Do 24 kwietnia jednostki dydaktyczne UW mogą zgłaszać kandydatki i kandydatów na wykładowców wizytujących w roku akademickim 2020/2021. W ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, w trzech turach konkursu, zatrudnionych zostanie co najmniej 33 naukowców z zagranicy.
Do zgłaszania kandydatur uprawnione są jednostki dydaktyczne Uniwersytetu Warszawskiego, które mogą zaproponować dowolną liczbę osób. Nazwiska wykładowców wizytujących poznamy 30 maja. Zagraniczni goście będą zatrudniani na UW na okres od 2 do 5 miesięcy.
Komisja konkursowa będzie brała pod uwagę kandydatury osób nieposiadających obywatelstwa polskiego lub posiadających obywatelstwo polskie, ale co najmniej od 3 lat zatrudnionych na zagranicznej uczelni lub w zagranicznej instytucji badawczej.
Zatrudnienie naukowców z zagranicy ma na celu m.in.: intensyfikację międzynarodowego transferu wiedzy naukowej, poszerzenie oferty dydaktycznej o nową tematykę i specjalności, doskonalenie umiejętności językowych studentów.
Regulamin konkursu, formularze aplikacyjne i szczegółowe informacje są dostępne na stronie ZIP.
Ruszyły zapisy do projektu Ambasadorowie UW 2020. To akcja skierowana do studentów Uniwersytetu Warszawskiego, którzy chcieliby promować UW w szkołach średnich, które sami skończyli. Ambasadorzy przejdą szkolenie zakończone otrzymaniem certyfikatu, mogą też liczyć na upominki związane z akcją i zwrot kosztów przejazdu do szkół.
Ambasadorzy i ambasadorki UW odwiedzają swoje licea lub technika i zachęcają uczniów do wybrania Uniwersytetu Warszawskiego jako przyszłego miejsca studiowania. Ambasadorowie będą opowiadać m.in. o kołach naukowych funkcjonujących na UW, kluczowych cechach i strukturze uczelni. Odbiorcami projektu będą przede wszystkim uczniowie klas pierwszych i drugich.
Zapisy trwają od 28 lutego do 8 marca, jednocześnie w tym czasie są już prowadzone wstępne rozmowy kwalifikacyjne. Pierwsze wizyty w szkołach średnich odbędą się kwietniu.
Organizatorem akcji jest Zarząd Samorządu Studentów UW. Kandydatki i kandydaci na ambasadorów mogą zgłaszać się poprzez formularz, dostępny wraz z innymi informacjami na stronie akcji na Facebooku.
W ramach XVI edycji konkursu Funduszu Innowacji Dydaktycznych finansowanych będzie 15 projektów kształceniowych z różnych dziedzin wiedzy. FID pomaga uatrakcyjnić ofertę dydaktyczną UW oraz integrować środowisko akademickie na poziomie dyscyplin i krajów. W tym roku przeznaczono na ten cel łącznie 1 mln zł.
Fundusz Innowacji Dydaktycznych UW został utworzony w 2004 roku. Środki funduszu służą przygotowaniu i wdrożeniu nowatorskich projektów dydaktycznych, szczególnie tych, które wspierają współpracę interdyscyplinarną i umiędzynarodowienie studiów.
Najwyższe finansowanie, przekraczające 100 tys. zł, przyznano projektom:
„Wysokosprawna chromatografia cieczowa jako nowoczesna metoda rozdzielania i oznaczania związków bioaktywnych” – 111,6 tys. zł, wniosek złożony przez Wydział Chemii;
„Biotechnologia roślin” – 111,3 tys. zł, wniosek złożony przez Wydział Biologii;
„Spektroskopia Mossbauera – nowe ćwiczenie laboratoryjne” – 108 tys. zł, wniosek złożony przez Wydział Fizyki.
Finansowanie otrzymają też projekty dotyczące zajęć z zoologii, degradacji i biodegradacji tworzyw sztucznych, analizy struktury związków organicznych, zastosowania woltamperometrii inwersyjnej w chemii i biologii, mechaniki płynów, metod badania komunikacji cyfrowej i danych cyfrowych, technik multimedialnych, edycji i redakcji tekstu słownego i nutowego, programowania czy matematyki użytkowej.
Komisja konkursowa rozpatrzyła wnioski 25 lutego.
Wnioski zgłoszone z Wydziału Chemii:
„Woltamperometria inwersyjna (stripingowa) jako uniwersalna i precyzyjna metoda o szerokim zastosowaniu w analizie (bio)chemicznej, środowiskowej, klinicznej i farmaceutycznej” — Wydział Chemii.
Wniosek dofinansowany na kwotę: 91 281 PLN.
Autor: dr Barbara Kowalewska.
„Chromatografia wykluczania SEC jako narzędzie w analizie stopnia (bio)degradacji tworzyw sztucznych (nowe ćwiczenia laboratoryjne z technologii chemicznej, biotechnologii, technologii ochrony środowiska i utylizacji odpadów)” — Wydział Chemii.
Wniosek dofinansowany na kwotę: 81 000 PLN.
Autor: dr hab. Elżbieta Megiel.
„Wysokosprawna chromatografia cieczowa jako nowoczesna metoda rozdzielania i oznaczania związków bioaktywnych” — Wydział Chemii.
Wniosek dofinansowany na kwotę: 111 622 PLN.
Autor: dr hab. Magdalena Biesaga.
„Wykorzystanie spektrometru IR w procesie samodzielnej analizy struktury związków organicznych przez studentów – wykrywanie obecności grup funkcyjnych” — Wydział Chemii.
Wniosek dofinansowany na kwotę: 90 000 PLN.
Autor: dr Monika Góra.
2 marca ruszyła rejestracja na część zajęć organizowanych w ramach Dnia Odkrywców Kampusu Ochota. Wszyscy zainteresowani naukami matematyczno-przyrodniczymi będą mogli odwiedzić budynki uniwersyteckie na Ochocie oraz wziąć udział w ciekawych warsztatach, wykładach i pokazach popularnonaukowych. Wydarzenie odbędzie się 14 marca.
DOKO to wyjątkowy dzień dla miłośników zagadnień matematyczno-przyrodniczych. Uczestnicy wydarzenia będą mogli obejrzeć kampus na Ochocie „od kuchni”, wziąć udział w zajęciach z poszczególnych dziedzin nauk ścisłych oraz odwiedzić stoiska informacyjne wydziałów i innych jednostek. Na uczestników czekają również atrakcje specjalne, takie jak m.in. quiz naukowy, pokoje odkrywców oraz panel interdyscyplinarny „Co piszczy na Ochocie?”.
Wydarzenie odbędzie się 14 marca na Wydziale Fizyki UW przy ul. Pasteura 5, w godz. 11.00-17.00. Tematem przewodnim tegorocznej edycji DOKO jest liczba Pi.
2 marca rozpoczęła się rejestracja na zajęcia organizowane w grupach powyżej 5 osób. Rozpoczęcie rejestracji na pozostałe zajęcia w ramach DOKO planowane jest 9 marca. Zapisy oraz wszystkie szczegóły dostępne są na stronie: doko.mimuw.edu.pl. Aktualności znajdują się również pod adresem: facebook.com/DOKOUW.
Dzień Odkrywców Kampusu Ochota Uniwersytetu Warszawskiego jest wspólnym przedsięwzięciem Wydziałów: Biologii, Chemii, Fizyki, Geologii, Matematyki, Informatyki i Mechaniki i jednostek współpracujących: CeNT, ŚLCJ, CNBCh, Inkubatora UW, Kolegium MISMaP i MSOŚ.
Ramowy program dnia:
11:00 – 12:00 – panel interdyscyplinarny „Co piszczy na Ochocie?”,
12:15 – 13:00 – quiz ‘’Mistrz mowy naukowej’’,
12:15 – 17:00 – wykłady popularnonaukowe, warsztaty w laboratoriach, pokazy naukowe, stoiska jednostek naukowych.
3 marca odbędzie się pierwsze posiedzenie Kolegium Elektorów UW. W wyniku głosowania indykacyjnego wyłonieni zostaną kandydaci na rektora. O tym, kto będzie kierował uczelnią do 2024 roku dowiemy się 22 kwietnia.
Kolegium Elektorów to, obok Rady Uczelni, jeden z organów upoważnionych do wskazania kandydatów na rektora UW. Zgodnie z uchwałą Uczelnianej Komisji Wyborczej liczy 389 członków. W jego skład wchodzą przedstawiciele wszystkich grup społeczności Uniwersytetu: nauczycieli akademickich oraz pracowników nieakademickich (łącznie 311 osób), studentów (73 osoby) i doktorantów (5 osób).
Pierwsze posiedzenie Kolegium Elektorów UW odbędzie się 3 marca. W głosowaniu indykacyjnym zostaną wyłonieni kandydaci na rektora uczelni. Każdy z elektorów może wpisać na karcie do głosowania nazwiska maksymalnie dwóch kandydatów.
By móc oficjalnie zostać kandydatem na rektora i brać udział w zasadniczym głosowaniu, 3 marca trzeba uzyskać minimum 10% głosów elektorskich. Osoby, które przekroczą ten próg, muszą złożyć pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie i objęcie stanowiska rektora, gdyby zostały wybrane i pozytywnie zaopiniowane przez Senat uczelni.
Wybór rektora
Drugim z organów upoważnionych do wskazywania kandydatów na rektora UW jest Rada Uczelni. Zgodnie ze Statutem UW, uchwalonym 26 czerwca 2019 roku, wskazuje ona dwóch kandydatów, którzy podlegają zaopiniowaniu przez Senat. Rada Uczelni ma czas do 11 marca na zgłoszenie Senatowi swoich kandydatów na rektora.
Posiedzenie Senatu w sprawie opiniowania kandydatów na rektora odbędzie się 18 marca. 30 marca z inicjatywy Uczelnianej Komisji Wyborczej zostanie zorganizowane spotkanie przedwyborcze z kandydatami na rektora. W debacie będzie mógł wziąć udział każdy członek społeczności akademickiej UW.
Głosowanie zasadnicze na rektora UW w kadencji 2020-2024 odbędzie się 22 kwietnia.
Rektorem UW może zostać osoba spełniająca warunki określone w art. 24. ust. 1. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, mająca co najmniej stopień doktora habilitowanego i zatrudniona na Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy na stanowisku profesora lub profesora uczelni.
Szczegółowy tryb dokonywania wyboru i powoływania rektora UW określa Ordynacja Wyborcza UW stanowiąca załącznik do Statutu UW z czerwca 2019 roku >>
Aktualne informacje, odniesienia do aktów prawnych, zasady wyboru rektora i członków Senatu UW w kadencji 2020-2024, jak również listę osób, które wyraziły zainteresowanie kandydowaniem na rektora UW znaleźć można w zakładce „Wybory 2020” na stronie UW >>
5 maja rozpocznie się rejestracja na zajęcia Uniwersytetu Otwartego UW, oferowane w trzecim trymestrze roku akademickiego 2019/2020. Wśród 243 kursów są 64 nowości. Oferta UO obejmuje zajęcia z sześciu obszarów tematycznych: 1) kultury i idee, 2) języki świata, 3) człowiek i społeczeństwo, 4) prawo, biznes i IT, 5) nauka i środowisko, 6) rekreacja i hobby.
Do zupełnie nowych propozycji należą: „Kurs pięknego pisania, czyli kaligrafia dla początkujących”, „Biomimikra w architekturze – czego możemy nauczyć się od natury?”, „Jak samemu robić filmy do Internetu?”, „Balkan Express. Intensywny kurs języka serbskiego z elementami kultury”, „Ninasema Kiswahili – czyli język suahili od podstaw (poziom A1)”.
Kontynuowany będzie cykl wykładów „Ucz się od najlepszych”, czyli zajęcia prowadzone każdorazowo przez innego eksperta z danej dziedziny wiedzy. W tym trymestrze Uniwersytet Otwarty proponuje dwa takie kursy: „Bestiariusz UOUW, uniwersyteckie spotkania ze zwierzętami” oraz „Być szczęśliwym i nie dać się zwariować”. Pierwszy z nich przybliży tajniki życia zwierząt, a drugi dotyczy zagadnień z zakresu psychologii pozytywnej.
Oferta jest skierowana do osób od 16 roku życia. Opłaty za kursy 30-godzinnne wynoszą od 275 zł.
Uniwersytet Otwarty oferuje też intensywne kursy letnie. W tym roku zaplanowano 68 przedmiotów, realizowanych latem.
Pełna oferta kursów zostanie opublikowana na stronie Uniwersytetu Otwartego 3 marca, a zapisy na zajęcia rozpoczną się 5 marca o godz. 10.00. Rejestracja odbywa się przez stronę UO. Do rejestracji potrzebne jest konto słuchacza w systemie UOUW.
Choroby cywilizacyjne, oporność na antybiotyki, zanieczyszczenie środowiska czy zmiany klimatu to tematy obszaru badawczego „Badania dla Ziemi”. Jest to jeden z pięciu priorytetowych obszarów badawczych, które Uniwersytet Warszawski będzie realizował w ramach programu „Inicjatywa doskonałości”.
Uniwersytet Warszawski uzyskał status uczelni badawczej, zajmując pierwsze miejsce w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”. W latach 2020-2026 uczelnia będzie otrzymywać zwiększoną o 10% (ponad 70 mln zł) subwencję. Nagrodzony w konkursie wniosek uniwersytetu zawiera opis 5 priorytetowych obszarów badawczych (POB), dzięki którym UW chce stać się uczelnią badawczą silnie rozpoznawalną na arenie międzynarodowej.
Wyzwania współczesnego świata
Jednym z priorytetowych obszarów badawczych na UW jest obszar „Badania dla Ziemi. Zintegrowane multidyscyplinarne podejście do identyfikowania zagrożeń dla środowiska, bioróżnorodności, klimatu i zdrowia oraz poszukiwanie wdrażalnych rozwiązań”.
Rozwój działań i badań przewidzianych w naszym priorytetowym obszarze badawczym jest odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata, takie jak: choroby cywilizacyjne, oporność na antybiotyki, zanieczyszczenie środowiska czy zmiany klimatu.
prof. Magdalena Popowska
W badania i kształcenie w ramach POB „Badania dla Ziemi” zaangażowane będą m.in. takie jednostki UW jak: Wydział Biologii, Wydział Chemii, Wydział Fizyki, Centrum Nowych Technologii, Wydział Geologii oraz Wydział Psychologii. Rozwój tego obszaru badawczego będzie także możliwy dzięki współpracy UW z mieszczącymi się na Ochocie: Warszawskim Uniwersytetem Medycznym oraz jednostkami Polskiej Akademii Nauk.
O potencjale naukowym obszaru „Badania dla Ziemi” opowiadają jego przedstawiciele: prof. Magdalena Popowska, dyrektor Instytutu Mikrobiologii Wydziału Biologii, przewodnicząca Rady Naukowej Dyscypliny Nauki Biologiczne, dr hab. Zbigniew Rogulski, prodziekan ds. finansowych i rozwoju Wydziału Chemii oraz prof. Bogdan Jaroszewicz, kierownik Białowieskiej Stacji Geobotanicznej UW.
Planowane działania
W ramach „Inicjatywy doskonałości” Uniwersytet zaplanował 70 działań różnego typu, z których część ma charakter ogólnouniwersytecki, a pozostałe przypisane są do poszczególnych obszarów badawczych. Środki pozyskane w konkursie „Inicjatywa doskonałości” pozwolą, w ramach obszaru „Badania dla Ziemi” na sfinansowanie projektów obejmujących utworzenie nowych zespołów badawczych, rozbudowę infrastruktury, a także działania wspierające rozwój naukowy pracowników, studentów i doktorantów.
Planowane działania w ramach POB „Badania dla Ziemi” to m.in.:
Utworzenie centrum ekspercko-badawczego w Białowieskiej Stacji Geobotanicznej UW: utworzenie ośrodka naukowego, który przyczyni się do budowania międzynarodowej sieci badawczej skupionej wokół tematyki ekologii lasu. W ramach tego działania powstanie szereg nowoczesnych urządzeń badawczych: zautomatyzowana szklarnia doświadczalna, fitotron, a także archiwum banków nasion Puszczy Białowieskiej.
Stworzenie trzech zespołów naukowych prowadzących badania z zakresu chorób cywilizacyjnych, nowych typów zanieczyszczeń środowiska oraz gospodarki o obiegu zamkniętym: powstanie interdyscyplinarnych zespołów, które będą prowadziły badania w obszarach: ochrona środowiska i zachowanie zasobów naturalnych; prewencja, diagnostyka i leczenie chorób cywilizacyjnych oraz gospodarka o obiegu zamkniętym (z uwzględnieniem badań w zakresie nowych technologii dotyczących magazynowania energii).
Uruchomienie nowego kierunku studiów „Radiogenomika”: utworzenie interdyscyplinarnego kierunku studiów II stopnia, który będzie łączył wiedzę z nauk ścisłych i medycyny, szczególnie w zakresie genetyki. Jego powstanie przyczyni się do wzmacniania potencjału naukowego studentów, którzy w przyszłości jako młodzi badacze, będą rozwijali techniki leczenia spersonalizowanego. Uruchomienie kierunku studiów „Radiogenomika” będzie możliwe dzięki współpracy z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym.
Wzmocnienie potencjału core facility na kampusie na Ochocie: celem tego działania jest zwiększenie możliwości wykorzystania infrastruktury badawczej kampusu poprzez zatrudnienie większej liczby doświadczonych specjalistów wyszkolonych w obsłudze unikatowej aparatury i utrzymaniu sprawności jej funkcjonowania. Działanie przewiduje także powstanie nowych laboratoriów środowiskowych i unowocześnienie urządzeń badawczych wykorzystywanych przez zespoły naukowe kilku wydziałów. Projekt ten będzie ukierunkowany na rozszerzenie współpracy m.in. z WUM oraz jednostkami PAN.
Jednym z najważniejszych wyzwań współczesności jest grożący nam kryzys klimatyczny. Lasy mają szansę złagodzić skutki tego kryzysu, ponieważ świadczą społeczeństwu tzw. usługi ekosystemowe, np. wiążą dwutlenek węgla, są też miejscem gdzie możemy odpocząć. Żeby utrzymać te usługi ekosystemowe musimy wiedzieć jak lasy funkcjonują. Tymi badaniami zajmuje się Białowieska Stacja Geobotaniczna, w której zostanie utworzone centrum ekspercko-badawcze gromadzące międzynarodowe instytuty, koncentrujące się na badaniach ekologii lasu.
W dniach 7-11 lutego 2020 r. na Uniwersytecie Warszawskim odbył się Wielki Finał X Międzynarodowego Konkursu Nauk Ścisłych i Przyrodniczych (X INST, International Natural Sciences Tournament). Wydarzenie współorganizowane było przez Wydział Chemii UW.
INST jest corocznym konkursem drużyn studenckich dającym możliwość zastosowania zdobytej podczas studiów wiedzy teoretycznej do rozwiązywania praktycznych problemów naukowych i przemysłowych. Do rozwiązania zagadnień, studenci muszą wykorzystać wiedzę i umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych, a wszystko to w języku angielskim. Konkurs jest także świetną okazją do nawiązania nowych znajomości, jak również współpracy naukowej.
W finale udział wzięło 11 drużyn (51 studentów i 7 trenerów z 6 krajów – Singapuru, Chin, Egiptu, Ukrainy, Rosji i Polski). Międzynarodowe Jury składające się z 26 przedstawicieli 12 państw, wyłoniło zespół NS. United z Nowosybirskiego Uniwersytetu Państwowego (Новосибирский Государственный Университет) jako zwycięską drużynę, w składzie Rodion Ivashchenko (kapitan), Ivan Trofimov, Kirill Larichev, Nikolai Sibiriakov, Daniil Peunov. Drugie miejsce zajęła drużyna Zewailians z Zewail City of Science and Technology (Zewail City) reprezentowana przez Bassant El daly (kapitan), Muhamad Fayez, Shadwa El Dosuky, Amr Abostait oraz Mohamed Saqawa.
Na trzecim miejscu podium znaleźli się SPS.NUS z Narodowego Uniwersytetu Singapuru (National University of Singapore) w składzie: Jessie Wong (kapitan), Kar Ling Hoh, Kim Mu Young, Amelia Gunawan.
Klasyfikację indywidualną mówców wygrał Kim Mu Young (zespół SPS.NUS – Singapur). Laureatką drugiego miejsca klasyfikacji mówców została m.in. studentka Wydziału Chemii – Izabela Lewińska (zespół Chrabąszcze), natomiast trzecie miejsce zajęła m.in. studentka Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego – Daria Kamińska (zespół Positive Trend).
Wielki Finał X International Natural Sciences Tournament rozgrywał się we wnętrzach Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych Uniwersytetu Warszawskiego, co pozwoliło obserwować nowatorskie rozwiązania 12 ważnych problemów naukowych i technicznych również pracownikom naukowym Centrum jak i Uniwersytetu. Podkreślali oni wysoki poziom merytoryczny konkursu, spryt w rozwiązywaniu trudnych zagadnień współczesnej nauki oraz wysokie umiejętności prowadzenia narracji prezentacji rozwiązań, opozycji i procesu recenzji.