Spotkanie informacyjne 4EU+
21 listopada 20195 grudnia w dawnej Bibliotece Uniwersyteckiej odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące działań zaplanowanych dla Uniwersytetu Warszawskiego w ramach Sojuszu 4EU+ oraz projektu „Uniwersytety Europejskie” finansowanego przez program Erasmus+. Mogą wziąć w nim udział wszyscy członkowie społeczności UW.
4EU+ to sojusz sześciu europejskich uczelni badawczych: Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Karola, Uniwersytetu w Heidelbergu, Uniwersytetu Kopenhaskiego, Uniwersytetu Sorbońskiego i Uniwersytetu Mediolańskiego. Razem uczelnie chcą wspólnie prowadzić badania i kształcić studentów, tworzyć inicjatywy związane z innowacyjnością, transferem technologii i społeczną odpowiedzialnością uczelni.
W czerwcu Komisja Europejska przyznała sojuszowi grant w pilotażowym konkursie „European Universities” finansowanym z programu Erasmus+. Więcej informacji >> Inauguracja wybranych w jego ramach projektów odbyła się 7 listopada w Brukseli.
Do udziału w spotkaniu informacyjnym dotyczącym sojuszu zapraszani są:
- studenci i doktoranci, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej na temat inicjatyw edukacyjnych 4EU+,
- pracownicy UW, którzy chcieliby rozwijać swoje zainteresowania dydaktyczne i badawcze oraz kompetencje zawodowe we współpracy z pozostałymi pięcioma uczelniami Sojuszu 4EU+.
Wydarzenie odbędzie się w czwartek 5 grudnia w godzinach od 09:00 do 11:30 w auli dawnej Biblioteki Uniwersyteckiej.
Rejestracja na spotkanie:
Źródło: www.uw.edu.pl
Wystawa multimedialna – „Poza tym, co widzialne…” 20.11.2019
19 listopada 2019Prosta droga do helikalnych nanomateriałów
Zespół w składzie Maciej Bagiński, Martyna Tupikowska, dr Guille Gonzalez-Rubio, dr Michał Wójcik oraz dr hab. Wiktor Lewandowski, opracował na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego nową metodę tworzenia nanomateriałów helikalnych. Wyniki pracy zostały opisane w prestiżowym czasopiśmie naukowym Advanced Materials. Badania przeprowadzono w ramach grantu FIRST TEAM Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Ze względu na wyjątkową stabilność strukturalną i „naturalną” chiralność helisa jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych motywów geometrycznych występujących w przyrodzie i źródłem inspiracji naukowych, artystycznych i architektonicznych. Prawdziwy ‘boom’ badań nad układami helikalnymi rozpoczął się w 1953 roku kiedy Francis Crick z James Watson i Maurice Wilkins określili strukturę podwójnej helisy DNA. Zainteresowanie strukturą, funkcjonalnością i możliwością ‘programowania’ DNA jest od tego czasu niezwykle silne, także w nanotechnologii. Na przykład DNA jest stosowane do wymuszania samoorganizacji nanocząstek w celu zbudowanie biosensorów czy optycznie funkcjonalnych układów. Niemniej jednak, naśladowanie dynamizmu i zdolności adaptacyjnych struktur biologicznych, które dzięki ciągłej interakcji z otoczeniem funkcjonują poza stanem równowagi, było do tej pory dużym wyzwaniem. W naszych badaniach rozwiązaliśmy ten problem i opracowaliśmy metodę uzyskiwania przełączalnych nanomateriałów o strukturze podwójnej helisy. Udało się to dzięki połączeniu matrycy ciekłokrystalicznej z nanocząstkami, które są do niej chemicznie dopasowane. Obecność matrycy ciekłokrystalicznej powoduje, iż układ można swobodnie topić i krystalizować, analogicznie do większości substancji organicznych. Wyjątkowość tej mieszaniny polega na tym, że w obecności chemicznie dopasowanych nanocząstek, podczas ochładzania następuje niespotykany, kontrolowany przez nas proces krystalizacji, w wyniku której materiał spontanicznie tworzy helikalne nanowłókna udekorowane nanocząstkami. Naszym głównym osiągnięciem było z jednej strony wykazanie jak zapewnić chemiczną kompatybilność między matrycą a nanocząstkami, a z drugiej odkrycie i zbadanie procesu krystalizacji. Wykazaliśmy, że dopiero obecność obu składników w mieszaninie pozwala efektywnie tworzyć struktury helikalne. Można zatem powiedzieć, że nasza mieszanina wykazuje właściwości synergiczne, czyli wychodzące daleko poza prostą sumę cech składników ją tworzących.
Z aplikacyjnego punktu widzenia istotne jest to, że uzyskany materiał ma wiele właściwości podobnych do układów naturalnych – wyróżnia się hierarchiczną, kompozytową budową, możliwością aktywnej kontroli struktury czy lokalną chiralnością. Dodatkowo, opracowana przez nas technika jest relatywnie łatwa do przeskalowania, co rozwiązuje często występujący w nanotechnologii problem skalowalności wytwarzanych materiałów. Dla heliakalnych nanomateriałów zawierających metale przewiduje się zastosowania w przyszłych technologiach optoelektronicznych opartych na zjawisku chiralności optycznej. Od naszych rozwiązań do aplikacji jeszcze długa droga, niemniej docenienie uzyskanych wyników przez zespół redakcyjny czasopisma Advanced Materials może świadczyć o wysokim potencjale naszych materiałów. Obecnie pracujemy nad określeniem właściwości optycznych uzyskiwanych układów oraz poszerzeniem spektrum elementów budulcowych (ciekłych kryształów i nanocząstek), które można w tej technologii wykorzystywać.
Publikacja: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/adma.201904581
Na zdjęciu od lewej: lic Martyna Tupikowska, dr hab. Wiktor Lewandowski i dr Michał Wójcik. Dwóch pozostałych Autorów nie znalazło się na zdjęciu, ponieważ przebywają oni obecnie na stażach zagranicznych (Maciej Bagiński w Hiszpanii, Guillermo González‐Rubio w Niemczech).
Laureaci konkursów NCN 17 edycji OPUS i PRELUDIUM
18 listopada 2019Naukowcy z Wydziału Chemii otrzymali dofinansowanie na badania od Narodowego Centrum Nauki w konkursach OPUS i PRELUDIUM 17 edycji ogłoszonych 15 marca 2019 r.
Laureatami konkursu OPUS 17 zostali:
- dr Mateusz Kurciński, projekt pt.: „Opracowanie nowej metody dokowania białko-białko w oparciu o giętkie dokowanie krótkich fragmentów peptydowych.”, kwota finansowania:: 1 461 900 PLN
- prof. dr hab. Aleksandra Misicka-Kęsik, projekt pt.: „Radioizotopowo znakowane peptydomimetyczne inhibitory kompleksu VEGF/NRP-1 do obrazowania patologicznej angiogenezy związanej z wczesnymi stadiami formowania się nowotworów złośliwych”, kwota finansowania: 1 777 880 PLN
- prof. dr hab. Robert Tadeusz Koncki, projekt pt.: „Bioanalityczny wgląd w życie populacji bakteryjnych – alternatywne podejście do monitorowania wzrostu mikrobiologicznego”, kwota finansowania: 1 240 800 PLN
- prof. dr hab. inż. Karol Lesław Grela, projekt pt.: „Niemożliwe staje się możliwe: makrocyklizacja nieuprzywilejowanych dienów w wysokim stężeniu przez metatezę z zamknięciem pierścienia”, kwota finansowania: 1 896 500 PLN
- dr inż. Radosław Janusz Kamiński, projekt pt.: „THIO-SWITCH: w poszukiwaniu nowych fotoaktywnych materiałów przełączalnych – badania kompleksów metali przejściowych, zawierających aktywny fragment ditienyloetenowy, za pomocą zaawansowanych metod fotokrystalograficznych i spektroskopowych”, kwota finansowania: 1 999 880 PLN
- dr Jan Grzegorz Stanek, projekt pt.: „Nowe metody Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR) w fazie stałej z ultraszybkim wirowaniem pod kątem magicznym i detekcją protonową dla biologii strukturalnej symetrycznych kompleksów białkowych dużych rozmiarów”, kwota finansowania: 999 788 PLN
- prof. dr hab. Magdalena Zofia Skompska, projekt pt.: „Fotokatalizatory o schemacie-Z fotoaktywne w świetle widzialnym”, kwota finansowania: 1 358 500 PLN
- prof. dr hab. Krzysztof Woźniak, projekt pt.: „Przejścia fazowe w minerałach indukowane ciśnieniem i badane za pomocą eksperymentalnych rozkładów gęstości elektronowej – studium wykonalności”, kwota finansowania: 2 543 200 PLN.
Laureatami konkursu PRELUDIUM 17 zostali:
- mgr Katarzyna Beata Jakubowska, projekt pt.: „Poprawki wibracyjne do stałych sprzężenia spinowo-spinowego w ujęciu relatywistycznym”, kwota finansowania: 128 800 PLN
- mgr Piotr Michał Szustakiewicz, projekt pt.: „Samoorganizacja w akcji: układy nanocząstek złota o spiralnej strukturze i sterowalnych właściwościach plazmonicznych”, kwota finansowania: 70 000 PLN.
Serdecznie gratulujemy!
Wykład PTChem 21.11.2019
W imieniu zarządu Oddziału Warszawskiego PTChem pragniemy serdecznie zaprosić na wykład pt. „Tryumf wiedzy i intuicji, czyli o ewolucji systemów klasyfikacji pierwiastków chemicznych”, który wygłosi Prof. Marek Orlik.
Wykład odbędzie się w najbliższy czwartek 21go listopada 2019 r. o godz. 18:00, w Gmachu Technologii Chemicznej PW, Aula Czochralskiego, ul Koszykowa 75.
Spotkania dla społeczności UW
15 listopada 201926 listopada oraz 3 i 10 grudnia odbędą się spotkania dotyczące zmian w organizacji kształcenia oraz w sprawach kadrowych wynikających z nowego Statutu Uniwersytetu Warszawskiego. Pierwsze spotkanie dotyczące kwestii dydaktycznych odbyło się 13 listopada – jego zapis dostępny jest na kanale YouTube.
Wraz z nowym rokiem akademickim wszedł w życie Statut Uniwersytetu Warszawskiego uchwalony w czerwcu tego roku przez Senat naszej uczelni. Zmianie uległy również inne ważne dokumenty, m.in. Regulamin studiów, Regulamin organizacyjny oraz Regulamin pracy. W najbliższych tygodniach powstaną też nowe regulaminy jednostek oraz Regulamin wynagradzania. Zmiany, które wynikają z nowych wersji uniwersyteckich dokumentów, dotyczą m.in. dwóch bardzo ważnych z punktu widzenia każdego nauczyciela akademickiego tematów – organizacji kształcenia oraz spraw kadrowych. Wypracowane rozwiązania otwierają przed pracownikami nowe możliwości, pozwalające w sposób bardziej elastyczny planować ścieżkę swojej kariery. Chcielibyśmy Państwu opowiedzieć o tym, jak wprowadzone zmiany będą przekładać się na warunki rozwoju poszczególnych pracowników, jednostek organizacyjnych oraz całej naszej uczelni. Dlatego w imieniu zespołu rektorskiego chciałbym Państwa zaprosić na spotkania, podczas których omówione zostaną kluczowe zagadnienia związane ze zmianami wprowadzonymi w tych dwóch dziedzinach – Marcin Pałys, rektor UW
Zapisy na spotkania 26 listopada, 3 i 10 grudnia
- 26 listopada, godz. 15-18 na kampusie na Ochocie (Aula Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych UW, ul. Żwirki i Wigury 101) – link do rejestracji
Podczas spotkania poruszone zostaną kwestie dotyczące organizacji kształcenia, w tym: dydaktycznej ścieżki kariery dla nauczycieli akademickich, rozliczania pensum, oceny dydaktyki w ramach oceny pracowniczej, zamawiania i oferowania zajęć dydaktycznych, a także nowych ciał – Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia oraz rad dydaktycznych.
- 3 grudnia, godz. 15-18 na kampusie na Ochocie (Aula Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych UW, ul. Żwirki i Wigury 101) – spotkanie dotyczące spraw kadrowych – link do rejestracji
- 10 grudnia, godz. 15-18 na kampusie przy Krakowskim Przedmieściu (dawna Biblioteka Uniwersytecka, aula, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28) – spotkanie dotyczące spraw kadrowych – link do rejestracji
Zachęcamy do przesyłania na adres pytania.spotkania@uw.edu.pl zagadnień związanych z organizacją kształcenia oraz sprawami kadrowymi, które wymagają z Państwa punktu widzenia szczegółowych wyjaśnień. Tematy te zostaną uwzględnione w trakcie spotkań. Będzie również możliwość zadawania pytań na sali.
Nagranie spotkania 13 listopada dotyczącego organizacji kształcenia
Źródło: www.uw.edu.pl
Seminarium Naukowe-Narodowy Instytut Leków 21.11.2019
W imieniu Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych NIL, dr hab. Arkadiusza Szterka, prof. NIL, serdecznie zapraszamy na seminarium naukowe, które odbędzie się w najbliższy czwartek, dnia 21 listopada br. o godz. 10:00, w siedzibie Instytutu przy ul. Chełmskiej 30/34 w Warszawie, w sali konferencyjnej na III piętrze (pok. 364).
Seminarium pt.: „Regionalne epidemie szpitalne Enterobacter cloacae complex NDM-1 w tle endemii Klebsiella pneumoniae NDM-1 w Polsce” wygłosi: dr Radosław Izdebski, reprezentujący Zakład Mikrobiologii Molekularnej Narodowego Instytutu Leków.
Święto UW na Wydziale Chemii 2019 [RELACJA]
14 listopada 2019 roku (czwartek) w Sali Starej Biblioteki Wydziału Chemii odbyła się uroczystość z okazji
Święta Uniwersytetu Warszawskiego.
W trakcie uroczystości odbyło się wręczenie Medali Honorowych Wydziału Chemii UW oraz dyplomów dla Pracowników Wydziału.
Po części oficjalnej odbył się symboliczny poczęstunek.
Medale Honorowe Wydziału Chemii UW otrzymali:
- prof. dr hab. Bogumił Jeziorski
- prof. dr hab. Jacek Lipkowski
- prof. dr hab. Marek Trojanowicz
- dr Zbigniew Wielogórski
Nagrody naukowe:
- Nagroda naukowa im. Wojciecha Świętosławskiego (nagroda Rektora I stopnia) – prof. dr hab. Aleksandra Misicka-Kęsik
- Nagroda im. Wiktora Kemuli (nagroda Rektora II stopnia) – dr Michał Przybytek
- Nagroda im. Kołosa za wyróżniony doktorat (nagroda Rektora II stopnia) – dr Michał Lesiuk
- Nagroda naukowa I stopnia (nagroda Rektora II stopnia) – prof. dr hab. Wojciech Dzwolak
- Nagroda naukowa II stopnia (nagroda Rektora III stopnia)
- dr Piotr Kwiatkowski
- dr Marcin Strawski
- dr hab. Barbara Wagner
- Nagroda naukowa II stopnia (zespołowa nagroda Rektora) – dr hab. Katarzyna Jarzembska i dr Radosław Kamiński
- Nagroda naukowa im. Antoniego Grabowskiego dla doktoranta – mgr Paweł Dąbrowski-Tumański
- Nagroda naukowa im. Antoniego Grabowskiego dla pracownika – dr Joanna Juhaniewicz-Dębińska
Nagrody dydaktyczne:
- Nagroda dydaktyczna im. Arkadiusza Piekary (nagroda Rektora I stopnia) – prof. dr hab. Magdalena Skompska
- Nagroda dydaktyczna I stopnia (nagroda Rektora II stopnia) – dr hab. Andrzej Sikorski
- Nagroda dydaktyczna II stopnia (nagroda Rektora III stopnia)
- dr Elżbieta Winnicka
- dr Ewa Witkowska
- dr Krzysztof Ziach
- dr Michał Dobrowolski
- dr Anna Ruszczyńska
- Nagroda dydaktyczna II stopnia (zespołowa nagroda Rektora) – dr Joanna Wolska i dr Anna Zawadzka
Nagrody specjalne/organizacyjne:
- Nagroda organizacyjna (nagroda Rektora I stopnia) – prof. dr hab. Zbigniew Stojek
- Nagroda organizacyjna (nagroda Rektora II stopnia) – prof. dr hab. Andrzej Czerwiński
- Nagroda organizacyjna (zespołowa nagroda Rektora)
- prof. dr hab. Renata Bilewicz
- prof. dr hab. Ewa Bulska
- prof. dr hab. Grzegorz Chałasiński
- prof. dr hab. Zbigniew Czarnocki
- prof. dr hab. Karol Grela
- prof. dr hab. Bogumił Jeziorski
- prof. dr hab. Wiktor Koźmiński
- prof. dr hab. Paweł Krysiński
- prof. dr hab. Paweł Kulesza
- prof. dr hab. Robert Moszyński
- prof. dr hab. Krzysztof Woźniak
oraz nagrody z okazji Święta Uniwersytetu Warszawskiego dla pracowników administracyjnych, pracowników inżynieryjno-technicznych i pracowników obsługi.
Serdecznie gratulujemy!
Kawiarnia Naukowa „O twórczości Olgi Tokarczuk” 18.10.2019
13 listopada 2019Akademia Liderów
12 listopada 2019Akademia Liderów to nowy program rozwoju kompetencji skierowany do pracowników administracji UW. Jest przeznaczony dla osób, które na uczelni kierują biurami, jednostkami, sekcjami lub mogą pełnić taką rolę w przyszłości. Warsztaty rozpoczną się na wiosnę 2020 roku. Obecnie trwają prace nad programem AL. W listopadzie odbędą się trzy spotkania, w trakcie których wybrane zostaną zagadnienia do omówienia podczas wiosennych szkoleń. Każdy pracownik może również wypełnić ankietę online.
Na wiosnę rozpocznie się pierwsza tura warsztatów w ramach akademii, druga planowana jest na jesieni 2020 roku. O wskazanie osób, które mogłyby zostać objęte programem, zostali poproszeni rektorzy, dziekani, zespół kanclerski, dyrektorzy i kierownicy jednostek. Przełożeni mogą zgłosić do akademii swoich pracowników, a także sami zapisać się na warsztaty.
Każdy uczestnik weźmie udział w 6 dwudniowych szkoleniach, które dotyczyć będą m.in. planowania pracy zespołu, podziału zadań, wspierania rozwoju pracowników, motywowania ich i oceniania, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i rozwiązywania konfliktów, wprowadzania zmian, dobrej komunikacji.
Szczegółowy program akademii powstaje w drodze konsultacji. Jego ostateczny kształt będzie znany w styczniu i wtedy też rozpoczną się zapisy na konkretne zajęcia. 14, 15 oraz 21 listopada odbędą się spotkania, na które zostały zaproszone osoby pełniące na uczelni rolę liderów różnego szczebla, w tym rektorzy i dziekani, ale też przyszli uczestnicy akademii. Będą dyskutować o tym, jakie zagadnienia uznają za najważniejsze oraz jakie kompetencje za najbardziej pożądane.
Każdy pracownik UW może wziąć udział w internetowej ankiecie i ocenić, które z zaproponowanych tematów są jego zdaniem najistotniejsze.
Warsztaty w trakcie Akademii Liderów będą prowadzone przez nauczycieli akademickich, którzy jednocześnie pracują jako trenerzy.
Akademia Liderów organizowana jest przez sekcję Biura Spraw Pracowniczych zajmującą się szkoleniami dla różnych grup pracowników. Oferta szkoleń dostępna jest na stronie www.szkolenia-rozwoj.uw.edu.pl.
Źródło: www.uw.edu.pl