Łącznie 18 projektów dostanie dofinansowanie w ramach konkursów na zakup lub wytworzenie infrastruktury badawczej (oraz wdrożenie jej do użytku) trwale zwiększającej potencjał badawczy Uniwersytetu Warszawskiego.
Dwie komisje konkursowe pracujące w ramach Działań I.4.1 „Wzmocnienie potencjału Core Facility na Kampusie Ochota” oraz I.4.2 „Fundusz odnawiania i rozwoju infrastruktury badawczej”, uwzględniając sugestie złożone w ramach konsultacji ze społecznością UW, oceniły ponad 70 wniosków. Biorąc pod uwagę dużą wartość naukową złożonych projektów oraz ich ogromne znaczenie dla Kampusu Ochota i całego Uniwersytetu Warszawskiego, zdecydowano na zwiększenie budżetu na tę edycję konkursów i wskazanie do dofinansowania większej liczby wniosków niż pierwotnie zakładano.
Ostatecznie do dofinansowania wskazanych zostało:
4 wnioski na łączną kwotę prawie 20 mln zł w ramach Działania I.4.1 oraz
14 wniosków na łączną kwotę ponad 4,6 mln zł w ramach Działania I.4.2.
Wyniki w ramach Działania I.4.1 Wzmocnienie potencjału Core Facility na Kampusie Ochota
Wnioski zakwalifikowane do finansowania z Wydziału Chemii UW:
(kolejność alfabetyczna)
dr Agata Królikowska (Wydział Chemii, Wydział Geologii) – „Combined SEM-Raman microscopy platform for correlative advanced material characterization and high-resolution imaging” – kwota dofinasowania 4 923 498 zł
prof. dr hab. Krzysztof Woźniak (Wydział Chemii, Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych, Centrum Nowych Technologii) – „Infrastructure for Cryomicroscopy and Electron Diffraction Core Facility” – kwota dofinasowania 4 991 577,39 zł
Wyniki w ramach Działania I.4.2 Fundusz odnawiania i rozwoju infrastruktury badawczej
Wnioski zakwalifikowane do finansowania z Wydziału Chemii UW:
(kolejność alfabetyczna)
prof. dr hab. Renata Bilewicz (Wydział Chemii) – „PM-IRRA spectrometer for the measurements at the air—solution interface to study the interactions of biologically important species with model cell membranes.” – kwota dofinasowania 500 000 zł
dr hab. Robert Szoszkiewicz, prof. ucz. (Wydział Chemii) – „Custom built force spectroscopy puller to investigate conformational transitions within single biomolecules such as proteins, RNAs and DNAs, as well as their interactions with cells.” – kwota dofinasowania 176 199 zł
prof. dr hab. Krzysztof Woźniak (Wydział Chemii) – „Replacement of the CCD detector in single crystal X-ray diffractometer by HyPix-6000HE Hybrid Photon Counting (HPC) detector” – kwota dofinasowania 349 325 zł
Polimeryzacja rodnikowa z przeniesieniem atomu (ATRP) w ciągu ostatnich 20 lat zrewolucjonizowała chemię polimerów. ATRP umożliwia kontrolowaną polimeryzację monomerów winylowych w łagodnych warunkach, zapewniając dostęp do strukturalnie zróżnicowanych polimerów. Jednak, podobnie jak w przypadku każdej innej polimeryzacji rodnikowej, ATRP zwykle wymaga warunków ściśle beztlenowych, co sprawia, że ta technika jest czasochłonna oraz skomplikowana dla osób niebędących ekspertami. W artykule pt. „Making ATRP More Practical: Oxygen Tolerance” autorzy pracy omówili różne podejścia, umożliwiające osiągnięcie tolerancji na tlen w ATRP, przedstawiając postęp w tej dziedzinie.
Praca powstała m.in. dzięki wsparciu stypendium „Mobilność Plus” MNiSW.
Grzegorz Szczepaniak, Liye Fu, Hossein Jafari, Kriti Kapil, Krzysztof Matyjaszewski, Making ATRP More Practical: Oxygen Tolerance. Acc. Chem. Res.2021, ASAP.
Badania prowadzone przez grupę Prof. Krzysztofa Woźniaka w ramach grantu poświęconego Krystalografii Kwantowej udowodniły, że stosując udokładnienie rutynowych niskokątowych danych rentgenowskich metodą atomów Hirshfelda, możliwe jest uzyskanie precyzyjnych i dokładnych pozycji atomów wodoru oraz anizotropowych czynników temperaturowych atomów wodoru, nawet w skomplikowanych strukturach wodorków metali ciężkich, jedynie na podstawie rutynowych danych rentgenowskich. Uzyskane wyniki, w szczególności długości wiązań atomów wodoru połączonych bezpośrednio z takimi atomami jak Fe, Ru czy Rh są porównywalne z długościami wiązań uzyskiwanymi metodami dyfrakcji neutronów. Udokładnienia wykonane zostały za pomocą oprogramowania, które zostało przygotowane przez Dr Chodkiewicza. Uzyskane wyniki znacznie poszerzają możliwości badań rentgenowskich, szczególnie w kontekście badań materiałów zawierających atomy wodoru, w tym materiałów do magazynowania wodoru.
Magdalena Woińska, Michał L. Chodkiewicz, Krzysztof Woźniak: „Towards accurate and precise positions of hydrogen atoms bonded to heavy metal atoms”, Chem. Commun., 2021, Advance Article, https://doi.org/10.1039/D0CC07661A
ChemComm zaproponował także Cover page autorom publikacji.
26 marca rozpoczęła się druga edycja konkursu na wspólne projekty UW i WUM. Zespoły naukowe mogą wnioskować o finansowanie do 100 tys. PLN ze środków IDUB UW oraz dodatkowo o min. 20% budżetu projektu jako wkład z WUM.
Celem konkursu jest wsparcie współpracy pomiędzy Uniwersytetem Warszawskim i Warszawskim Uniwersytetem Medycznym w obszarze badań naukowych, mających duży potencjał na pozyskanie grantów zewnętrznych na dalsze finansowanie badań i/albo wspólną publikację.
Nabór wniosków trwa do 10 maja 2021 r.
Szczegółowe cele konkursu, warunki rozliczenia wsparcia oraz zakładane rezultaty dostępne są na stronie:
Jednocześnie informujemy, że 14 kwietnia 2021 o godzinie 12.00 odbędzie się spotkanie informacyjne online dla wszystkich zainteresowanych wnioskodawców. Będzie to okazja do zapoznania się z założeniami konkursu oraz uzyskania odpowiedzi na wszystkie ew. pytania. Szczegóły oraz link do spotkania będzie dostępny na początku kwietnia na stronie IDUB w zakładce aktualności.
Szanowni Państwo,
Nauczyciele akademiccy i Studenci,
z racji zaistniałej sytuacji epidemicznej, w porozumieniu z Dziekanem Wydziału prof. dr. hab. Andrzejem Kudelskim, podjęłam decyzję o zawieszeniu zajęć w kontakcie (laboratoria) w dniach 29.03.2021 – 02.04.2021.
Mogą odbywać się, z zachowaniem obowiązujących zasad reżimu sanitarnego jedynie zajęcia realizowane w ramach pracowni dyplomowych.
Informuję, że zajęcia dla kierunku Inżyniera Nanostruktur odbywające się na Wydziale Chemii dla studentów Wydziału Fizyki zostaną odwołane odrębną decyzją Prodziekana dr. hab. Krzysztofa Turzyńskiego, prof. ucz.
Z życzeniami zdrowia
prof. dr hab. Beata Krasnodębska-Ostręga
Publikujemy zarządzenie rektora UW w sprawie funkcjonowania Uniwersytetu Warszawskiego w okresie stanu epidemii ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 od 20 marca 2021 roku.
Dokument, opublikowany 19 marca 2021 roku, dotyczy zmiany § 17a z zarządzenia nr 217 rektora UW z 29 września 2020 r.
Od 20 marca 2021 roku do odwołania zajęcia na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach doktoranckich, w szkołach doktorskich, na studiach podyplomowych oraz w ramach kursów i szkoleń odbywają się zgodnie z zarządzeniem nr 9 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 18 stycznia 2021 r. Zdalnie odbywać się będą wszelkie egzaminy i obrony prac dyplomowych, a także zajęcia z wychowania fizycznego. Zalecane jest wykonywanie pracy w trybie zdalnym, przy pracy stacjonarnej w pomieszczeniu powinien przebywać jeden pracownik. Zdalnie odbywać się będą też posiedzenia organów kolegialnych, zbiory biblioteczne udostępniane będą tylko w formie bezkontaktowej.
zajęcia wychowania fizycznego odbywają się wyłącznie w trybie zdalnym;
w obiektach sportowych mogą odbywać się zajęcia sportowe prowadzone przez Klub Uczelniany Akademickiego Związku Sportowego Uniwersytetu Warszawskiego za zgodą dyrektora Klubu wyrażoną w porozumieniu z dyrektorem Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, jeżeli zachowane zostaną wymogi higieniczno-sanitarne.
FUNKCJONOWANIE BIBLIOTEK
biblioteki udostępniają zbiory wyłącznie w formie bezkontaktowej z zachowaniem wymogów higieniczno-sanitarnych, jeżeli pozwalają na to możliwości techniczne.
POSIEDZENIA ORGANÓW KOLEGIALNYCH
posiedzenia organów i podmiotów kolegialnych Uniwersytetu Warszawskiego oraz innych gremiów odbywają się wyłącznie w trybie zdalnym.
OBRONY
egzaminy doktorskie w przewodach doktorskich wszczętych do dnia 30 kwietnia 2019 r., obrony rozpraw doktorskich, posiedzenia komisji habilitacyjnych oraz kolokwia habilitacyjne przeprowadza się wyłącznie w trybie zdalnym.
ORGANIZACJA PRACY
jeżeli nie przemawiają przeciwko temu uzasadnione okoliczności kierownik poleca pracownikom wykonywanie pracy w trybie zdalnym;
organizacja pracy powinna minimalizować przebywanie w tym samym czasie więcej niż jednego pracownika w jednym pomieszczeniu;
dopuszczalna liczba interesantów przebywających w tym samym czasie w jednym pomieszczeniu nie powinna być większa niż jedna osoba na jedno stanowisko obsługi.
W marcu i kwietniu specjaliści w zakresie wielojęzyczności opowiedzą o niej z perspektywy badań językoznawczych, psycholingwistycznych i edukacyjnych. Cykl sześciu wykładów online rozpocznie się 24 marca. Transmisje dostępne będą na profilu UW Live Stream na kanale YouTube.
W trakcie sześciu wykładów „Current trends in multilingualism research” prezentowane będą badania nad językowymi, poznawczymi, afektywnymi i edukacyjnymi aspektami wielojęzyczności. Międzynarodowi eksperci omówią wyniki badań empirycznych nad wielojęzycznością indywidualną i wyjaśnią mechanizmy leżące u podstaw funkcjonowania wielojęzycznych dorosłych i dzieci. Opowiedzą o indywidualnych predyspozycjach, komunikowaniu emocji w językach obcych, wielojęzyczności w edukacji i dzieciach wielojęzycznych, a także umiejętności uczenia się kolejnych języków.
Wykłady organizowane są przez School for International Science UW (SIS UW), we współpracy z International Association of Multilingualism w ramach projektu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB Działania II 3.7 „Zwiększenie efektywności i umiędzynarodowienia projektów badawczych w ramach obszaru wielojęzyczności”), który koordynuje prof. Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic z Wydziału Neofilologii UW.
Języki w codziennym użyciu
Wielojęzyczność oznacza użycie przez tę samą osobę różnych języków do różnych celów.
Osoby wielojęzycznej nie definiujemy przez pryzmat kolejności uczenia się języków ani poziomu ich znajomości, ale funkcjonalnie, jako osobę posługującą się tymi językami na co dzień – wyjaśnia prof. Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic.
Zdefiniowana w ten sposób wielojęzyczność jest powszechna we współczesnych społeczeństwach, również w Polsce, bo wiele osób rozwija się wielojęzyczne w wyniku międzynarodowej mobilności, migracji lub nauki w szkole. To z jednej strony potencjał, z drugiej wyzwanie i odpowiedzialność – również dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą wielojęzyczną.
Harmonogram wykładów
Wszystkie wykłady rozpoczynać się będą o godz. 15.00. Transmisja dostępna będzie na profilu UW Live Stream na kanale YouTube. Spotkania odbędą się w języku angielskim.
Wielojęzyczność na poziomie indywidualnym, społecznym i kulturowym jest również jednym z głównych tematów w ramach Sojuszu 4EU+, do którego należy Uniwersytet Warszawski.
Dnia 13 kwietnia br. w godz. 18:00-19:00 odbędzie się kolejne spotkanie online dotyczące pracy z uczniami na lekcjach chemii.
Podczas spotkania omawiane będą zagadnienia związane ze stereochemią związków organicznych, w tym wykorzystania programów do wizualizacji struktury tychże związków.
Naszym ekspertem będzie dr Anna Zawadzka z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, doświadczony nauczyciel akademicki, zajmujący się zagadnieniami syntezy organicznej.
Zapraszamy na to spotkanie nauczycieli nie tylko z Oddziału Warszawskiego.
Ze względu na ograniczenia związane z liczebnością uczestników spotkania, w celu otrzymania linku wejściowego, prosimy o napisanie wiadomości na adres e-mail: nauczyciele@chem.uw.edu.pl.
Na podstawie art. 23 ust. 7 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (t.j. Dz. U. z 2015., poz. 1483) oraz § 3 ust. 1 oraz § 5 ust. 4 Zarządzenia Nr 23 Prezesa PKN z dnia 9 października 2019 r. (z późniejszymi zmianami), dnia 3 marca 20021 roku Polski Komitet Normalizacyjny powołał Prof. dr hab. Ewę Bulską (reprezentującą członka KT Uniwersytet Warszawski) na funkcję Przewodniczącego Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nr 322 ds. Materiałów Odniesienia.
Jednocześnie PKN powołał Panią Profesor na członka Rady Sektorowej Sektora Zagadnień Podstawowych i Systemów Zarządzania.