, które zostało przygotowane przez Dr Chodkiewicza. Uzyskane wyniki znacznie poszerzają możliwości badań rentgenowskich, szczególnie w kontekście badań materiałów zawierających atomy wodoru, w tym materiałów do magazynowania wodoru.

Magdalena Woińska, Michał L. Chodkiewicz, Krzysztof Woźniak: „Towards accurate and precise positions of hydrogen atoms bonded to heavy metal atoms”, Chem. Commun., 2021, Advance Article, https://doi.org/10.1039/D0CC07661A

ChemComm zaproponował także Cover page autorom publikacji.


Druga edycja konkursu dla wspólnych zespołów badawczych UW i WUM

26 marca rozpoczęła się druga edycja konkursu na wspólne projekty UW i WUM. Zespoły naukowe mogą wnioskować o finansowanie do 100 tys. PLN ze środków IDUB UW oraz dodatkowo o min. 20% budżetu projektu jako wkład z WUM

Celem konkursu jest wsparcie współpracy pomiędzy Uniwersytetem Warszawskim i Warszawskim Uniwersytetem Medycznym w obszarze badań naukowych, mających duży potencjał na pozyskanie grantów zewnętrznych na dalsze finansowanie badań i/albo wspólną publikację.

Nabór wniosków trwa do 10 maja 2021 r.

Szczegółowe cele konkursu, warunki rozliczenia wsparcia oraz zakładane rezultaty dostępne są na stronie:

https://inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl/dzialania/vi-1/


Jednocześnie informujemy, że 14 kwietnia 2021 o godzinie 12.00 odbędzie się spotkanie informacyjne online dla wszystkich zainteresowanych wnioskodawców. Będzie to okazja do zapoznania się z założeniami konkursu oraz uzyskania odpowiedzi na wszystkie ew. pytania. Szczegóły oraz link do spotkania będzie dostępny na początku kwietnia na stronie IDUB w zakładce aktualności.

 

Źródło: www.inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl


Zawieszenie zajęć w kontakcie (laboratoria) w dniach 29.03.2021 – 02.04.2021
24 marca 2021

Warszawa, dnia 24 marca 2021

Szanowni Państwo,
Nauczyciele akademiccy i Studenci,

z racji zaistniałej sytuacji epidemicznej, w porozumieniu z Dziekanem Wydziału prof. dr. hab. Andrzejem Kudelskim, podjęłam decyzję o zawieszeniu zajęć w kontakcie (laboratoria) w dniach 29.03.2021 – 02.04.2021.

Mogą odbywać się, z zachowaniem obowiązujących zasad reżimu sanitarnego jedynie zajęcia realizowane w ramach pracowni dyplomowych.

Informuję, że zajęcia dla kierunku Inżyniera Nanostruktur odbywające się na Wydziale Chemii dla studentów Wydziału Fizyki zostaną odwołane odrębną decyzją Prodziekana dr. hab. Krzysztofa Turzyńskiego, prof. ucz.

Z życzeniami zdrowia
prof. dr hab. Beata Krasnodębska-Ostręga


Funkcjonowanie UW od 20 marca
20 marca 2021

Publikujemy zarządzenie rektora UW w sprawie funkcjonowania Uniwersytetu Warszawskiego w okresie stanu epidemii ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 od 20 marca 2021 roku.

Dokument, opublikowany 19 marca 2021 roku, dotyczy zmiany § 17a z zarządzenia nr 217 rektora UW z 29 września 2020 r.

Od 20 marca 2021 roku do odwołania zajęcia na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach doktoranckich, w szkołach doktorskich, na studiach podyplomowych oraz w ramach kursów i szkoleń odbywają się zgodnie z zarządzeniem nr 9 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 18 stycznia 2021 r. Zdalnie odbywać się będą wszelkie egzaminy i obrony prac dyplomowych, a także zajęcia z wychowania fizycznego. Zalecane jest wykonywanie pracy w trybie zdalnym, przy pracy stacjonarnej w pomieszczeniu powinien przebywać jeden pracownik. Zdalnie odbywać się będą też posiedzenia organów kolegialnych, zbiory biblioteczne udostępniane będą tylko w formie bezkontaktowej.

 

Zasady funkcjonowania UW od 20 marca 2021

ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA

ZAJĘCIA SPORTOWE

  • zajęcia wychowania fizycznego odbywają się wyłącznie w trybie zdalnym;
  • w obiektach sportowych mogą odbywać się zajęcia sportowe prowadzone przez Klub Uczelniany Akademickiego Związku Sportowego Uniwersytetu Warszawskiego za zgodą dyrektora Klubu wyrażoną w porozumieniu z dyrektorem Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, jeżeli zachowane zostaną wymogi higieniczno-sanitarne.

FUNKCJONOWANIE BIBLIOTEK

  • biblioteki udostępniają zbiory wyłącznie w formie bezkontaktowej z zachowaniem wymogów higieniczno-sanitarnych, jeżeli pozwalają na to możliwości techniczne.

POSIEDZENIA ORGANÓW KOLEGIALNYCH

  • posiedzenia organów i podmiotów kolegialnych Uniwersytetu Warszawskiego oraz innych gremiów odbywają się wyłącznie w trybie zdalnym.

OBRONY

  • egzaminy doktorskie w przewodach doktorskich wszczętych do dnia 30 kwietnia 2019 r., obrony rozpraw doktorskich, posiedzenia komisji habilitacyjnych oraz kolokwia habilitacyjne przeprowadza się wyłącznie w trybie zdalnym.

ORGANIZACJA PRACY

  • jeżeli nie przemawiają przeciwko temu uzasadnione okoliczności kierownik poleca pracownikom wykonywanie pracy w trybie zdalnym;
  • organizacja pracy powinna minimalizować przebywanie w tym samym czasie więcej niż jednego pracownika w jednym pomieszczeniu;
  • dopuszczalna liczba interesantów przebywających w tym samym czasie w jednym pomieszczeniu nie powinna być większa niż jedna osoba na jedno stanowisko obsługi.

 

Pełna treść zarządzenia dostępna jest w Monitorze UW >>

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Cykl wykładów o wielojęzyczności
19 marca 2021

W marcu i kwietniu specjaliści w zakresie wielojęzyczności opowiedzą o niej z perspektywy badań językoznawczych, psycholingwistycznych i edukacyjnych. Cykl sześciu wykładów online rozpocznie się 24 marca. Transmisje dostępne będą na profilu UW Live Stream na kanale YouTube.

W trakcie sześciu wykładów „Current trends in multilingualism research” prezentowane będą badania nad językowymi, poznawczymi, afektywnymi i edukacyjnymi aspektami wielojęzyczności. Międzynarodowi eksperci omówią wyniki badań empirycznych nad wielojęzycznością indywidualną i wyjaśnią mechanizmy leżące u podstaw funkcjonowania wielojęzycznych dorosłych i dzieci. Opowiedzą o indywidualnych predyspozycjach, komunikowaniu emocji w językach obcych, wielojęzyczności w edukacji i dzieciach wielojęzycznych, a także umiejętności uczenia się kolejnych języków.

Wykłady organizowane są przez School for International Science UW (SIS UW), we współpracy z International Association of Multilingualism w ramach projektu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB Działania II 3.7 „Zwiększenie efektywności i umiędzynarodowienia projektów badawczych w ramach obszaru wielojęzyczności”), który koordynuje prof. Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic z Wydziału Neofilologii UW.

Języki w codziennym użyciu

Wielojęzyczność oznacza użycie przez tę samą osobę różnych języków do różnych celów.

Osoby wielojęzycznej nie definiujemy przez pryzmat kolejności uczenia się języków ani poziomu ich znajomości, ale funkcjonalnie, jako osobę posługującą się tymi językami na co dzień – wyjaśnia prof. Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic.

Zdefiniowana w ten sposób wielojęzyczność jest powszechna we współczesnych społeczeństwach, również w Polsce, bo wiele osób rozwija się wielojęzyczne w wyniku międzynarodowej mobilności, migracji lub nauki w szkole. To z jednej strony potencjał, z drugiej wyzwanie i odpowiedzialność – również dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą wielojęzyczną.

Harmonogram wykładów

Wszystkie wykłady rozpoczynać się będą o godz. 15.00. Transmisja dostępna będzie na profilu UW Live Stream na kanale YouTube. Spotkania odbędą się w języku angielskim.

Wielojęzyczność na poziomie indywidualnym, społecznym i kulturowym jest również jednym z głównych tematów w ramach Sojuszu 4EU+, do którego należy Uniwersytet Warszawski.

Więcej informacji znajduje się w zakładce 4EU+ >>

 

Źródło: www.uw.edu.pl