Strona archiwalna. Zapraszamy do aktualnego serwisu > link

Dzień Dziecka w Laboratorium Dydaktyki Chemii [RELACJA]

W dniu 1 czerwca 2022 roku w Laboratorium Dydaktyki Chemii odbył się doroczny Dzień Dziecka, dedykowany dzieciom i wnukom pracowników Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. W zajęciach wzięło udział blisko 40-stu młodych adeptów sztuki chemicznej, podzielonych na dwie kategorie wiekowe. Uczestnicy ubrani w stroje ochronne oglądali doświadczenia pokazowe, aktywnie w nich uczestniczyli, a także sami eksperymentowali.

Najmłodsi obejrzeli produkcję Pasty do zębów dla słonia, a później eksperymentowali z pomocą prowadzących i opiekunów, tworząc Kolorowy deszcz, sprawdzając działanie Lampy lawy, Niebieskiej butelki i Cieczy nienewtonowskiej.

Starsi – uczniowie szkoły podstawowej zostali przeniesieni do Chemiolandii i z olbrzymim zainteresowaniem śledzili losy Czarownicy, która krwawiła zraniona przez Strażnika (Sztuczna krew), poznała niezwykłe właściwości magicznych żelków (Ryczący miś) i banknotu, który się nie spalił (Płonący banknot). W aptece u Chemika Lekarza, testującego magiczne mikstury, które zmieniały barwę płomienia (Kolorowe płomienie), dowiedziała się, jak ugasić niezwykłego żelka (Chemiczna gaśnica), a napotkana Babcia Chemik podarowała jej kwiat zmieniający barwę pod wpływem łez (Kwiatek kobaltowy) i Czarownica przemieniła się w piękną Wróżkę. Po części pokazowej, młodzi goście mogli samodzielnie stworzyć srebrzyste stwory (Pajączki), przeprowadzić chromatografię (Chromatografia vs flamastry), przygotować ciecz o niezwykłej lepkości (Superlepki), uprawiać własne ogrody (Ogród chemiczny), stworzyć niezwykłe mydełka (Rajskie mydełka), wytworzyć „krew” (Sztuczna krew), zbadać działanie świateł drogowych (Światła drogowe) i przetestować działanie kwiatków zmieniających barwę pod wpływem łez (Kwiatek kobaltowy).

Uczestnicy wykazali się olbrzymim zaangażowaniem, wielką kreatywnością i z niezwykłym zaciekawieniem eksperymentowali, nieświadomie implementując metodę naukową. Zajęcia poprowadzili studenci realizujący blok dydaktyczny pozwalający na uzyskanie uprawnień do nauczania chemii w szkole pod opieką: dr Agnieszki Siporskiej i dr Anny Makowskiej.

 


Data publikacji: 27 czerwca 2022

Data ostatniej modyfikacji: 23 lipca 2022