Wieczór odkrywców-Polskie Radio 24-rozmowa z dr. hab. Wiktorem Lewandowskim

Chiralność, czyli możliwość występowania obiektu w dwóch, niemal identycznych postaciach, mających się do siebie jak odbicie lustrzane, jest wszechobecna w przyrodzie. Ta właściwość materii ma szczególne znaczenie dla przemysłu farmaceutycznego i medycyny, ponieważ układy biologiczne są wysoce wyspecjalizowane w rozpoznawaniu, selekcji i kontroli chiralności.

Międzynarodowa grupa naukowców z uniwersytetów w Warszawie, Mariborze i San Sebastian, z udziałem dr. hab. Wiktora Lewandowskiego, dr hab. Damiana Pociechy, prof. UW, oraz prof. dr hab. Ewy Góreckiej z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, opublikowała właśnie artykuł przeglądowy dotyczący chiralnych faz ciekłokrystalicznych w prestiżowym czasopiśmie naukowym Advanced Materials. Praca powstała m. in. dzięki wsparciu grantu FIRST TEAM Fundacji na rzecz Nauki Polskiej prowadzonego przez dr. hab. Wiktora Lewandowskiego.

– To zjawisko, czy ta możliwość występowania materiałów czy molekuł w takich postaciach jest w naturze bardzo rozpowszechniona, od cząstek subatomowych poprzez aminokwasy, białka, cukry aż po wielkie galaktyki – mówi w Programie 1 Polskiego Radia dr hab. Wiktor Lewandowski – badacz z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego.

Naukowiec zwraca uwagę, że leki muszą mieć konkretną chiralność. – Ich odbicie lustrzane będzie miało zupełnie inne zastosowania bądź na przykład inne skutki uboczne. Takie wypadki zdarzały się niestety w przeszłości – podkreśla dr hab. Wiktor Lewandowski. – Należy zwracać uwagę na to, jak dana cząsteczka jest ułożona w przestrzeni, a nie tylko na to z jakich atomów jest zbudowana – dodaje.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy:

Źródło: www.polskieradio.pl

Data publikacji: 13 sierpnia 2020