14 października 2019
– Uzyskanie statusu uniwersytetu europejskiego przez Sojusz 4EU+ jest wyrazem uznania dla wkładu, jaki wnosimy w kształcenie i badania naukowe w Europie. Uczestnictwo w Sojuszu umożliwia UW współpracę z najlepszymi uczelniami badawczymi naszego kontynentu. Jest to również wspaniała promocja naszej uczelni za granicą. Jestem pewien, że za kilka lat uczelnie sojuszu będą ze sobą ściśle współpracować i będziemy mogli powiedzieć, że razem tworzymy prawdziwy uniwersytet europejski – tak o Sojuszu 4EU+ mówi prof. Marcin Pałys, rektor UW. To jeden z cytatów z folderu o 4EU+. W dwujęzycznej publikacji zawarte są też najważniejsze informacje o konsorcjum.
4EU+ to sojusz 6 europejskich uczelni badawczych: Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Karola, Uniwersytetu w Heidelbergu, Uniwersytetu Kopenhaskiego, Uniwersytetu Sorbońskiego i Uniwersytetu Mediolańskiego. Razem uczelnie chcą wspólnie prowadzić badania i kształcić studentów, tworzyć inicjatywy związane z innowacyjnością, transferem technologii i społeczną odpowiedzialnością uczelni. W czerwcu Komisja Europejska przyznała sojuszowi grant w pilotażowym konkursie „European Universities” finansowanym z programu Erasmus+. Więcej informacji >>
W jesiennym numerze pisma UW dołączony został folder o 4EU+, w którym oprócz m.in. cytatów władz uczelni partnerskich sojuszu, faktów i liczb, pierwszych projektów badawczych „Smart cities for ageing societies” i „4EU+ against cancer”, można znaleźć informacje na temat korzyści, jakie będą mieli studenci, doktoranci, pracownicy naukowi oraz wszyscy członkowie społeczności akademickiej UW.
Za najważniejsze wyzwania uczelnie 4EU+ uznają:
- zwiększenie mobilności naukowców, studentów i pracowników administracji,
- ustanowienie wspólnych ram dla kształcenia, które promowałoby określone kompetencje i wartości (wielojęzyczność, krytyczne myślenie, umiejętność analizy danych, przedsiębiorczość, zaangażowanie społeczne),
- pogłębienie integracji europejskiego szkolnictwa i jego zrównoważony rozwój.
6 uniwersytetów realizuje ponad 100 wspólnych projektów badawczych, edukacyjnych i podnoszących kompetencje pracowników. Większość z nich dotyczy programów flagowych, tzw. flagshipów:
- Zdrowie i zmiany demograficzne w środowisku miejskim,
- Europa w zmieniającym się świecie: zrozumienie społeczeństw, gospodarek, kultur i języków,
- Transformacja nauki i społeczeństwa poprzez rozwijanie zaawansowanych technologii informacyjnych, obliczeniowych i komunikacyjnych,
- Bioróżnorodność i zrównoważony rozwój.
Źródło: www.uw.edu.pl
13 października 2019
Chcesz mieć realny wpływ na życie na uniwersytecie?
Zostań delegatem Komisji Wyborczej Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego! ?
Kim jest delegat?
Delegaci są pomocnikami członków komisji, a bez nich jej działalność byłaby niemożliwa! Zajmują się oni zarówno przygotowywaniem, jak i przeprowadzaniem wyborów do różnych organów Uniwersytetu Warszawskiego, takich jak chociażby Parlament Studentów czy Rady Wydziałów.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wzięcia udziału w specjalnych szkoleniach dla delegatów, które odbędą się trzech różnych terminach — 15,16,17.10 (wtorek, środa, czwartek). Wystarczy pojawić się na jednym z nich. Odbędą się one w sali 100 w budynku ZSS UW, ul. Krakowskie Przedmieście 24.
Każdy student chcący zostać Delegatem jest zobowiązany do odbycia szkolenia.
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego w celu wzięcia udziału w spotkaniach: http://bit.ly/33puIaO
Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/683131022092514/?event_time_id=683131028759180
Do zobaczenia!
10 października 2019
Nagroda Nobla w dziedzinie chemii przyznana za badania nad bateriami litowo-jonowymi.
Przyznano Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii za rewolucję, z której korzystamy wszyscy. Chodzi o baterie litowo-jonowe, które zasilają nasze telefony, komputery i samochody elektryczne. To właśnie dzięki tej baterii możemy być mobilni. Laureatami Nobla zostali trzej naukowcy John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham i Akira Yoshino.
W „Faktach TVN” komentowali eksperci z Wydziału Chemii UW – prof. dr hab. Rafał Siciński i prof. dr hab. Paweł Kulesza.
Materiał wideo:
https://fakty.tvn24.pl/ogladaj-online,60/nagroda-nobla-2019-w-dziedzinie-chemii-za-rozwoj-baterii-litowo-jonowych,976066.html?fbclid=IwAR0X3VTAYRykHBphCgNpdhtC5CAfVrrzPiKZ6_A1bRuXmHC09sX9QyzArlg
Źródło: www.fakty.tvn24.pl
Dnia 21 września 2019 roku w Auli Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się Inauguracja III etapu Uniwersytetu Młodego Chemika.
Uroczystość rozpoczęła się powitaniem uczestników – uczniów i badaczy przez Prodziekan ds. studenckich dr hab. Beatę Krasnodębską-Ostręgę, kierownik projektu POWR, w ramach którego realizowany jest UMC PL. Następnie zgodnie z tradycją akademicką został wygłoszony wykład inauguracyjny przez dr hab. Elżbietę Megiel, zatytułowany ,,Czy „plastik” może być przyjazny środowisku?”.
Celem uroczystości było umożliwienie spotkania uzdolnionych uczniów z całej Polski z naukowcami z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, którzy zadeklarowali chęć przyjęcia młodych stażystów do swoich projektów naukowych. Młodzi adepci nauki zostali wprowadzeni przez opiekunów w tematykę badań (przegląd literatury fachowej) oraz plan badań realizowanych w ramach staży naukowych. Tego samego dnia zespoły badawcze rozpoczęły pracę w projektach ze swoimi opiekunami.
Trzecia część projektu Uniwersytet Młodego Chemika obejmie realizowanie przez uczniów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych staży o charakterze naukowym w laboratoriach grup badawczych Wydziału Chemii UW. Oferta realizowanych projektów naukowych została stworzona na podstawie badań aktualnie prowadzonych na Wydziale Chemii UW. W jej skład wchodzi szeroki wybór zagadnień: od alternatywnych źródeł energii, biochemii, syntezy chemicznej, poprzez projekty związane ze spektroskopią i analizą strukturalną, aż do badań z zakresu chemii kwantowej.
III etap Uniwersytetu Młodego Chemika stworzy uczestnikom niepowtarzalną okazję do zapoznania się z charakterem pracy w ośrodku naukowym oraz umożliwi im dyskusję z aktywnymi zawodowo naukowcami. W III etapie weźmie udział 64 uczniów, którzy wykazali się wiedzą chemiczną w I etapie i zaangażowaniem w zajęcia laboratoryjne i językowe podczas II etapu. Młodzi badacze będą realizować projekty naukowe trwające po 48 godzin lekcyjnych w 2-osobowych grupach. Po zakończeniu badań i pracy nad uzyskanymi danymi młodzi adepci nauki przedstawią wyniki realizowanych przez siebie eksperymentów (laboratoryjnych i myślowych) podczas dwudniowego konwersatorium (UMC droga do nauki – mikro-konferencja naukowa) oraz otrzymają certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w stażach badawczych na Wydziale Chemii UW.
Dnia 17 października 2019 r. o godzinie 16.00 w Auli Wydziału Chemii UW, ul. Pasteura 1 odbędzie się wykład z ciekawej chemii dla uczniów szkół średnich dra Wiktora Lewandowskiego pt.: „Biomimika, czyli jak efektywnie naśladować naturę”.
Serdecznie zapraszamy!
09 października 2019
Studenci, doktoranci, pracownicy i absolwenci UW zainteresowani działalnością społeczną będą mogli poznać możliwości w tym zakresie podczas spotkania z przedstawicielami Uniwersyteckiego Centrum Wolontariatu. Odbędzie się ono 10 października na kampusie przy Krakowskim Przedmieściu.
Działające od 2013 r. Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu zajmuje się promowaniem oraz organizowaniem wolontariatu edukacyjnego, wielokulturowego i projektowego, dzięki którym wolontariusze dzielą się z innymi specjalistyczną wiedzą i rozwijają współpracę z otoczeniem uniwersytetu.
10 października jego przedstawiciele spotkają się z członkami społeczności akademickiej UW, by porozmawiać na temat możliwych form działania społecznego, rozwoju własnych kompetencji, realizacji pasji czy przekazywania wiedzy innym. UCW zapewnia m.in. szansę udziału w różnorodnych akcjach, prowadzenia projektów społecznych lub autorskich zajęć, zaangażowania w działania na rzecz wielokulturowości na UW.
Wśród atrakcji przygotowanych przez UCW znajdą się m.in.:
- nauka konstrukcji szarpaka dla psów w stylu „zero waste” i maty węchowej, które zostaną przekazane zwierzętom z Żółtych Boksów w Schronisku na Paluchu,
- niespodzianka przygotowana przez seniorki i seniorów ze Stowarzyszenia mali bracia Ubogich,
- rozmowy na temat działalności wolontariackiej na UW.
W akcji UCW będzie można wziąć udział 10 października od godz. 9.30 w namiocie rozstawionym przed dawną Biblioteką Uniwersytecką na kampusie przy Krakowskim Przedmieściu.
Więcej informacji na temat akcji można znaleźć tutaj>>
Źródło: www.uw.edu.pl
08 października 2019
W terminie 08-22.10.2019 r., w ramach projektu Visiting Professor Programme, Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych UW odwiedzi prof. Svetlana Rogacheva z Saratov Medical University „REAVIZ”.
Pani profesor będzie gościem grupy Biogeochemia, Ekologia i Ochrona Ekosystemów kierowanej przez dr hab. Małgorzatę Suską-Malawską, prof. UW.
Podczas pobytu, prof. Rogacheva wygłosi wykład pt. „Biosensors and chemical sensors of toxic compounds”.
Termin: 14 października br. (poniedziałek), o godz. 13.00, Aula B w CNBCh UW.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani konsultacjami, prosimy o kontakt z dr hab. Małgorzatą Suską-Malawską, prof. UW, e-mail: malma@biol.uw.edu.pl
Wykład
Szok kulturowy, problemy ze skutecznym komunikowaniem i ciekawość nowego środowiska to wybrane kwestie, z którymi spotykają się często zagraniczni studenci. Tym długoterminowym UW oferuje pomoc w adaptacji na uczelni i w nieznanym dotąd mieście. Na początku rozpoczętego niedawno roku akademickiego Welcome Point oferuje im warsztaty poświęcone komunikacji i multikulturowości. Odbędą się w dwóch terminach: 11-12 oraz 25-26 października.
Życie i studia w nieznanym kraju, mieście, a także na uczelni, w której stawia się dopiero pierwsze kroki, mogą wydawać się na początku trudne. Sytuację znacznie ułatwia zdobycie odpowiedniej wiedzy oraz nabycie przydatnych w nowym środowisku umiejętności. Umożliwia to m.in. Welcome Point UW poprzez organizację takich akcji jak Welcome Day, pomoc w rejestracji na zajęcia czy warsztaty z komunikacji i multikulturowości.
Te ostatnie adresowane są przede wszystkim do zagranicznych studentów długoterminowych, którzy chcą poprawić swoje komunikacyjne i społeczne kompetencje wobec takich sytuacji jak poznawanie nowych ludzi, prowadzenie efektywnej dyskusji, wyjaśnianie nieporozumień czy praca zespołowa w wielokulturowym środowisku.
Uczestnicy zajęć podejmą również debatę na temat szoku kulturowego i samego pojęcia kultury. Pojawią się też rozmowy o UW i jego strukturze.
Warsztaty odbędą się w dwóch terminach:
- 11-12 października – adresowane do długoterminowych studentów I roku na studiach I stopnia oraz uczestników Foundation Year;
- 25-26 października – adresowane do długoterminowych studentów II i III roku na studiach I stopnia, długoterminowych studentów na studiach II stopnia i jednolitych magisterskich.
Zajęcia odbędą się w BUW (ul. Dobra 56/66) od godz. 10.00 do 17.00.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Welcome Point.
Źródło: www.uw.edu.pl
W tym roku odbędzie się czwarta edycja nagrody dydaktycznej rektora UW przyznawanej indywidualnie nauczycielom akademickim za szczególne osiągnięcia na polu dydaktyki. W gronie kandydatów zgłoszonych do nagrody znajduje się 12 osób reprezentujących nauki humanistyczne, społeczne oraz ścisłe i przyrodnicze. Tekst o najlepszych dydaktykach można znaleźć w nowym numerze pisma „UW”.
Nagroda dydaktyczna rektora Uniwersytetu Warszawskiego przyznawana jest najlepszym nauczycielom akademickim za wybitne osiągnięcia dydaktyczne i wprowadzanie nowatorskich metod kształcenia. Co roku rektor przyznaje nagrodę w trzech dziedzinach: nauk humanistycznych, nauk społecznych oraz nauk ścisłych i przyrodniczych. Wyróżnienie ma charakter nagrody finansowej.
Z wnioskiem o przyznanie nagrody dla nauczyciela akademickiego może wystąpić dziekan lub kierownik jednostki organizacyjnej. Zgłoszenia są oceniane przez komisję, której przewodniczy prorektor ds. studentów i jakości kształcenia. W skład komisji wchodzą także m.in. przedstawiciele studentów i doktorantów.
W tej edycji w gronie zgłoszonych kandydatów znajduje się 12 osób z różnych wydziałów i jednostek UW. Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się tradycyjnie w listopadzie z okazji Święta Uniwersytetu Warszawskiego.
Dziedzina nauk humanistycznych
Prof. dr hab. Paweł Stępień, Wydział „Artes Liberales”: Prowadzi wykłady, konwersatoria i seminaria dla studentów dwóch kierunków: artes liberales i kulturoznawstwo – cywilizacja śródziemnomorska. W latach 2007-2016 prof. Stępień pełnił funkcję pełnomocnika rektora UW ds. jakości kształcenia. Od 2019 roku wchodzi w skład Zespołu Doradczego ds. Organizacji Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych. Jest kierownikiem eksperymentalnej, międzynarodowej specjalności Między Wschodem a Zachodem – historia kultury i myśli, prowadzonej na kierunku artes liberales. W pierwszym trymestrze roku akademickiego 2018/2019 wykładał jako profesor wizytujący na Uniwersytecie w Cambridge.
Dr Piotr Schollenberger, Wydział Filozofii i Socjologii, Instytut Filozofii: Jest promotorem prac dyplomowych wielu studentów, inicjatorem współpracy z takimi ośrodkami jak Akademia Sztuk Pięknych, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza czy Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Poza zajęciami w Instytucie Filozofii prowadzi wiele seminariów, spotkań dydaktycznych i konwersatoriów w ramach współpracy z innymi uczelniami i instytucjami. Wygłasza wykłady z zakresu etyki i filozofii sztuki, prowadzi warsztaty, spotkania z artystami.
Prof. dr hab. Małgorzata Tryuk, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Instytut Lingwistyki Stosowanej: Jej zainteresowania skupiają się wokół zagadnień związanych z przekładem, w tym szczególnie z kształceniem tłumaczy. Jest promotorem wielu prac magisterskich. W ramach Programu Indywidualizacji Kształcenia (PIK) zorganizowała dla studentów wykłady wybitnych translatoryków z wybranych uniwersytetów europejskich. Jako pierwsza w Polsce zajęła się organizacją lekcji wirtualnych z uniwersytetami i instytucjami europejskimi.
Dr Jan Rogala, Wydział Orientalistyczny, Zakład Turkologii i Ludów Azji Środkowej: Prowadzi zajęcia dydaktyczne związane z Azją Środkową, a w szczególności z Mongolią. Jest autorem nowatorskiego podręcznika do nauki współczesnego języka mongolskiego. Dr Rogala pełni funkcję kierownika Komisji Dydaktycznej Wydziału Orientalistycznego UW. W ramach tej komisji koordynował i aktywnie uczestniczył w pracach związanych z tworzeniem nowych programów dydaktycznych przyjętych do realizacji od roku akademickiego 2019/2020.
Prof. dr hab. Leszek Zasztowt, Wydział Orientalistyczny, Studium Europy Wschodniej: Jego zainteresowania naukowe obejmują dzieje Rosji carskiej, ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej w XX w., historię Polaków i polskości w Rosji, ZSRR i w Europie Środkowo-Wschodniej oraz na ziemiach polskich pod zaborami. Prof. Zasztowt jest wieloletnim wykładowcą na kierunku studia wschodnie na Wydziale Orientalistycznym. Jest także promotorem licznych prac magisterskich.
Dziedzina nauk społecznych
Dr hab. Agata Dziewulska, Centrum Europejskie: Jest zaangażowana w rozwijanie programów studiów i nowoczesnych form kształcenia. Ostatnim jej przedsięwzięciem są gry strategiczne. Jest autorką gry „Peace by Piece” związanej z kierunkami studiów realizowanymi w Centrum Europejskim. Przygotowany przez nią symulator stabilizacji państw pokonfliktowych (dofinansowany w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki z 2017 roku) stanowi innowacyjne narzędzie naukowo-dydaktyczne. Dr hab. Dziewulska przygotowuje zajęcia z użyciem symulatora i planuje rozwój tego projektu.
Dr Barbara Kwiatkowska–Tybulewicz, Wydział Pedagogiczny: Jest kierownikiem specjalności Edukacja artystyczna i medialna. Organizuje wymianę zagraniczną dla studentów tej specjalności, a także studenckie projekty edukacyjne w szkołach, galeriach czy teatrach. Dr Kwiatkowska-Tybulewicz jest także pionierką ogólnouniwersyteckich zajęć e-learningowych.
Dr Justyna Pokojska, Wydział Filozofii i Socjologii, Instytut Socjologii: Jej zajęcia łączą podstawy teoretyczne z prezentowaniem praktyki przygotowania i realizowania badań terenowych. Poza zajęciami obowiązkowymi organizuje też dla studentów wyjazdowe warsztaty badawcze. W ramach działalności w Digital Economy Lab UW dr Pokojska włącza studentów do realizowanych projektów. Na Wydziale Filozofii i Socjologii pełni funkcję pełnomocnika dziekana ds. praktyk zawodowych. We współpracy z Biurem Karier UW uczestniczyła w przygotowaniu nowego programu Aplikacyjnych prac dyplomowych.
Dr Katarzyna Wojnar, Instytut Ameryk i Europy: Część prowadzonych przez nią zajęć odbywa się w formie warsztatów obserwacji uczestniczącej w instytucjach miejskich czy organizacjach pozarządowych. Studenci, w ramach zajęć oraz projektów badawczych prowadzonych przez dr Wojnar, mieli możliwość zaprezentowania wyników swoich prac przed urzędnikami i przedstawicielami instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie polityk i programów publicznych. Dr Wojnar aktywnie uczestniczy w projektach międzynarodowej organizacji UNICA – Network of Universities from the Capitals of Europe.
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych
Dr Anna Bąkowska, Wydział Geologii: Specjalizuje się w metodyce badań nad określeniem właściwości fizyczno-mechanicznych gruntów w warunkach obciążeń dynamicznych. Umiejętności dydaktyczne doskonaliła na kursach: Tutoring akademicki I stopnia oraz Praktyki Tutoringu Collegium Wratislaviense – Szkoła Tutorów II stopnia. Dr Anna Bąkowska prowadzi zajęcia nie tylko dla studentów Wydziału Geologii, ale także Wydziału Fizyki. Jest promotorem wielu prac licencjackich i magisterskich.
Dr hab. Andrzej Dragan, Wydział Fizyki: Specjalizuje się w relatywistycznej informacji kwantowej. Na Uniwersytecie w Nottingham prowadził badania związane z tą tematyką. Kontynuuje je na Uniwersytecie Warszawskim, aktywnie włączając w nie studentów. Efektem prowadzonych badań są liczne publikacje, których współautorami są studenci. Prowadzi na Wydziale Fizyki autorskie wykłady z zakresu szczególnej teorii względności oraz mechaniki kwantowej. Dr hab. Andrzej Dragan kieruje studiami indywidualnymi adresowanymi do wybitnie zdolnych studentów oraz koordynuje prace nad stworzeniem nowej koncepcji tych studiów. Jest także znanym popularyzatorem nauki.
Dr Krzysztof Ziach, Wydział Chemii: Jest zaangażowany w różne formy unowocześniania i uatrakcyjniania metod nauczania chemii organicznej. Jest jednym z inicjatorów zastosowania na zajęciach dla wszystkich studentów zestawu indywidualnych modeli molekularnych, co ułatwia zrozumienie trójwymiarowej struktury cząsteczek organicznych. Dzięki jego zaangażowaniu uruchomiono na Wydziale Chemii nowoczesne stałomagnesowe spektrum NMR. Dr Ziach współtworzył infrastrukturę wokół spektrum, w szczególności system bezpiecznego zapisu danych na serwerach i możliwości dalszej ich obróbki na komputerach w salach studenckich.
Źródło: www.uw.edu.pl
07 października 2019
Studenci i doktoranci, którzy chcieliby semestr letni roku akademickiego 2019/2020 spędzić na uczelni zagranicznej, mogą starać się o stypendium w ramach programu Erasmus+. Trwa trzecia tura kwalifikacji, a na łamach najnowszego numeru pisma uczelni „UW” można znaleźć relacje studentów, którzy wzięli udział w wymianie.
Oferta stypendialna dotyczy wyjazdów na studia częściowe. Na chętnych czekają miejsca na uniwersytetach w 28 krajach (Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Macedonia Północna, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Turcja, Węgry, Włochy). Stypendyści będą otrzymywać stypendium w wysokości od 400 do 500 euro miesięcznie (w zależności od kraju, do którego wyjadą). Oferta skierowana jest do osób, które ukończyły co najmniej I rok studiów pierwszego stopnia. Przy kwalifikacji pod uwagę brana jest średnia ocen w poprzednim roku akademickim oraz znajomość języka obcego.
Ostateczny termin składania dokumentów w ramach trzeciej tury kwalifikacji mija 15 października. Szczegółowych informacji na temat warunków uczestnictwa i wymaganych dokumentów udziela Biuro Współpracy z Zagranicą UW (p. Monika Satała, e-mail: monika.satala(at)adm.uw.edu.pl).
>> bwz.uw.edu.pl
Erasmusowe refleksje w piśmie „UW”
– Bardzo chciałam się przekonać, jak to jest studiować za granicą. Taki wyjazd wszechstronnie rozwija – uczy zaradności, samodzielności, otwartości na różnorodność, podnosi kompetencje językowe oraz społeczne. Sprawia, że student czuje się nie tylko Polakiem, ale także Europejczykiem – mówi Edyta Zbąska, studentka psychologii na UW, która odbyła studia częściowe w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Wypowiedzi innych uczestników studiów częściowych w ramach programu Erasmus+ można znaleźć na łamach najnowszego numeru pisma uczelni „UW”
Źródło: www.uw.edu.pl