Wykład z ciekawej chemii 29.04.2021
13 kwietnia 2021

Dnia 29 kwietnia 2021 r. o godzinie 16.00 odbędzie się wykład z ciekawej chemii dla uczniów szkół średnich dra hab. Macieja Chotkowskiego pt.: „Chemia pierwiastków promieniotwórczych”.

Wykład odbędzie się w formie online.

Link do wydarzenia: meet.google.com/gqd-txda-dao

Ograniczona ilość miejsc.


Rozstrzygnięcie konkursu o stypendium dla studenta-stypendysty w projekcie SONATA 14 NCN

Komisja konkursowa ds. oceny wniosków o przyznanie stypendium dla studenta-stypendysty w projekcie Sonata 14 Narodowego Centrum Nauki pod kierownictwem dr Joanny Jankowskiej: „Silnie ukierunkowane fotoprzełączanie w układach molekularnych: pochodzenie, kontrola i zastosowania zjawiska” ogłasza, że konkurs wygrał Pan lic. Filip Sowiński.

Serdecznie gratulujemy!


Wyniki XVII edycji Konkursu Funduszu Innowacji Dydaktycznych
10 kwietnia 2021

Dnia 30 marca 2021 roku Komisja Konkursowa rozpatrzyła wnioski zgłoszone do XVII edycji Konkursu Funduszu Innowacji Dydaktycznych. Dążąc do unowocześnienia oferty dydaktycznej Uniwersytetu Warszawskiego w wyniku jawnego głosowania przyznano dofinansowanie 13 projektom,  w tym wszystkie 3 wnioski zgłoszone z Wydziału Chemii:

  • „Fascynujący i bezpieczny świat wokół nas — wzrost efektywności kształcenia przyszłych nauczycieli chemii i biologii oraz pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów kierunków humanistycznych dotyczących bezpiecznego postępowania i eksperymentowania z substancjami obecnymi w życiu codziennym” — Wydział Chemii, Wydział Biologii.
    Autorzy: dr Agnieszka Siporska (WCh), dr Marcin Chrzanowski (WB).
    Wniosek dofinansowany na kwotę: 10 000 PLN.
  • „Mineralizator mikrofalowy jako nowoczesne narzędzie do izolacji substancji badanych z materiałów pochodzenia naturalnego (nowe ćwiczenia laboratoryjne i modernizacja istniejących już ćwiczeń dla studentów I i II stopnia)” — Wydział Chemii.
    Autor: dr Monika Sadowska.
    Wniosek dofinansowany na kwotę: 96 000 PLN.
  • „Elektronowy Rezonans Paramagnetyczny jako uniwersalne narzędzie w chemii organicznej, inżynierii materiałowej i medycynie (nowe ćwiczenia laboratoryjne dla studentów I i Il stopnia)” — Wydział Chemii.
    Autor: prof. dr hab. Grzegorz Litwinienko.
    Wniosek dofinansowany na kwotę: 108 000 PLN.

Wyniki XVII edycji konkursu Funduszu Innowacji Dydaktycznych

 

Serdecznie gratulujemy!


My i pandemia
09 kwietnia 2021

„My i pandemia. Co myślimy? Jak działamy?” – to tytuł spotkania, podczas którego psycholodzy z UW opowiedzą o społecznych skutkach pandemii COVID-19. Eksperci zaprezentują wyniki badań, które prowadzili przez ostatni rok na temat teorii spiskowych, gotowości do zaszczepienia się, sytuacji mniejszości i nowych technologii. Spotkanie odbędzie się 13 kwietnia.

Naukowcy z Wydziału Psychologii UW przez rok prowadzili badania dotyczące psychologicznych aspektów i konsekwencji pandemii COVID-19 w kraju i na świecie. Przygotowali wspólną publikację, która prezentuje 24 raporty z informacjami o celach i metodologii ich badań, najważniejszymi wnioskami, a także komentarzami i zaleceniami ekspertów. Wszystkie dostępne są na stronie www.covid.psych.uw.edu.pl.

Społeczeństwo i COVID-19 – perspektywa psychologiczna

13 kwietnia o godz. 11 rozpocznie się pierwsze z cyklu trzech spotkań, podczas których o swoich badaniach opowiedzą autorzy raportów. Spotkanie „My i pandemia. Co myślimy? Jak działamy?”, dotyczyć będzie konsekwencji pandemii COVID-19 dla społeczeństwa. Udział w nim wezmą: dr hab. Małgorzata Gambin, koordynująca pracę wszystkich zespołów badawczych, a także kierownicy zespołów, których badania będą omawiane: dr Tomasz Oleksy, dr hab. Justyna Olko, prof. Michał Bilewicz i dr Anna Wnuk.

Po prezentacji raportów przewidziany jest czas na dyskusję i odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników. W spotkaniu mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani, do wyczerpania limitu miejsc (300). Transmisja dostępna będzie przez platformę Zoom oraz na profilu Wydziału Psychologii UW na portalu Facebook.

Link do transmisji na platformie Zoom >>
Link do wydarzenia na portalu Facebook >>

Raporty, które zostaną zaprezentowane podczas pierwszego spotkania

  • „Teorie spiskowe na temat COVID-19” oraz „Gotowość zaszczepienia się przeciwko COVID-19” – naukowcy z zespołu dr. Tomasza Oleksego z Wydziału Psychologii UW postanowili sprawdzić popularność teorii spiskowych dotyczących pandemii COVID-19. Chcieli dowiedzieć się, czy wiara w nie wiąże się z większą niechęcią do przestrzegania oficjalnych zaleceń zdrowotnych. Badali również czy wiara w teorie spiskowe ma wpływ na gotowość zaszczepienia albo zachowania prospołeczne.
  • „Skutki pandemii wśród mniejszości i migrantów” – dzięki badaniom prowadzonym przez dr hab. Justynę Olko z Wydziału „Artes Liberales” UW oraz prof. Michała Bilewicza z Wydziału Psychologii UW można poznać odpowiedzi na pytania: która z grup mniejszościowych odczuwała większe zagrożenie koronawirusem dla własnego zdrowia? kto bardziej stosował się do przestrzegania obostrzeń i zaleceń sanitarnych, która z grup (większościowa czy mniejszościowa) częściej deklarowała wiarę w teorie spiskowe?
  • „Postawy wobec aplikacji monitorujących rozwój pandemii COVID-19” – celem badania kierowanego przez dr Annę Wnuk z Wydziału Psychologii UW było sprawdzenie, czy Polki i Polacy byliby skłonni korzystać z takich aplikacji oraz jakie są przyczyny pozytywnego lub negatywnego stosunku do tego typu technologii.

Raporty dostępne są na stronie: www.covid.psych.uw.edu.pl >>

Kolejne spotkanie dotyczyć będzie samopomocy, metod radzenia sobie ze stresem w czasie pandemii, a ostatnie skoncentrowane będzie na tematyce relacji w rodzinie i w związkach. Ich terminy zostaną podane na www.covid.psych.uw.edu.pl oraz na stronie głównej UW.

 

13 marca, godz. 11.00

Transmisja na platformie Zoom >>

Wydarzenie na FB >>

 

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Spotkanie informacyjne w ramach współpracy UW-WUM 14.04.2021
08 kwietnia 2021

Wszystkie osoby zainteresowane złożeniem wniosku w ramach konkursu dla wspólnych zespołów badawczych UW i WUM zapraszamy na spotkanie informacyjne.

Spotkanie on-line na platformie Google Meet odbędzie się 14.04.2021 o godzinie 12.00. Będzie to okazja do zapoznania się z założeniami konkursu oraz uzyskania odpowiedzi na wszystkie ewentualne pytania.

Prosimy o wcześniejszą rejestrację poprzez dedykowany formularz: https://forms.gle/Ei442jJJi4iKsdLbA

 

Źródło: www.inicjatywadoskonalosci.uw.edu.pl


Ankieta nt. strategii radzenia sobie z nauką na Uniwersytecie Warszawskim
07 kwietnia 2021

Zapraszamy WSZYSTKICH STUDENTÓW Uniwersytetu Warszawskiego do wypełnienia ankiety na temat strategii radzenia sobie z nauką na Uniwersytecie Warszawskim. Celem badania jest opracowanie narzędzi wspierających studentów z trudnościami w uczeniu się (w szczególności z trudnościami w czytaniu).

Udział w ankiecie umożliwi wyjście naprzeciw potrzebom tej grupy studentów.

Badanie potrwa do 31.05.2021 r. Ankieta jest anonimowa, jej wypełnienie zajmuje ok. 40 minut. Uzyskane wyniki będą analizowane zbiorczo i posłużą m.in. do opracowania modeli wspierania osób z trudnościami w uczeniu się. Link do ankiety: https://warsawpsy.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_3sk57ZjwJLhiwU5


Rola nauczycieli

Pandemia koronawirusa gwałtownie przyspieszyła zmiany w polskiej szkole i pokazała, jak ważną rolę odgrywają w tym procesie nauczyciele. Szkoła Edukacji PAFW i UW po raz szósty otwiera program stypendialny dla przyszłych i już aktywnych nauczycieli: polonistów, historyków, matematyków i biologów. Pierwsza tura rekrutacji trwa do 18 kwietnia.

– Pandemia pokazała, jak ważne jest kształcenie nauczycieli gotowych na zmiany, skutecznych nie tylko przedmiotowo, ale też wychowawczo – mówi prof. Jolanta Sujecka-Zając, dyrektor Szkoły Edukacji PAFW i UW. Takich edukatorów do pracy z dziećmi i młodzieżą przygotowuje właśnie Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego w trakcie jedynych w Polsce bezpłatnych dziennych studiów podyplomowych.

– Potrzebujemy nauczycieli, którzy nie tylko świetnie uczą swojego przedmiotu, ale też inspirują, wychowują i przygotowują uczniów do zmieniającego się świata. Którzy czerpią nie tylko z sukcesów, ale i z błędów – mówi prof. Jolanta Sujecka-Zając.

Rekrutacja 2021/2022

Na bezpłatne studia mogą aplikować magistrowie polonistyki, historii, matematyki i kierunków pokrewnych, a także biologii i kierunków pokrewnych.

Do Szkoły Edukacji PAFW i UW mogą aplikować zarówno osoby, które skończyły lub właśnie kończą kierunkowe studia magisterskie, jak i takie, które chcą pracować z młodzieżą, ale dotąd nie miały okazji zdobyć uprawnień nauczycielskich i są obecnie związane z inną branżą. To także propozycja dla już aktywnych nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą rozwijać swój warsztat.

Nauka w Szkole Edukacji trwa 10 miesięcy. Przez cały ten czas studenci mogą otrzymać stypendium w wysokości od 1500 do 2000 zł. Osoby spoza Warszawy dodatkowo mogą skorzystać z bezpłatnego miejsca w pokoju jednoosobowym w akademiku UW.

Pierwsza tura rekrutacji potrwa doc18 kwietnia. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie: www.szkolaedukacji.pl/rekrutacja >>

Szkoła Edukacji PAFW i UW powstała w 2015 roku na mocy porozumienia między Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności a Uniwersytetem Warszawskim. Jej założeniem jest przygotowanie przyszłych lub obecnych nauczycieli do efektywnej pracy, zarówno pod względem wiedzy merytorycznej, jak i odpowiedniego podejścia dydaktycznego.

www.szkolaedukacji.pl

 

Informator dla kandydatów na studia w Szkole Edukacji PAFW i UW 2021/2022

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Wspomnienie prof. dra hab. Andrzeja Huczko [*]
06 kwietnia 2021

 

Z głębokim smutkiem i żalem zawiadamiamy, że 2 kwietnia 2021 r. zmarł

prof. dr hab. Andrzej Huczko.

 

Profesor Andrzej Huczko pracował na Wydziale Chemii od 1973 roku.

Od połowy lat dziewięćdziesiątych był kierownikiem Pracowni Chemii Plazmy (obecnie Pracownia Fizykochemii Nanomateriałów).

Profesor Andrzej Huczko zajmował się chemią procesów wysokoenergetycznych i chemią plazmy.
Był jednym z pionierów badań nad fullerenemi i nanorurkami węglowymi w Polsce.

Profesor Huczko był autorem kilkuset prac poświęconych materiałom ceramicznym, węglowym i kompozytowym
oraz pięciu obszernych monografii książkowych.

Andrzej Huczko był wybitnym dydaktykiem i wypromował wielu magistrów i doktorów.

 

Społeczność akademicka Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego


Życzenia wielkanocne od Rektora UW
01 kwietnia 2021

Szanowni Państwo,

życzę Państwu i Państwa Bliskim zdrowych, spokojnych i pełnych nadziei Świat Wielkanocnych.

prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW

 

Źródło: www.uw.edu.pl


Życzenia wielkanocne od Kolegium Dziekańskiego WCh UW
31 marca 2021